Convergences and distances between writer Julio Cortázar and filmmaker Manuel Antín
DOI:
https://doi.org/10.19137/anclajes-2024-2838Keywords:
Julio Cortázar, Manuel Antín, Argentine Literature, Film, LettersAbstract
The epistolary relationship between Julio Cortázar (1914-1984) and Manuel Antín (1926) during the 1960s is an interesting case through which to study the relationship between literature and cinema –or vice versa– and, more specifically, the dialogue between two poetics that try, in their respective practices, to be at the forefront of the artistic process. In this process where enthusiasm and distancing progressively follow one another, this article argues that these artists’ poetics never fully agreed on any one point. Cortázar often insists on the need to innovate by building bridges with readers/viewers. This consisted of a cross between the imaginative freedom of surrealism, after overcoming its initial neo-romantic stage, and the ethical commitment that existentialism demanded, which grounds his novel Rayuela, written during those same years. The convergences they found through their interoceanic mail for the adaptations of the short stories “Cartas a mamá” and “Circe”, were diminished when Antín sent him his project and script to film Continuidad de los parques (1965), based on two other stories, which to the writer was a failure.
Downloads
References
Antín, Manuel (director). La cifra impar, 1962.
Antín, Manuel (director). Circe, 1964.
Antín, Manuel (director). Intimidad de los parques, 1965.
Antín, Manuel (director). Castigo al traidor, 1966.
Antín, Manuel (director). Don Segundo Sombra, 1966.
Antín, Manuel (director). Allá lejos y hace tiempo, 1978.
Bayley, Edgar. "Breve historia de algunas ideas sobre poesía". Realidad interna y función de la poesía. Rosario, Biblioteca Popular Constancio C. Vigil, 1965, pp. 99-104.
Bergman, Ingmar (director). El rostro, 1958.
Bernini, Emilio. “Un fantástico para el cine. Las transposiciones”. Un fantástico para el cine/Conceptos para armar. Vitagliano, Miguel y Bernini, Emilio. Buenos Aires, Instituto de Literatura Argentina. Hipótesis y Discusiones/30, 2015, pp. 17-26.
Borges, Jorge Luis “El arte narrativo y la magia”. 1932. Discusión. Buenos Aires, Emecé, 1957, pp. 81-91.
Buñuel, Luis (director). El ángel exterminador, 1962.
Calki (Raimundo Calcagno). “Entrevista a distancia con Julio Cortázar”. El Mundo, Buenos Aires, 14 de abril de 1964.
Canosa, María Lyda. Cartas de cine de Julio Cortázar a Manuel Antín (1961-1969). FUC (Fundación Universidad del Cine), 1995.
Cortázar, Julio. “Teoría del túnel. Notas para una explicación del surrealismo y del existencialismo”. Obra crítica/1. Edición de Saúl Yurkievich. Madrid, Alfaguara, 1994, pp. 31-74.
Cortázar, Julio. “Notas sobre la novela contemporánea”. Realidad. Revista de Ideas. Buenos Aires, vol. III, n°. 8, marzo-abril, 1948, pp. 240-46.
Cortázar, Julio. “Muerte de Antonin Artaud”. Sur, 103, 1948, p.151.
Cortázar, Julio. Los reyes. 1948. Buenos Aires, Alfaguara, 1996.
Cortázar, Julio. “Circe”. Bestiario. 1951. Buenos Aires, Sudamericana, 1964, pp. 91-115.
Cortázar, Julio. “Los olvidados de Luis Buñuel”. Sur, 209-210, marzo-abril, 1952, pp. 70-71.
Cortázar, Julio. Las armas secretas. Buenos Aires, Sudamericana, 1959.
Cortázar, Julio. Historias de cronopios y de famas. Buenos Aires, Editorial Minotauro, 1962.
Cortázar, Julio. Rayuela. Buenos Aires, Sudamericana, 1963.
Cortázar, Julio. Todos los fuegos el fuego. Buenos Aires, Sudamericana, 1966.
Cortázar, Julio. Cartas 1937-1963. Edición a cargo de Aurora Bernárdez. Buenos Aires, Alfaguara, 2002.
Cortázar, Julio. Cartas 1964-1968. Edición a cargo de Aurora Bernárdez. Buenos Aires, Alfaguara, 2002.
Félix-Didier, Paula. “Entrevista a Manuel Antín”. Generaciones 60/90. Cine argentino independiente, editado por Fernando Martín Peña. Buenos Aires, Malba, 2003, pp. 30-47.
Homero. Odisea. Traducción de J.M. Pabón. Madrid, Gredos, 1982.
Jitrik, Noé. “Notas sobre la Zona sagrada y el mundo de los Otros en Bestiario de Julio Cortázar”. Jitrik, Noé et al., La vuelta a Cortázar en nueve ensayos. Buenos Aires, Carlos Pérez, 1968, pp. 13-30.
Kósice, Gyula. “Manifiesto”. Arte Madí Universal, n.° 0, 1947, pp. 1-2.
Ouviña, David. Manuel Antín. Los directores del cine argentino 29. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1994.
Rajschmir, Cinthia (directora). Cortázar y Antín: cartas iluminadas. Argentina, 2018.
Ranzani, Oscar. “‘Filmé lo que yo hubiera querido escribir’. Entrevista a Manuel Antín”. Página12, 25 de julio de 2020. https://www.pagina12.com.ar/280669-filme-lo-que-yo-hubiera-querido-escribir
Resnais, Alain (director). Hiroshima mon amour, 1959.
Resnais, Alain (director). L’ année dernière `a Marienbad, 1961.
Romano, Eduardo. “Julio Cortázar frente a Borges y el grupo de la revista Sur”. Cuadernos Hispanoamericanos, n.° 164-166, octubre-diciembre 1982, pp. 106-38.
Terramarsi, Bernard. “Le discours mythique du fantastique dans les contes de Julio Cortázar”. Lo lúdico y lo fantástico en la obra de Julio Cortázar: Coloquio Internacional Centre de Recherches Latino-Américaines. Madrid, Fundamentos, 1986, pp. 163-76.
Torre-Nilsson, Leopoldo (director). La casa del ángel. Argentina, 1956.
Torre-Nilsson, Leopoldo (director). El secuestrador. Argentina, 1957.
Yurkievich, Saúl. “Julio Cortázar: al calor de su sombra”. Lo lúdico y lo fantástico en la obra de Julio Cortázar: Coloquio Internacional Centre de Recherches Latino-Américaines, 1986, Université de Poitiers, vol. 1, 1998, pp. 9-31.
Yurkievich, Saúl. “Un encuentro del hombre con su reino”. Julio Cortázar, Obra crítica/1. Buenos Aires, Alfaguara, 1994, pp. 15-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Romano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial - Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, provided and when the original author is cited and acknowledged. However, it is not allowed to use the work or its possible derivative works for commercial purposes. The authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book), with the acknowledgment of having been first published in this journal.
The publication of contents in this journal does not imply any royalty or charge for the contributors.