The new discursive modalities and forms of pedagogical intervention in the university

DOI:

https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240109

Keywords:

discursive modalities, pedagogical intervention, university institution.

Abstract

The study focused its object on the crossing of the new discursive modalities (NMD), understood as those specific interactions of the educational fact that arise from current communicative needs, and the forms of pedagogical intervention in the university institution. The general objective was to analyze the NMD and its link / tension with the forms of pedagogical intervention, through the identification and description of the
communicative interactions. The critical analysis of discourse from the perspective of Teun van Dijk was the adopted methodology and for the collection of data, teacher interviews and student narratives were used as instruments. Among the emerging categories are: ICT as democratizing knowledge, teaching styles, affective
conceptions in the educational event, stages of teacher socialization and education and diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldo Altamirano, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza

Profesor de grado universitario en EGB, Licenciado en Gestión Eudcativa, Especialista en Docencia Universitaria, Especialista en Educación y TIC, Doctorando en Educación.

Docente e investigador en el área de Pedagogía de la Facultad de Educación de la UNCuyo.

References

Abramowski, A. (2010) Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Buenos Aires: Paidós.

Altamirano, A. (2012) "Las prácticas de evaluación que implementan los docentes nóveles". Publicado en la Plataforma de información para políticas públicas de la Universidad Nacional de Cuyo. Disponible en: http://www.politicaspublicas.uncu.edu.ar/articulos/index/las-practicas-de-evaluacion-que-implementan-los-docentes-noveles.

Burbules,N. (2014).Los significados de “aprendizaje ubicuo”. En: Revista de Políticas Educativas/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Vol. 22, N° 104, pp. 1-10. Disponible en: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22.1880.

Dussel, I y Quevedo, L. (2010) VI Foro Latinoamericano de Educación. Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Santillana. Disponible en: http://www.unsam.edu.ar/escuelas/humanidades/latapi/docs/Dussel-Quevedo.pdf

Gvirtz, S.; Grinberg, S. y Abregú, V. (2009) La educación ayer, hoy y mañana. El abc de la Pedagogía. Buenos Aires: Aique

Márquez-Palazuelos, M.; Lynn Villezcas, V.; González-Medina,S. y otros (2018) Los procesos de socialización de docentes de inglés para la educación básica en las primarias públicas de Baja California. En: Revista Educación, Vol. 42, N° 2

Prieto Castillo, D. y Gutiérrez, F. (2007) La Mediación Pedagógica. 1ª.Ed. Buenos Aires: La Crujía.

Sagol, C. (2012) Enseñar y aprender con TIC: nuevos espacios, otros tiempos. Clase 1. Especialización Docente en Educación y tic. Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: http://postitulo.secundaria.infd.edu.ar/archivos/repositorio/750/991/EyAT_clase1.pdf

Tenti Fanfani, E. (2010) Prólogo. En: Kaplan, C. Buenos y malos alumnos. Buenos Aires, Aique

Terigi, F. (2009) Las trayectorias escolares. Del problema individual al desafío de política educativa. Buenos Aires: Ministerio de Educación

Van Dijk, T. (2016) Análisis crítico del discurso. En: Revista Austral de Ciencias Sociales, Nº30, pp. 203-222. Disponible en: http://mingaonline.uach.cl/pdf/racs/n30/art10.pdf

Published

2020-01-11

How to Cite

Altamirano, A. (2020). The new discursive modalities and forms of pedagogical intervention in the university. Praxis Educativa, 24(1), 1–13. https://doi.org/10.19137/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240109

Issue

Section

Artículos