University theater of Havana on its 80th anniversary. Recurrences and challenges in the vision and praxis of university extension
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-04Keywords:
University Theater of Havana, university intangible heritage, university extension, University of HavanaAbstract
This presentation is about the relationship between university intangible heritage, university extension, teaching and communication research based on the investigative / creative experience of a study culmination exercise that had the University Theater of Havana as its central axis. It reflects on research for communicative production at the methodological level, emphasizing the creativity-scientific rigor binomial. In a second moment, from a patrimonial and communicative perspective, the projection in the public sphere and of the values of the University of Havana is collected, beyond its institutional conception, to see it as a community with collective values and identities that have perpetuated traditions that become intangible heritage. Starting from this base, the interrelation between the university extension and the academic campus is outlined, which is evidenced in the trajectory documented by the thesis of the University Theater of Havana, which takes into account a history of uninterrupted work —with its ups and downs— in the constitution of a movement of amateur artists in the Cuban university student body. Finally, by way of conclusions, the challenges and debates of the extension movement in an increasingly complex, interconnected and dynamic community such as the University of Havana are related in the present work.Downloads
References
Barba, E. y Savarese, N. (2007). El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. Ed. Alarcos.
Batista, A., Hernández, L., y González, O. (2017). Gestión integrada de procesos sustantivos en una universidad innovadora: deber ser de la Extensión Universitaria. Revista Congreso Universidad, 6(2).
Cano, A. (2017). La extensión universitaria y la Universidad Latinoamericana: hacia un nuevo “orden de anticipación” a 100 años de la revuelta estudiantil de Córdoba. Revista +E versión en línea, 7(7), 6-23.
Díaz-Canel, M. M. (2019). En las aulas se define el futuro del país. En Periódico Juventud Rebelde, 27 de enero de 2019, p. 4.
Felipe, C., Baujín, J. (2014). El patrimonio cultural de La Universidad de La Habana. Edit. Universidad de La Habana
González, O., Batista, A., Rial, R. M e Imbert Mayola, J. C. (2021). Proyecto extensionista de protagonismo estudiantil en el movimiento cultural universitario. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 204-216.
Ministerio de Educación Superior. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria. MES. Cuba. https://www.mes.gob.cu/sites/default/files/documentos/EU_PNEU. pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de la Educación Superior para América Latina y el Caribe. Revista Integración y Conocimiento, 2(7), 96-105. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/22610/22229
Rubio, E. y De Armas, L. (2010) Calidad de la extensión universitaria desde los significados compartidos por los participantes en el proceso. Cuadernos de Educación y Desarrollo, vol. 2, no. 20, Málaga, España.
Torres- Cuevas, E. M. (2013). El itinerario de un Alma Mater. Recuperado de: http:// www.anales.bnjm.cu/index.php/revista-bncjm/article/view/525/534
Ulloa, F. y Almuiñas, J. L. (2018). La extensión universitaria orientada a la promoción de la cultura artística: un reto de las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 1, 19-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.