"Getting your head out." The development of youth political militancy during the democratic transition in Resistencia, Chaco (1980-1983)
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v27i2.6594Keywords:
democratic transition, activism, intergenerational experience, young peopleAbstract
In this article we analyze youth political militancy in the province of Chaco - Argentina during the period of recent history known as democratic transition, specifically from 1980 to 1983. We investigate the characteristics of youth groups, their members and the development of their political practices from the beginning of the decade until the advance of the electoral campaign.
The results of the investigation, carried out from journalistic sources and oral interviews, allowed us to clarify the characterization of the "juvenile enthusiasm" assigned to the time. We recover aspects that led to the reorganization of political parties and influenced the scene of provincial political opening, stopping at the experience of youth groups. In this way, we incorporate aspects such as tensions with the recent past, relationships with senior leaders, and intergenerational political learning.
Downloads
References
Barreto, M. A. (1993). Inundaciones en el Gran Resistencia durante 1982-1983: comportamiento del sistema urbano y la renta del suelo durante la crisis. Cuaderno Urbano, 1 (1), 7-47.
Campusano, M. y de los Reyes, A. (2022). Reactivación partidaria. La campaña electoral de 1983 en la prensa chaqueña. Sociohistórica, 49, e164, 1-16. https://doi.org/10.24215/18521606e164
Campusano, M. (2022). Enfrentar las elecciones. La reorganización de la UCR y el PJ en la reconstrucción democrática en la provincia del Chaco (1982-1983). En D. Chao y M. Solís Carnicer (Comps.) Violencias del pasado reciente en el Nordeste Argentino. Represiones, resistencias y política en Chaco, Corrientes, Formosa y Misiones (1955-1983) (pp. 349-376). Teseo.
Campusano, M. (2017). Los estudiantes en el relato: el movimiento estudiantil correntino de 1969. La Trama de la Comunicación, 21 (1), 85-101.
Canelo, P. (2005). Los fantasmas de la "convergencia cívico-militar". Las Fuerzas Armadas frente a la salida política durante la última dictadura militar (Argentina, 1976-1981). Sociohistórica, 17-18, 67-98.
Canelo, P. (2015). La descomposición del poder militar en la Argentina. Las Fuerzas Armadas durante las presidencias de Galtieri, Bignone y Alfonsín (1981-1987). En A. Pucciarelli (Coord.) Los años de Alfonsín. Siglo XXI. http://historiapolitica.com/dossiers/historizar-los-ochenta/
Cañada, L. y La Rocca, M. (2022). Archipiélagos de experimentación en dictadura: diálogos entre arte, educación y militancia. Contemporánea, 15 (2), 81-107.
Caputo, M. G.; Hardoy, J. E.; Herzer, H. M. y Vargas, R. (1985). La inundación en el Gran Resistencia (Provincia del Chaco, Argentina) 1982-1983. Desastres naturales y Sociedad en América Latina, 4, s.p.
Castro, M. C. (2019). Juventud y política en la apertura democrática. Una mirada sobre el Movimiento de Juventudes Políticas marplatense (1983-1987). Anuario del Instituto de Historia Argentina, 19 (2), e103. https://doi.org/10.24215/2314257Xe103
Chaves, M. y Núñez, P. (2012). Youth and politics in democratic Argentina: Inventing traditions, creating new trends (1983–2008). Young, 20 (4), 357-376.
Ferrari, M. (2017). La Democracia Cristiana argentina durante la dictadura cívico-militar y la transición temprana (1976-1985). Historia, 50 (1), 49-77.
Franco, M. (2017). La “transición” argentina como objeto historiográfico y como problema histórico. Ayer, 107 (3), 125-152.
Franco, M. y Levín, F. (2007). La historia reciente. Paidós.
González, A. (2012). Juventudes permitidas y celebradas en Córdoba. Performances oficiales por la Semana de la Juventud en 1982. En Primeras Jornadas de Estudios de la Performance. Facultades de Filosofía y Humanidades/Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, 3 y 4 de mayo, pp. 1-11.
González, A. (2016). Juventudes en la Unión Cívica Radical (1982-1983). En A. Servetto (Dir.) Interpelaciones al pasado reciente: aportes sobre y desde Córdoba. (pp. 89-106). Centro de Estudios Avanzados.
González, A. (2020). De lo local a lo (inter)nacional en 1985: Una feria artística en la posdictadura argentina. Discurso visual, 45 (3), 82-97.
González Bombal, I. (1991). El diálogo político que no fue. Documento CEDES, 61. Centro de Estudio de Estado y Sociedad.
