Tutoring Service provided by Teachers in the New Secondary School in Peru

Keywords:

training, orientation, teacher, secondary school, tutoring

Abstract

The objective of the study was to identify the level of knowledge that teachers have about the tutoring service in the new secondary school in C.E.S. “San Juan Bosco” Puno 20. Research with a quantitative, descriptive field approach, non-experimental and cross-sectional design, with a population of 30 professors who work at the C.E.S. "San Juan Bosco" Puno, on the tutoring service in the new high school. The sample was intentional non-probabilistic. The techniques used were the survey and knowledge test. It concludes that teachers, if they have knowledge about tutoring, require new alternatives of formal training to strengthen the service of the guidance action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ledu Analí Ferreyros Calisaya, Universidad Nacional de Juliaca

DOCTORIS SCIENTIAE EN: EDUCACIÓNUNIVERSIDAD NACIONAL DEL ALTIPLANO, PERÚ.

Ronald Lyonel Ferreyros Calisaya, Poder Judicial Azangaro - Puno, Perú.

Abogado

References

Álvarez Gonzales, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Revista Universidad de Murcia. Educatio Siglo XXI. 35 (2), 21-42. https://www.researchgate.net/publication/321250632_Hacia_un_modelo_integrador_de_la_tutoria_en_los_diferentes_niveles_educativos

Aquino, Y. (2012). Orientación Personal Social en la Consolidación de Proyectos de Vida en Estudiantes. Universidad Nacional Rómulo Gallegos. Venezuela.

Castaño, E, Blanco, A; Ascencio, E (2012). Competencias para la tutoría: Experiencia de formación con profesores universitarios. REDU: Revista de docencia universitaria. 10 (2), 193-210. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-CompetenciasParaLaTutoria-4021056.pdf

Chuquilin, J. (2011). La educación secundaria en Perú y sus profesores: cambios y continuidades. Revista Educación.35 (2). 1-39 https://www.redalyc.org/pdf/440/44021172005.pdf

Decreto Supremo Nº 007-2001-ED. (2001). Normas para la Gestión y Desarrollo de las Actividades en los Centros y Programas Educativos. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/104837/_007-2001-ED_-_16-10-2012_04_06_28_-DS-007-2001-ED.pdf.

Gainza, M; Lahera, F y García, A. (2016). La Orientación Educativa como Recurso de Asistencia para el Perfeccionamiento del Aprendizaje en la Educación Preuniversitaria. Opuntia Brava. 8 (2) 83-92. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/253/248

González Benito, Ana. y Vélaz de Medrano Ureta, Consuelo. (2014). La acción tutorial en el sistema escolar. España: Editorial UNED. https://books.google.com.pe/books?id=HPqaBAAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Gonz%C3%A1lez+Benito,+Ana.+y+V%C3%A9laz+de+Medrano+Ureta,+Co

González, A; Vélaz de Medrano, C; López, E. (2018). La Tutoría en Educación Primaria y Secundaria en España: una aproximación empírica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 29 (2), 105 – 127. file:///C:/Users/User/Downloads/23156-48764-1-SM.pdf

Hernández, R, Fernández, C y Baptista, M. (2006). Metodología de la investigación. 5º Edición. McGraw-Hill. México.

Huertas-Fernández, JM y Romero-Rodríguez, S. (2019). La autonomía emocional en el profesorado de Secundaria. Análisis en el marco de un proceso de Coaching personal. REOP. 30 (3), 120 – 139. https://www2.uned.es/reop/pdfs/2019/30-3-huertas-fernandez.pdf

Latapí, P (2011). La enseñanza tutorial: elementos para una propuesta orientada a elevar la calidad. Revista de Educación Superior. Publicaciones ANUIES. 68.

Mellado, L; De la Montaña, J L; Luengo, M; Bermejo, M. (2017). Evolución de los modelos docentes personales, a través de la metáfora, de futuros profesores de Orientación Educativa de Secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 22 (73), 367-398. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000200367

Ministerio de Educación (2007). Manual de Tutoría y Orientación Educativa. Programa Educación básica para Todos Lima. Perú. Recuperado de http://tutoria.minedu.gob.pe/assets/manual-de-tutoria-y-orientacion-educativa.pdf

Narro, J y Arredondo, M (2013). La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles educativos. 35 (141). 132-151.

Plan Nacional de Acción por la Infancia y la Adolescencia PNAIA. (2012-2021) https://www.mimp.gob.pe/webs/mimp/pnaia/presentacion.php.

Romo, L, A. (2014). Los programas institucionales de tutoría: actores, procesos y contextos. México: ANUIES.

Sánchez Cabeza, P. (2017). La orientación educativa en la Universidad desde la perspectiva de los profesores. Universidad y Sociedad. 9 (2) 39-45. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300006

Sánchez, M. (2016). Formación de Tutores como Estrategia para Mejorar el Rendimiento Académico de los estudiantes Universitarios. Integración Académica en Psicología. 4 (12) 56-68.

Tarrida, A. (2012). Perfil competencial del Tutor o de la Tutora de enseñanza Secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 23 (2). 22-41. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/viewFile/11416/10915

Weiss, E. (2016). La Apropiación de una Innovación. La Hora de Orientación y tutoría en Escuelas Secundarias. Revista Electrónica De Investigación Educativa.18 (2) 1-26. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412016000200001

Published

2021-05-09

How to Cite

Ferreyros Calisaya, L. A., & Ferreyros Calisaya, R. L. (2021). Tutoring Service provided by Teachers in the New Secondary School in Peru. Praxis Educativa, 25(2), 1–11. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/4976

Issue

Section

Artículos