Literary promotion as an extension activity facing Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2023-07-02Keywords:
extension, literary creation, amateurs, Covid-19Abstract
The university extension process encompasses various modalities as a substantive process of hi- gher education, within which students with literary concerns are served, included in the Movement of Amateur Artists that exists in Cuban universities. It is a task that includes teaching and research and has an impact on the comprehensive training of university students. This article shows the results in the promotion of creative writing of the members of the Pablo Neruda Literary Creation Workshop, but also the changes that occur in the various actors involved in said task. Among the actions, the writing and debate of significant works stand out, collective readings, books presentation, elaboration and visualization of promotional videos stand out, while the knowledge, skills or experiences acquired are applied, which enriches the spiritual world of those who live in the community university and contributes to the advancement of cultural life, despite the Covid-19 pandemic.Downloads
References
____________________ (2021). El Iris, bitácora para lectores cómplices. Palabras leídas por la estudiante Diana Lustre Ortega. 31 de marzo, Día del Libro Cubano, p. 2. En: http://www.umcc.cu/el-iris-bitacora-para-lectores-complices/
Falcón Rodríguez, M. (2020). Plaquette Camión Habana. Ediciones Vigía, p.1.
García Díaz, L. (2020). Plaquette Analogía. Ediciones Vigía, p. 1
Giannini, S. (2020). Prólogo al Informe Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. UNESCO. [en línea]. Documentos de Educación, p.6, 19-20. [Consultado 15 de abril de 2021]. Disponible en:
http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Hernández Chávez, N. (2021). Declaraciones de Náthaly Hernández Chávez sobre el premio David de Ciencia Ficción 2021 otorgado a su libro Las azules colinas de Europa. [en línea]. [Consultado 31 de agosto de 2021]. Disponible en:
https://medium.com/el-caim%C3%A1n-barbudo/la-ciencia-ficci%C3%B3n-sirve-para-prevenir-de-los-peores-escenarios-futuros-963403c4dc3a
Kochhann, A. [et al.].(2018). Concepcão de extensão universitária no Brasil: alguns diálogos teóricos. Congreso Universidad, v. 7, n. 6, aug. 2018. [en línea]. [Consultado 28 de junio de 2019]. Disponible en http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/1085
Martín Barbero, J. (2002). Tecnicidades, identidades, alteridades: desubicaciones y opacidades de la comunicación. Diálogos, p.10. [en línea]. [Consultado 30 de agosto de 2020]. Disponible en http://www.cholonautas.edu.pe/pdf/barbe1.pdf
Ocampo, J.A. (2021). La crisis del COVID-19 de América Latina con una perspectiva histórica. En Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Revista CEPAL, N° 132 (LC/PUB.2021/4-P), Santiago, Chile, p.59.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.