Promotion of protected quotas in a province of Argentine Patagonia

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0210

Keywords:

protected quotas, inclusion, medicine, public universities

Abstract

This article presents an extension experience within the framework of a University in Argentine Patagonia. This consisted of trips to promote the protected geographical and indigenous people quotas, offered by a recently created medical degree. The experience is analyzed from interviews conducted with key institutional actors and seeks to evaluate the experience to frame it in discussions about ways to make the training proposals of public universities more inclusive and diverse, especially those that train professionals for public services, in this case, health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Bellotti, Universidad Nacional de Río Negro

Doctora en medicina, investigadora CNEA, docente y coordinadora de Ingreso, Carrera de Medicina, Universidad Nacional de Río Negro 

 

Maria Pozzio, Universidad Nacional Arturo Jauretche - CONICET

Doctora en Ciencias antropológicas, docente e investigadora en el área de Ciencias de la Salud (UNAJ), asesora externa en la carrera de medicina Universidad Nacional de Río Negro.  

References

Camargo Angelucci, T.; Pozzo, M.I. (2018) "Estudiantes brasileños en la Facultad de Medicina de Rosario (Argentina): implicancias lingüísticas" Eje: Enseñanza de Español y Portugués como Lengua Segunda o Extranjera. XXVI Jornadas de Jóvenes Investigadores. Asociación de Universidades del grupo Montevideo (AUGM) Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina, 17 al 19 de octubre de 2018. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/12558/6-enseanza-de-espaol-y-portugus-camargo-angelucci-thalita-unr.pdf

Chaves Batista, N. (2015) "Políticas públicas de ações afirmativas para a Educação Superior: o Conselho Universitário como arena de disputas" Aval. pol. públ. Educ., 23 (86) 95-128. Disponible: https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000100004

Del Bello, J.C. ( 2021) "Educación Universitaria y Pueblos originarios" En: Noticias-Institucional Sitio web de la NNNN Marzo de 2021: https://www.unrn.edu.ar/noticias/Educacion-universitaria-y-pueblos-originarios-1866

Griner, A.; Sampaio, L. y Menezes Bezerra, R. (2015) "A política afirmativa "Argumento de Inclusão" como forma de acesso à universidade pública: o caso da Universidade Federal do Rio Grande do Norte" Revista de Administração Pública, Volumen 49 (5) 1291 - 1317

Neves, P., Faro, A., Schmitz, H.(2016) "Ações afirmativas na Universidade Federal de Sergipe e o reconhecimento social: a face oculta das avaliações" Ensaio: aval. pol. públ. educ. 24 (90) 127-160 //doi.org/10.1590/S0104-40362016000100006

Ossola M. M. (2016) Pueblos indígenas y educación superior en la Argentina: debates emergentes. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 4 (1) 57-77.

Pantano, E. (2012) "Informe final del proyecto de investigación "Aspectos socioproductivos de la Línea Sur" . San Carlos de Bariloche.

Segato, R. (2018) "Brechas decoloniales para una universidad Nuestroamericana" En: La crítica de la colonialidad en ocho ensayos. Y una antropologia por demanda. Buenos Aires. Prometeo. 267-293.

Silberman, P., Silberman, M. (2022) ¿Cómo evolucionó la distribución de médicas y médicos especialistas en Argentina? Un análisis demográfico de la profesión médica al 2020. Archivos de Medicina Familiar y General. 19 (3)

Turner, V. (1980) El proceso ritual. Ed Taurus, Madrid.

UNRN (2020) Resolución CSPyGE N° 054/2020; Resolución CSDEyVE N° 0042 del 14 de diciembre del 2020

----- (2020) Resolución N° 0042 UNRN de creación de la carrera de Medicina, Sede Andina.

----- (2022) "La UNRN sede Andina en la línea Sur" Noticias-Institucional. Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/noticias/La-UNRN-Sede-Andina-en-la-Linea-Sur-2845

Watmough S, Cherry MG, O'sullivan H. "A comparison of self-perceived competencies of traditional and reformed curriculum graduates 6 years af-ter graduation".(2012) Med Teach. 34(7): 562-8. doi: 10.3109/0142159X.2012.675457.

Win Eva, K.W., Rosenfeld, J., Reiter, H.I. y Norman, G.R. (2004) "An admissions OSCE: the multiple mini-interview" Medical Education 38(3) p: 314- 326.

Published

2023-11-29

How to Cite

Bellotti, M., & Pozzio, M. (2023). Promotion of protected quotas in a province of Argentine Patagonia. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, 7(2), 194–211. https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-0210