The Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires during the last military dictatorship: officialism, negotiations and cultural resistance, 1979-1983

  • Marina Suarez CIAP-CONICET

DOI:

https://doi.org/10.19137/qs.v28i3.8260

Keywords:

dictatorship, culture, urban planning

Abstract

During the last military dictatorship that ruled Argentina (1976-1983), the mayor of the city of Buenos Aires, Osvaldo Cacciatore, projected an ambitious urban policy aimed at showing a clean and orderly city, connected to the values of high culture. In this last sense, a great work was projected: the Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires (CCCBA). In 1979, the municipality ordered the transfer of a building in the Recoleta neighborhood to the National Secretary of Culture. The idea was to build a large cultural center like the Pompidou Center in Paris, under the direction of architects Clorindo Testa, Luis Benedit and Jaques Bedel. In 1980 the first part of the project was inaugurated, which was projected to be larger and ready in its entirety in 1982. In this paper we analyze the origin of the CCCBA project, the dimension of the work that was planned and the one that finally took shape, the references that the designers had in mind and the uses that were intended to be given to this space. In a second moment, we inquired into the different managements of the center and the artistic actions that took place between 1981 and 1983 and we analyzed which cultural actors and artists were part of this cultural space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buch, E. (2016). Música, dictadura, resistencia: La Orquesta de París en Buenos Aires. Fondo de cultura económica.

Cañada, L. (2018). Las Jornadas del Color y de la Forma: una experiencia artística colectiva en tiempos de terrorismo de Estado [tesis de maestría, Universidad Nacional de San Martín].

https://ri.unsam.edu.ar/bitstream/123456789/59/1/TMAG_IDAES_2018_CL.pdf

Cañada, L. (2019). Las Jornadas del Color y de la Forma: tensiones, sujetos y sentidos. Izquierdas (Santiago), (46), 1-21. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492019000200001

Cristiá, M. (2021). AIDA. Una historia de solidaridad artística transnacional (1979-1985). Imago Mundi.

Cristiá, M. y Schenquer, L. (2022). La “acción psicológica” en el ámbito internacional. Los planes de comunicación de la dictadura argentina en el extranjero (1976-1978). En L. Schenquer (Comp.) Terror y Consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura (pp. 80-107). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Ekerman, M. (2016). “Luz, cámara y control": la industria cinematográfica argentina durante la dictadura militar de 1976-1983. Revista afuera, 1-15.

Fernández, L. (2016). Disciplinar la sociedad a través de la ciudad. Urbanismo y ecología en Buenos Aires y su región durante el proceso de reorganización nacional (1976-1983). En G. Merlinsky (Ed.) Cartografías del conflicto ambiental en Argentina II (pp. 227-255.) Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Franco, M. (2002). La ‘campaña antiargentina’: la prensa, el discurso militar y la construcción de consenso. En E. Casali de Babot y M. V. Grillo (Eds.) Derecha, fascismo y antifascismo en Europa y Argentina (pp. 195-225). Universidad Nacional de Tucumán.

Grinstein, E. (1997). Arte argentino del siglo XX: arte argentino actual tedio y tragedia. En AA.VV. Nuevos ensayos de arte (pp. 15-21). Fundación Federico Jorge Klemm Editora.

Gilbert, A. (2021). Satisfaction en la ESMA: música y sonido durante la última dictadura. Gourmet Musical.

Gorelik, A. (1994). La ciudad de los negocios. Punto de Vista, (50), 14-18.

Invernizzi, H. y Gociol, J. (2010). Un golpe a los libros. Represión a la cultura durante la última dictadura militar. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

La Rocca, M. y Cañada, L. (2023, 30 de septiembre). Perforando el hormigón: experimentalismo, experimentación y vanguardia en los inicios del Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires [ponencia]. XIV Seminario Internacional de Políticas por la Memoria Haroldo Conti, Buenos Aires, Argentina.

Landi, O. (1984). Cultura y política en la transición a la democracia. Nueva Sociedad, (73), 65-78.

Liut, M. (2015). Música electroacústica en dictadura: creación y sostén estatal. Revista afuera, (15), 1-12.

