A link built between society, institutions and the “Benicio Delfín Pérez” Urban Natural Reserve. Report of an extension experience in higher education
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2022-06-0201Keywords:
protected areas, interactive center, environmental education, tourist interest, ocial bondingAbstract
“Benicio Delfín Pérez” Reserve is the only protected area in the north of La Pampa province. It is a space with biodiversity, important natural and cultural values of local interest. These ambits are established by the municipality in concordance with the country's national system of protected areas. From a University Extension Project of the UNLPam, it was proposed to create an Interactive Center to provide specific information, link society with the Reserve, and turn it, through different activities, in a place with environmental education, artistic and tourist interest, in addition to promoting the sense of belonging. Scientific, artistic and educational aspects were combined, even in the context of a pandemic. Based on this experience, we reflect about a transformative education where teaching practices and the extension project become an opportunity to generate forms of connection, accompaniment and education in the territory.
Downloads
References
Bruno, F., Tallade, P., Seltzer, A. C., Iriarte, A. A., Maceda, J. J., Polanco, C., & Pastor, C. (2012). Categorización de la Fauna Silvestre de Vertebrados de la provincia de La Pampa. Informe Interno. Santa Rosa.
Cabrera, M. R. (2017) Reptiles del centro de la Argentina. Editorial de la UNC, Córdoba, Argentina.
Cedeño Ferrín, J., & Machado Ramírez, E. F. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Humanidades Médicas, 12(3), 371-390.
Freire, P. (1973). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. Ed. Siglo XXI y Tierra Nueva.
Furman, M. (2020). Lo que nos está dejando la pandemia para reinventar la educación. Conferencia TED x Río de la Plata del 14/04/2020.
GTZ (Cooperación Técnica Alemana), (2010). Áreas de Conservación Municipal: Una oportunidad para la conservación de la biodiversidad y el desarrollo local. Reflexiones y experiencias desde América Latina. Brasilia, DF.
Jiménez, S. I., & Palácio, M. C. (2010). Comunicación de la ciencia y la tecnología en museos y centros interactivos de la ciudad de Medellín. Universitas humanística, (69), 227-257.
López A., Vega, M., & Loren, L. (2017). El arte como herramienta para la educación ambiental.
López Jerez, J. (2003). Los centros interactivos: ¿un verdadero proceso constructivista? Mediaciones, 1(1), 105-119.
López Roig, J. (2008). El turismo ornitológico en el marco del postfordismo, una aproximación teórico-conceptual. Cuadernos de turismo, (21), 85-111.
Maggio, M. (2020). Las prácticas de la enseñanza universitaria en la pandemia: de la conmoción a la mutación. Campus Virtuales, 9(2), 113-122.
Novo Villaverde, M. (2002). Ciencia, arte y medio ambiente. Editorial Paraninfo.
Schmelkes, S. (2004). La educación intercultural: un campo en proceso de consolidación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(20), 9-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.