The multiplicity of voices in the conformation and consolidation of extensionist proposals linked to educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2021-05-05Keywords:
university extension, educational inclusion, joint work, actors, multiplicity of voicesAbstract
University extension always involves bringing into play at least two central elements: synergy and multiplicity of voices. Therefore, this article has the objective of critically socializing the presence of our “partners” in the co-construction of knowledge, collecting the different voices during various extension projects promoted by the Educationand Society Program: towards greater educational inclusion dependent on the Extension Secretariat Social and Cultural of the UNL. We will divide this article into three sections, related to projects anchored in the Program. We refer to university social volunteering practices, Experimental Sciences teaching and learning projects and finally to rural education projects. Returning to them highlighting the actors’ glances allowsus to rethink and adjust our own view.
Downloads
References
Achilli, E. (2001). Investigación y formación docente. Laborde editor.
Arnau Short, P. y Rey, M. (2017). Tutorías académicas en la escuela media santafesina para la inclusión socio-educativa y cultural de adolescentes en contextos de vulnerabilidad social. Apuntes y socialización de experiencias. En VIII Encuentro Nacional y V Latinoamericano. La universidad como objeto de investigación. La reforma universitaria entre dos siglos, Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe, 3, 4 y 5 de mayo de 2017. Publicación en Libro de Actas, pp. 2369-2381.
Bambozzi, E. (2008). Escritos pedagógicos. Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.
Baraldi, V. (2017). Entrevista a Flavia Terigi. Revista Itinerarios Educativos, 10 (10), 115-125. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/7218/10454
Buchbinder, P. (2012). Cogobierno, investigación científica, extensión y corporaciones profesionales. La universidad reformista entre 1918 y 1943. En Historia de las universidades argentinas. Grupo Editorial Argentina.
Castro, J. y Oyarbide, F. (2015). Los caminos de la extensión en la universidad argentina. Ed. UNLPam.
Freire, P. (2014). El grito manso. Siglo XXI Editores.
Harlen, W. (2008). Teaching, learning and assessing science K-12. SAGE Publications.
Resolución N° 004/2012 [Asamblea Universitaria]. Por la cual se aprueba el Estatuto de la Universidad Nacional del Litoral. Santa Fe, 4 de octubre de 2012.
Tenti Fanfani, E. y Grimson, A. (2017). Caer en la escuela pública. Revista Anfibia. http://revistaanfibia.com/ensayo/caer-publica/
Terigi, F. (2009). Encuadre conceptual. En Las trayectorias escolares. Del problema individual al desafío de política pública. Ministerio de Educación de la Nación, pp. 11-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.