Liernur, F. (1983). Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires: la reacción de Narciso. SUMMA, (186), pp. 50-58.

Liernur, F. (2001). Arquitectura en la Argentina del siglo XX. La construcción de la modernidad. Fondo Nacional de las Artes.

Longoni, A. (2014). Vanguardia y Revolución. Arte y política en la Argentina de los sesenta-setenta. Ariel.

Massetti, C. (2011). Catálogo de la muestra: Testa, Bedel, Benedit. 30 años del Centro Cultural Recoleta. Centro Cultural Recoleta.

Menazzi, M. L. (2013). Ciudad en dictadura: Procesos urbanos en la ciudad de Buenos Aires durante la última dictadura militar (1976-1983). Scripta Nova, (429), 56-76.

Manduca, R. y Suárez, M. (2020). Artes escénicas entre la oficialidad y el underground: las políticas culturales en los primeros años 80. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, (44), 116-122. Universidad de Palermo.

Novaro, M. y Palermo, V. (2003). La dictadura militar. Del golpe de estado a la restauración democrática. Paidós.

Oszlak, O. (1983). Los sectores populares y el derecho al espacio urbano. Punto de Vista, (16), pp. 15-20.

Oszlak, O. (1991). Merecer la ciudad. Buenos Aires. Cedes Humanitas.

Raíces, E. y Schenquer, L. (2022). ¿Antes ‘cirujas’, hoy ‘golfistas’? El discurso modernizador autoritario de la gestión de Cacciatore en la obra Buenos Aires. Hacia una ciudad mejor (1981). En L. Schenquer (Comp.) Terror y Consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura (pp. 192-221). Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Risler, J. (2018). La acción psicológica. Dictadura, inteligencia y gobierno de las emociones 1955-1981. Tinta limón.

Rodríguez, L. (2015). Cultura y dictadura en Argentina (1976-1983). Estado, funcionarios y políticas. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 2(42), 299-325.

Sánchez Trolliet, A. (2022). Te devora la ciudad. Itinerarios urbanos y figuraciones espaciales en el rock de Buenos Aires. Universidad Nacional de Quilmes.

Schenquer, L. (Comp.) Terror y Consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Silvestri, G. y Gorelik, A. (2000). Ciudad y cultura urbana, 1976-1999: el fin de la expansión. En J. L. Romero y L. A. Romero, Luis Alberto (Dirs.) Buenos Aires, historia de cuatro siglos (pp. 128-160). Altamira.

Suárez, M. (2016). Los espacios de la (contra)cultura porteña en los años 80. Una mirada desde el presente [manuscrito no publicado]. Reservorio del Centro Cultural Recoleta, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Suárez, M. (2019). Itinerarios y experimentación en el arte de los años 80. Una cartografía desbordada de espacios del “underground” en Buenos Aires. Nuevos Mundos Mundos Nuevos, 1-21. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.75920

Suárez, M. (2022). Espacios, “contracultura” y yuxtaposiciones disciplinares en el arte de los años 80. Un análisis del underground porteño a través de la figura de Batato Barea [tesis de Doctorado en Sociología, Universidad Nacional de San Martín]. https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2046

Tavella, G. (2014). Las autopistas no tienen ideología. Análisis del proyecto de Red de Autopistas Urbanas para la ciudad de Buenos Aires durante la última dictadura militar argentina (1976-1983) [tesis de Maestría en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional de San Martín].

Tsiomis, Y. (2009). Le Corbusier, ida y vuelta. Villes en parallèle, (42-43), 215-218.

Usubiaga, V. (2012). Imágenes inestables. Artes visuales, dictadura y democracia en Argentina. Editora y Distribuidora Hispano Americana S. A.

Verzero, L. (2013). Teatro Militante: radicalización estética y política en los años ´70. Biblos.

Published

2024-09-09

How to Cite

Suarez, M. (2024). The Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires during the last military dictatorship: officialism, negotiations and cultural resistance, 1979-1983. Quinto Sol, 28(3). https://doi.org/10.19137/qs.v28i3.8260

Issue

Section

Thematic clusters / Dossiers