Spreading and convincing. Radio propaganda during Peronism’s Plan de Emergencia Económica (1952)
DOI:
https://doi.org/10.19137/qs.v25i3.4845Keywords:
Peronism, radio, propaganda, hegemonyAbstract
This article studies the production of radio propaganda by the Peronist government during 1952, the time of the presentation and implementation of the Plan de Emergencia Económica. In the midst of an economic crisis and growing political tension scenario, Juan Domingo Perón’s administration presented an economic program that meant a shift in the orientation implemented up to that moment. The government used the production of radio propaganda to disseminate the measures that the Plan de Emergencia Económica implied, and to convince the population to adopt a range of new practices and habits. The actions of the División de Acción Radial, part of the Subsecretaría de Informaciones, are explained, and we analyze two radio productions developed to enhance the impact of the economic Plan presentation. For this purpose, a variety of documentary sources are used, such as radio broadcast audios, scripts, state documentation, newspapers, as well as film and radio magazines. We tackle a key feature for the construction of hegemony of Peronism that was little explored, such as radio, and the relations that the Peronist government established with that media.
Downloads
References
Ajmechet, S. (2012). El peronismo como momentos de reformas (1946-1955). Revista SAAP, 6 (2), 249-266. https://revista.saap.org.ar/contenido/revista-saap-v6-n2/Ajmechet.pdf
Altamirano, C. y Sarlo, B. (1980). Conceptos de sociología literaria. Centro Editor de América Latina.
Barry, C. (2009). Evita capitana. El Partido Peronista Femenino, 1949-1955. Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Belini, C. (2014). Inflación, recesión y desequilibrio externo. La crisis de 1952, el Plan de Estabilización de Gómez Morales y los dilemas de la economía peronista. Boletín de Historia Argentina y Americana “Dr. Emilio Ravignani”, 40, 105-148. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/boletin/article/view/6765
Elena, E. (2010). Peronism in “Good taste”. En M. Karush y O. Chamosa (Eds.) The new cultural history of peronism (pp. 209-238). Duke University Press.
Gené, M. (2005). Un mundo feliz: imágenes de los trabajadores en el primer peronismo 1946-1955. Fondo de Cultura Económica.
Gerchunoff, P. (2018). La caída. 1955. Crítica.
Girbal-Blacha, N. (2000). El cambio de rumbo de la economía argentina peronista (1949-1955). El crédito agrario y los consejos regionales de promoción. Ciclos, X (20), 3-26.
Invernizzi, H. (2014). Cines rigurosamente vigilados. Censura peronista y antiperonista, 1946-1976. Capital Intelectual.
Jameson, F. (2005). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Paidós.
Kabat, M. (2017). Perón Leaks. Una re-lectura del peronismo a partir de sus documentos secretos, 1943-1955. Ediciones R y R.
Karush, M. (2010). Populism, melodrama, and the market. En M. Karush y O. Chamosa (Eds.) The new cultural history of peronism (pp. 21-52). Duke University Press.
Karush, M. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Ariel.
Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el estado en escena. Siglo XXI.
Lindenboim, F. (2020a). Peronismo y espectáculo (1949-1951). El desarrollo de la División de Acción Radial y su intervención política. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 23 (3), 102-117. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2753/59589
Lindenboim, F. (2020b). La disputa por la radio. Gobierno, gremios y espectáculo en los inicios del peronismo (1943-1946). La Trama de la Comunicación, 24 (2), 15-31. https://doi.org/10.35305/lt.v24i2.741
Maase, K. (2016). Diversión ilimitada. El auge de la cultura de masas (1850-1970). Siglo XXI.
Mallimaci, F. (2016). El mito de la Argentina laica. Catolicismo, política y Estado. Capital intelectual.
Maranghello, C. (2002). Artistas Argentinos Asociados: la epopeya trunca. Ediciones del Jilguero.
Matallana, A. (2006). “Locos por la radio”: una historia social de la radiofonía en Argentina, 1923-1947. Prometeo.
Mercado, S. (2013). El inventor del peronismo. Raúl Apold, el cerebro oculto que cambió la política argentina. Planeta.
Milanesio, N. (2014). Cuando los trabajadores salieron de compras. Nuevos consumidores, publicidad y cambio cultural durante el primer peronismo. Siglo XXI.
Pérez, I. (2012). El hogar tecnificado. Familias, género y vida cotidiana (1940-1970). Biblos.
Pérez, I. (2017). Consumo y género: una revisión de la producción historiográfica reciente sobre América Latina en el siglo XX. Historia Crítica, 65, 29-48. dx.doi.org/10.7440/histcrit65.2017.02
Plotkin, M. (2013). Mañana es San Perón: propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955). Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. (Segunda edición).
Rapoport, M. (2007). Historia económica, política y social de la Argentina (1880-2003). Emecé.
Rocchi, F. (2014). La americanización del consumo: las batallas por el mercado argentino, 1920-1945. En M. Barbero y A. Regalsky (Eds.) Americanización. Estados Unidos y América Latina en el siglo XX. Transferencias económicas, tecnologías y culturales (pp. 150-216). Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Rougier, M. (2012). La economía del peronismo. Una perspectiva histórica. Sudamericana.
Rouquié, A. (2017). El siglo de Perón. Ensayos sobre las democracias hegemónicas. Edhasa.
Sirvén, P. (1984). Perón y los medios de comunicación (1943-1955). Centro Editor de América Latina.
Ulanovsky, C., Merkin, M., Panno, J. y Tijman, G. (1995). Días de radio. Historia de la radio argentina. Espasa Calpe.
Valobra, A. (2010). Hogar a las urnas. Recorridos de la ciudadanía política femenina argentina, 1946-1955. Prohistoria.
Varela, M. (2008). Medios de comunicación de masas. En C. Altamirano (Comp.) Términos críticos de sociología de la cultura (pp. 169-173). Paidós. (Edición original 2002).
Welch, D. (2001). Propaganda and the German cinema, 1933-1945. I. B. Tauris.
Welch, D. (2002). The Third Reich. Politics and propaganda. Routledge.
Zanatta, L. (2005). Del Estado liberal a la nación católica. Iglesia y Ejército en los orígenes del peronismo. 1930-1943. Universidad Nacional de Quilmes. (Edición original 1996).
Zanatta, L. (2013). Perón y el mito de la nación católica. Iglesia y Ejército en los orígenes del peronismo (1943-1946). Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. (Edición original 1999).
Zanatta, L. (2014). El populismo. Katz.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When submitting their contributions, authors must declare that they have the permission of the file or repository where the documents that are attached to the work were obtained, whatever their format (unpublished manuscripts, images, audiovisual files, etc.). Such permission authorizes their publication and reproduction, releasing the journal and its editors from any liability or claim from third parties.
Likewise, authors must adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial CC BY-NC-SA", through which the author allows copying, reproducing, distributing, publicly communicating the work and generating derivative works, as long as the original author is properly quoted and acknowledged. It is not allowed, however, to use the work for commercial purposes. Authors may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the paper published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with the acknowledgment of having been published first in this journal.
The publication of content in this journal does not imply any royalty or charge for taxpayers.
Quinto Sol adheres to the DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).