Inclusive Education: Contradictions, debates and resistance
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230304Keywords:
educación Inclusiva, discapacidad, derechos humanos, pedagogías latinoamericanas, prácticas educativasAbstract
Se pretende presentar algunas consideraciones teóricas desde las cuales resulta conveniente fundamentar los planes o proyectos educativos a realizar en las escuelas de países latinoamericanos en el marco de la Educación Inclusiva, desde autores como Carlos Skliar, Rodolfo Stavenhagen y Paulo Freire. En cuyas propuestas pedagógicas, se destaca el carácter crítico y situado desde las realidades latinoamericanas y, en consecuencia, proponer una reflexión de las prácticas pedagógicas que nos lleve a redirigir el quehacer educativo hacia la materialización del derecho humano a la educación.Downloads
References
Ainscow, M. (2016). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid:Narce.
Argüello Parra, A. (2012). La educación en derechos humanos como pedagogía de la alteridad. Cinco tesis a partir de la historia de vida de Rodolfo Stavenhagen. Revista Perfiles Educativos, (138), 148-166.
Argüello, A. (2011). Alteridad en la educación en derechos humanos. Un estudio biográfico de Rodolfo Stavenhagen. Revista Estudios pedagógicos, (1), 25 -34.
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo, (12), 26-46.
Freire, Paulo. (1998). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.
Marchesí, Á; Palacios J. Coll, C. (comp.)2017). Desarrollo psicológico y educación. Sevilla: Alianza.
Nosei, C. C. (2017). Carlos Skliar. Pedagogía de las diferencias. Noveduc: Perfiles. 2017, 214 páginas. Revista Praxis, (21), 65-67.
ONGD Salesiana. (s.f.).La educación como derecho humano fundamental. Progresos y reveses. Recuperado de https://www.jovenesydesarrollo.org/recursos-educativos/educaci%C3%B3n-como-derecho-humano-fundamental.
Parrilla Latas, Á. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, (327), 11-30.
Sierra Lambraño, L. H. (s.f.).Paulo Freire y la pedagogía crítica. Recuperado de http://web.usbmed.edu.co/usbmed/CURSO_DOCENTE/PORTAFOLIO6/G6CAUCASIA_LUIS_SIERRA_INFORME_ANALISIS.pdf.
Silva, A. (1976). Paulo Freire: Una educación para la liberación. Revista de educación, (242), 87-96.
Skliar, C. (2005). Poner en tela de juicio la normalidad, ni la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación. Revista Educación y pedagogía, (41), 11-22.
UNESCO. 2008. Conferencia Internacional de Educación. Cuadragésima octava reunión “La educación inclusiva: El camino hacia el futuro”. Ginebra. Recuperado de:http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48-3_Spanish.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).