El lugar del presente en la enseñanza de la historia
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v1i0.626Keywords:
enseñanza, historia, educación, presenteDownloads
References
Anderson, P. (1996) [1992]. Los fines de la historia, Barcelona: Anagrama.
Benjamin, W. (s/f) [1942]. La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia, Santiago de Chile: AROS- LaM.
Bloch, M. (1957) [1949]. Introducción a Ia historia, México: Fondo de Cultura Económica.
Bruner, J. S. (1988). Desarrollo cognitivo y educación, Madrid: Morata.
Chesneaux, J. (1984) [1976]. ¿Hacemos tabla rasa del pasado? A propósito de la historia y de los historiadores, Buenos Aires: Siglo XXI.
De Micheu, M (s/f). Picasso, en: Los hombres de la Historia, Buenos Aires: CEAL.
Duby, G. (1983) [1978]. Los tres órdenes o lo imaginario del feudalismo, Barcelona: Argot.
Febvre, L. (1992) [1953]. Combates por la historia, Barcelona: Ariel.
Ferro, M. (1993) [1981]. Cómo se cuenta la historia a los niños en el mundo entero, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Fontana, J. (1982). Historia. Análisis del pasado y proyecto social, Barcelona: Crítica.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje, Barcelona: Paidós - MEC.
Heuer, A. (1985) [1980]. Teoría de la historia, Barcelona: Fontamara.
Hobsbawm, E. (1996) [1994]. Historia del siglo XX, Barcelona: Crítica.
Koselleck, R. (1993) [1979]. Futuro pasado, Barcelona, Paidós.
Marx, C. (1972) [1953]. Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (borrador) 1857-1858, Bilbao: Siglo XXI.
Morray, J. (1965) [1962]. La segunda Revolución en Cuba, Buenos Aires: Iguazú.
Nora, P. (1978) [1974]. La vuelta del acontecimiento, en: P. Le Goff y P. NORA, Hacer la Historia, Barcelona: Laia.
Ricoeur, P. (1995) [1985]. Tiempo y narración, México: Siglo XXI.
Rodríguez Frutos, J. (1989). Reflexiones y propuestas para la elaboración de un proyecto curricular de historia, en: J. Rodríguez Frutos (ed.), Enseñar historia. Nuevas propuestas, Barcelona: Laia.
Romero, J. L. (1956). EI cicio de la revolución contemporánea, Buenos Aires: Losada.
Saab, J. (1996). Enseñar historia, ¿para qué?, en: H. R. Cucuzza (comp.), La historia de la educacion en debate, BuenosAires: Miño y Dávila.
Tamarit, J. (1997). Escuela crítica y formación docente, Buenos Aires: Miño y Dávila.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).