Stain ESI menstrual red
Keywords:
menstruation, education, Comprehensive Sex EducationAbstract
The concerns presented in this article appeal to give an account, through biographical narratives, of the experiences felt by menstruating people when staining themselves in educational spaces. In this sense, the urgent need for a comprehensive menstrual education is addressed within the materials of Comprehensive Sex Education. In the search to demystify the normalizing and stereotyped discourses. The purpose then is to write and register the menstrual cycle in ESI. Stain ESI menstrual red. Of the blood that is not spilled by violence and that iterifies to be hidden. As if containing it were possible, menstruating bodies are required not to make visible the traces or records of their cyclical sexuality.
Downloads
References
Bajtín, M. (2002).El método formal en los estudios literarios. Introducción crítica a una poética sociológica. Editora Nacional.
BaroneZallocco, O. (2019).Lo cuir de la menstruación en las aulas.Revista de Educación, 18.https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/3758
BaroneZallocco, O. (2020).Se derrama sangre por nuestrasvulvas.http://rededitorial.com.ar/revistaignorantes/se-derrama-sangre-por-nuestras-vulvas/
BaroneZallocco, O. y Carbajal, F. (2020).Rojo, que te quiero roja.https://www.pagina12.com.ar/271491-rojo-que-te-quiero-roja
Bayes, R., Camarasa, M.E. y Centelles, N. (1987).Realidad y tratamiento no farmacológico de la dismenorrea.Revista Papeles del Psicólogo,30.http://www.papelesdelpsicologo.es/resumen?pii=328
Britzman, D. (2018).Existe una pedagogía cuir? O, no leas tan hétero.En Pedagogías Transgresoras II.Bocavulvaria.
Butler, J. (2018). Cuerpos que importan. Paidós.
Cejas, M. (2009).Manifiesto por la visibilidad de la regla.http://cuerpopolitico.blogspot.com/2009/04/manifiesto-por-la-visibilidad-de-la.html
de Lauretis, T. (2014). Cuando las lesbianas no éramos mujeres. Ediciones Bocavulvaria.
Deleuze, G. (2015). La subjetivación. Curso sobre Foucault.Editorial Cactus.
Educación Sexual Integral. (2011).Educación Sexual Integral para charlar en familia. Ministerio de Educación, Presidencia de la Nación.
______________________(2013).Aportes para el trabajo con la revista ESI para charlar en familia. Cuadernillo verde. Ministerio de Educación, Presidencia de la Nación.
______________________(2019).Cambios que se ven y se sienten. Ministerio de Educación, Presidencia de la Nación.
Felitti, K. (2016).El ciclo menstrual en el siglo XXI. Entre el mercado, la ecología y el poder femenino.Revista Latinoamericana. Sexualidad, Salud y Sociedad, 22.https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/13319
flores, v. (2017). Saber/Coger como experiencia política. Desorganizar el cuerpo hetero. Pixel Editora.
_______(2017). La intimidad del procedimiento. Escritura, lesbiana, sur como prácticas de sí. Pixel Editora.
_______(2019). Una lengua cosida de relámpagos.Hekht.
Han,C. (2015). La Salvación de lo bello.Herder.
Le Breton, D. (2002). Antropología del cuerpo y modernidad.Nueva Visión.
Lopes Louro, G. (2018).Los estudios feministas, los estudios gays y lésbicos y la teoría cuir como políticas de conocimiento.En Pedagogías Transgresoras II. Ediciones Bocavulvaria.
Preciado, B. (2008).Testo Yonqui. Espasa Calpe.
Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico.IICE, 41.http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/5156
Rich, A. (2019). Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia e institución. Traficantes de Sueños.
Rodrigañez Bustos, C. y CachafeiroViñambres, A. (2007).La represión del deseo materno y la génesis del estado de sumisión inconsciente.Ediciones Crimentales.
Rolnik, S. (2019).Esferas de la insurrección. Apuntes para descolonizar el inconsciente.Tinta Limón.
Sanz, M. J. (2019). ¿Por qué no se usa la sangre menstrual en los análisis clínicos.Revista Mujeres y Salud, 45.http://mys.matriz.net
Shokida, N. (2019).¿Cuánto cuesta menstruar? ¿Cuál es la inflación de las toallitas y tampones?https://economiafeminita.com/cuanto-cuesta-menstruar-cual-es-la-inflacion-de-las-toallitas-y-tampones/
Tarzibachi, E. (2017). Cosa de Mujeres. Menstruación, género y poder.Sudamericana.
Thiébaut, E. (2018). Mi sangre. Pequeña historia de las reglas, de aquellas que las tienen y de aquellos que las hacen. Hekht.
Valls Llobet, C. (2009).Mujeres, Salud y Poder. Ediciones Cátedra.
Wittig, M. (2018).El pensamiento heterocentrado y otros ensayos. Ediciones Bocavulvaria.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).