Illustrated entertainment. Correo del Domingo (1864-1868) and the consolidation of the illustrated press in Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v26i1.5490Keywords:
periodic press lithograph serial novels readers, periodic press, lithograph, serial novels, readersAbstract
Since the beginning of the 21st century, a bibliography on the printed image in 19th century Buenos Aires has been consolidated. However, Correo del Domingo (1864-1868) has not yet been the object of a long-term research, even though the publication founded by José María Cantilo, along with El Mosquito (1863-1893), made the 1860s a turning point in the history of the local illustrated press.
In this article we will concentrate on the analysis of the editorial configuration of the weekly publication. We identify as its greatest formal innovation the fact that it brought together different resources, which could be found years before in the newspaper's feuilleton or in literary publications, converging in a periodical that made a qualitative leap in the experience of reading the press and opened a path that would culminate in the turn-of-the-century magazine. Specifically, we will analyze how discursive genres associated until then to the newspaper's rezde-chausée (in particular, the serialized novel) were incorporated into the weekly format, as well as an unprecedented display of lithographic images, throughout a generous publication that multiplied the usual four pages of the contemporary press to attract an expanded and diversified readership.
Downloads
References
Alarcón, P. de (1861). De Madrid a Nápoles: pasando por París, Ginebra, el Mont Blanc, el Simplon, el Lago Mayor, Turín, Pavía, Milán, el Cuadrilátero, Venecia, Bolonia, Módena, Parma, Génova, Pisa, Florencia, Roma y Gaeta: viaje de recreo, realizado durante la guerra de 1860 y sitio de Gaeta en 1861. Imprenta y librería de Gaspar y Roig.
Barthes, R. (1986). Retórica de la imagen. En Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces (pp. 29-48). Paidós.
Barthes, R. (2003). Estructura del ‘suceso’. En Ensayo Críticos (pp. 259-272). Seix Barral.
Batticuore, G. (2017). Lectoras del siglo XIX. Imaginarios y prácticas en la Argentina. Ampersand.
Cavalaro, D. (1996). Las revistas ilustradas en el siglo XIX. Asociación Argentina de Editores de Revistas.
Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Gedisa.
Crary, J. (2001). Suspensions of perception: attention, spectacle, and modern culture. MIT Press.
Gentile, M. B. (2002). La prensa insurgente en la Independencia Hispanoamericana. 1808-1830 [tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata, tesis no publicada].
Goldgel, V. (2010). Caleidoscopios del saber. El deseo de variedad en las letras latinoamericanas del siglo XIX. Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales, 18 (36), 272-295. https://biblat.unam.mx/hevila/EstudiosRevistadeinvestigacionesliterariasyculturales/2010/vol18/no36/2.pdf
Guerra, D. F. (2010, 28 de octubre). Éramos pocos y parió el aura: fotografía y políticas de la imagen en los albores de la reproductibilidad masiva en la Argentina. Caras y Caretas, 1898-1910 [ponencia]. III Seminario Internacional Políticas de la Memoria. Buenos Aires, Argentina.
Hallstead, S. (2005). Fashion Nation: The Politics of Dress and Gender in 19th Century Argentine Journalism (1829-1880) [tesis doctoral, University of Pittsburgh] http://d-scholarship.pitt.edu/6634/
Hortelano, B. (1936). Memorias. Espasa Calpe.
Lettieri, A. (2006). La construcción de la República de la opinión. Buenos Aires frente al interior en la década de 1850. Prometeo.
Littau, K. (2008). Teorías de la lectura. Libros, cuerpos y bibliomanía. Manantial.
Losada, L. (2006). Sociabilidad, distinción y alta sociedad en Buenos Aires: los clubes sociales de la elite porteña (1880-1930). Desarrollo Económico, 1 (180), 547-572. https://doi.org/10.2307/3655880
Lyons, M. (1997). Los nuevos lectores del siglo XIX: mujeres, niños, obreros. En G. Cavallo y R. Chartier (Dirs.) Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 473-524). Taurus.
Malosetti Costa, L. y Gené, M. (Comps.) (2009). Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires. Edhasa.
Maturana, C. L. (2009). La Comedia de Magia y los efectos visuales de la era pre-cinematográfica en el siglo XIX en Chile. Aisthesis, 1 (45), 82-102. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812009000100006
Molina, H. B. (2011). Como crecen los hongos. La novela argentina entre 1838 y 1872. Teseo.
Parada, A. (2007). Cuando los lectores nos susurran. Libros, lecturas, bibliotecas, sociedad y prácticas editoriales en la Argentina. Universidad de Buenos Aires.
Pas, H. (2011). La seducción de las imágenes. El ingreso de la litografía y los nuevos modos de publicidad en Latinoamérica. Caracol, 1 (2), 10-41. https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i2p10-41
Pas, H. (2014). Leer (con) imágenes. Litografías y prensa periódica en los procesos de lectura y escritura a mediados del siglo XIX en el Río de la Plata. En V. Delgado, A. Mailhe y G. Rogers (Coords). Tramas impresas: Publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX) (pp. 64-79). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45400
Pas, H. (2016). Variedades y escritura periódica. Notas para una historia del folletín en el Río de la Plata. En V. Delgado y G. Rogers (Eds.) Tiempos de papel: publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX) (pp. 54-66). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/59632
Poblete, J. (2000). Lectura de la sociabilidad y sociabilidad de la lectura: la novela y las costumbres nacionales en el siglo XIX. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 1 (52), 11-34. https://doi.org/10.2307/4531118
Prieto, A. (2006). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Siglo XXI.
Rocchi, F. (2006). Chimneys in the desert. Industrialization in Argentina during the export boom years, 1870-1930. Stanford University Press.
Rogers, G. (2008). Caras y Caretas: cultura, política y espectáculo en los inicios del siglo XX argentino. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. https://doi.org/10.35537/10915/15933
Roman, C. (2010). La prensa satírica Argentina del Siglo XIX: palabras e imágenes [tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1613
Szir, S. (2010). De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el Siglo XIX. Colección Biblioteca Nacional Estudios, 18 (36), 1-31.
Szir, S. (2016). Propósitos representativos nacionales, ‘bellas artes’ y reproducción de imágenes en La Ilustración Argentina (1881-1887). En V. Delgado y G. Rogers (Eds.) Tiempos de papel: publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX) (pp. 38-53). Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/59632
Szir, S. (2017). Imágenes y tecnologías entre Europa y la Argentina. Migraciones y apropiaciones de la prensa en el siglo XIX. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Images, mémoires et sons, s/p. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.70851
Telesca, A. M. y Amigo, R. (1997). La curiosidad de los porteños. El público y los temas de las vistas ópticas de representación en el Estado de Buenos Aires (1852-1862). En Historia de la Fotografía. Memoria del V Congreso de Historia de la Fotografía en la Argentina (pp. 33-36). Comité Permanente para los Congresos de Historia de la Fotografía en Argentina.
Williams, R. (1982). Dream Worlds: Mass consumption in late nineteenth-century France. University of California Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).