The FinEs2 Plan as an educational policy. Variations in the period 2013-2019

  • Federico Martín González Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina).

Keywords:

Plan FinEs2, education, public policy, narratives, official

Abstract

This article studies the variations in the forms of management of the “Plan de Finalización de los Estudios  Secundarios (FinEs2)” based on the analysis of the narratives of the officials in charge of the government during the period 2013-2019. To do so, we start with a doctoral research conducted in the city of La Plata and,
specifically, with the analysis of an empirical corpus built from semi-structured in-depth interviews with officials of this public policy of educational terminality. Finally, we concluded that although the education system presents relative autonomy with respect to the socio-political matrices, it is possible to identify both the continuity of certain definitions on the FinEs2 Plan and other elements that constitute clear ruptures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Federico Martín González, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP) Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET, Argentina).

Doctor en Ciencias Sociales por la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (FaHCE-UNLP). Licenciado y Profesor de Sociología. Becario posdoctoral del  Consejo  Nacional  de  Investigaciones  Científicas  y  Técnicas  (CONICET, Argentina). Profesor de la cátedra Historia, Política y Gestión del sistema educativo argentino perteneciente al Departamento de Ciencias de la Educación de la FaHCE-UNLP. E-mail: federicomartin.gon@gmail.com. Líneas de investigación: desigualdades, educación y trabajo; políticas públicas de terminalidad educativa. Orcid: 0000-0001-5134-8494.

References

Feldfeber, M. y Gluz, N. (2011). Las políticas educativas en Argentina: herencias de los ‘90, contradicciones y tendencias de “nuevo signo”. Educação & Sociedade, 32(115), 339-356.

Gorostiaga, J. (2012). Las políticas para el nivel secundario en argentina: ¿hacia una educación más igualitaria? Revista Uruguaya de Ciencia Política, 21(1), 141-159.

Jacinto, C. (2010). Elementos para un marco analítico de los dispositivos de inserción laboral de jóvenes y su incidencia en las trayectorias. En Jacinto, C. (Comp.). La construcción de las trayectorias laborales de jóvenes. Políticas, instituciones, dispositivos y subjetividades (15-45). Buenos Aires: Teseo.

Perelmiter, L. (2016). Burocracia plebeya. La trastienda de la asistencia social en el Estado argentino. Buenos Aires: UNSAM Edita.

Pérez, P. y López, E. (2018). ¿Un nuevo ciclo regresivo en Argentina? Mundo del trabajo, conflictos laborales y crisis de hegemonía. La Plata: FaHCE-UNLP.

Rodríguez, L. (1992). La educación de adultos y la construcción de su especificidad. En Puiggrós, A. (dir.), Escuela, democracia y orden (1916-1943) (255-295). Buenos Aires: Galerna

Salerno, A. (2018). “Las que mandan”. Perfiles y trayectorias del alto funcionariado del Ministerio de Desarrollo Social de la ciudad de Buenos Aires durante la gestión PRO (2007-2015) (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de San Martín, Buenos Aires.

Shore, C. (2010). La antropología y el estudio de la política pública: reflexiones sobre la ‘formulación’ de las políticas. Revista Antípoda, 10, 21-49.

Shore, C. y Wright, S. (1997). Anthropology of Policy. Critical perspectives on governance and power. New York: Routledge.

Southwell, M. (2009). ¿Particular? ¿Universal?: Escuela media, horizontes y comunidades. Propuesta Educativa, 15(30), 23-35.

Suasnábar, C. (2018). Los ciclos de reforma educativa en América Latina. En Suasnábar, C., Rovelli, L. y Di Piero, E. (Comps). Análisis de Política Educativa. Teorías, enfoques y tendencias recientes en la Argentina (8-36). La Plata: Edulp.

Tedesco, J. C. (1985). Elementos para una sociología del curriculum escolar en la Argentina. En Tedesco, J.C., Braslavsky, C. y Carciofi, R. El proyecto educativo autoritario (1976-1983) (17-73). Buenos Aires: FLACSO

Terigi, F (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 29(17), 63-71.

Published

2021-01-07

How to Cite

González, F. M. (2021). The FinEs2 Plan as an educational policy. Variations in the period 2013-2019. Praxis Educativa, 25(1), 1–12. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/4969

Issue

Section

Artículos