Larrondo, M. (2015). El movimiento estudiantil secundario en la Argentina democrática: Un recorrido posible por sus continuidades y reconfiguraciones. Provincia de Buenos Aires, 1983-2013. Última Década, 23 (42), 65-90.
Larrondo, M. (2019). Cuando la democracia volvió a la escuela: Participación política y movimiento estudiantil secundario en la Argentina de la transición (1982-1990). Historia Social y de la Educación, 8 (2), 197-218.
Larrondo, M. y Cozachcow, A. (2017). Un llamado a la unidad. La experiencia del Movimiento de Juventudes Políticas (MOJUPO) en la transición a la democracia. En M. Vázquez, P. Vommaro, P. Núñez y R. Blanco (Comps.) Militancias juveniles en la Argentina democrática (pp. 52-72). Imago Mundi.
Lucena, D. y Laboureau, G. (Eds.) (2016). Modo mata moda: Arte, cuerpo y (micro) política en los 80. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.
Luciani, L. (2017). Juventud en dictadura. Representaciones, políticas y experiencias juveniles en Rosario (1976-1983). Universidad Nacional de La Plata/Universidad Nacional de Misiones/Universidad Nacional de General Sarmiento.
Manzano, V. (2018). El psicobolche: juventud, cultura y política en la Argentina de la década de 1980. Izquierdas, 41, 250-275.
Millán, M. (2017). Las movilizaciones estudiantiles en Corrientes y Resistencia durante la "Revolución Argentina", 1966-1973. Folia Histórica del Nordeste, 29, 175-202.
Monasterolo, E. (2020). La democracia en tensión. Prácticas y estrategias de la militancia estudiantil en la década de 1980. El caso de la UNLPam (1982-1988). [tesis de maestría, Universidad Nacional de La Pampa] https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/7228
Moroni, M. (Comp.) (2019). Actores políticos y reorganización partidaria en la Patagonia (1980-1983). Editorial Universidad Nacional de La Pampa.
Quiroga, H. (2005). El tiempo del “Proceso”. En J. Suriano (Dir.) Dictadura y democracia (1976-2001) (pp.87-154). Sudamericana.
Román, M. (2009). Las formas organizativas del movimiento estudiantil en la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional del Nordeste entre 1969 y 1974. En F. Romero (Comp.) Los estudiantes: organizaciones y luchas en Argentina y Chile (pp. 95-108). Libros en Colectivo.
Román, M. (2010). Las relaciones del movimiento estudiantil de la Facultad de Humanidades de la UNNE con el Movimiento de Sacerdotes por el Tercer Mundo (1960-1974) [ponencia]. XXX Encuentro de Geohistoria Regional. Resistencia, Argentina.
Tcach, C. (1996). Partidos políticos y dictadura militar en Argentina (1976-1983). En S. Dutrénit Bielous (Coord.) Diversidad partidaria y dictaduras: Argentina, Brasil y Uruguay (pp. 25-88). Instituto Mora.
Usubiaga, V. (2012). Imágenes inestables: Artes visuales, dictadura y democracia en Buenos Aires. Edhasa.
Vázquez, M. y Larrondo, M. (2020). Transiciones. Las transformaciones de los compromisos juveniles partidarios en la posdictadura en Argentina. Desarrollo Económico, 60 (230), 88-117.
Vázquez, M.; Vommaro, P.; Núñez, P. y Blanco, R. (2017). Militancias juveniles en la Argentina democrática. Imago Mundi.
Velázquez Ramírez, A. (2015). De la concertación a la Multipartidaria: el espacio político partidario en los albores de la transición a la democracia en Argentina (1980-1981). Revista Contemporânea, 5 (7), 1-28.
Velázquez Ramírez, A. (2019). La democracia como mandato. Radicalismo y peronismo en la transición argentina (1980-1987). Imago Mundi.
Vommaro, P. y Cozachcow, A. (2018). Militancias juveniles en los 80: Acercamientos a las formas de participación juveniles en la transición democrática argentina. Trabajo y Sociedad, 30, 285-306.
Yann, C. (2017). El movimiento estudiantil de la Universidad de Buenos Aires en el final de la última dictadura (1982-83). Sociohistórica, 40, 1-17. https://doi.org/10.24215/18521606e031
Yann, C. y Seia, G. (2018). La izquierda estudiantil de la Universidad de Buenos Aires en la transición democrática (1982-1985). Archivos, 6 (12), 97-118.
Zarrabeitia, C. (2003). La rebelión estudiantil del ’69 en Corrientes. Moglia.
Zarrabeitia, C. (2007). Militancia Estudiantil. Desde los orígenes de la UNNE hasta fines de la década del sesenta. Moglia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).