The Educational Social Practices and their metaphors. Approaches to a reconstruction of meanings from critical perspectives
DOI:
https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-05Keywords:
educational social practices, curricularization, critical extensionAbstract
For those of us who have been going through the pu-blic university for decades, a clear tendency in most of our institutions to rethink their senses, their missions, their functions, in sum: their must be. In these times and these contexts in which deep inequalities are made visible with absolute clarity, these tendencies to construct new meanings acquire a particular relevance.
We understand that public universities in the exercise of their autonomy and as members of the State, must assume a leading role with a contribution that contributes to guaranteeing rights, in particular, of the subalternized sectors. This critical positioning is inescapable to consolidate the social commitment of our higher education institutios.
This compelling transformative intention has a valuable background. In this sense, we warn that both in Argentina and in some of the countries of the Region, tendencies to consolidate, systematize, institutionalize processes of emancipatory articulation in their relations with the territory, organizations and social movements have been reproduced for some years, many of them, through curricularization processes in its different meanings. These experiences, dissimilar by the way, find the need to settle, to institutionalize themselves through various conformations that in some cases converge in Educational Social Practices or similar names, with different, unique formats, but with different meanings as well. That is why we propose to display, analyze, make visible some of the salient characteristics of these processes, the regulations, their singularities, similarities, the multiplicity of their feelings, in sum, their metaphors.
Downloads
References
Castro, J. y Oyarbide, F. [Comp] (2015). Los caminos de la Extensión en la Universidad Argentina. Editorial EdUNLPam.
Cecchi, N.; Lakonich, J.; Perez, D.; Rotstein, A. (2008). El Compromiso Social de la Universidad Latinoamericana del Siglo XXI. Entre el debate y la acción. Instituto de Estudios y Capacitación - Federación Nacional de Docentes Universitarios (IEC-CONADU).
Cecchi, N.; Perez, D.; Sanllorenti, P. (2013). Compromiso Social Universitario. De la universidad posible a la universidad necesaria. Instituto de Estudios y Capacitación - Federación Nacional de Docentes Universitarios (IEC-CONADU).
De Souza Santos, B. (2020). La Cruel pedagogía del Virus. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), 2020. 209.177.156.169/libreria_cm/archivos/La-cruel-pedagogia-del-virus.pdf
Faundez, A. y Freire, P. (2013). Por una pedagogía de la Pregunta. Ediciones Siglo XXI.
Frondizi, R. (2005) [1971]. La Universidad en un mundo de tensiones. Misión de la Universidad en América Latina. Editorial Eudeba.
Medina, J;. y Tommasino H. ( Comp) 2018. Extensión Crítica. Construcción de una Universidad en Contexto. UNR Editora.
Ministerio de Educación. Resolución 233-E/2018 (septiembre 2020) https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/resoluci%C3%B3n-233-2018-306735
Ministerio de Educación. Programa Nacional de Educación Solidaria. (septiembre de 2020) https://www.argentina.gob.ar/educacion/gestioneducativa/educacion-solidaria
Petz, I. y Elsegood, L. [Comp] (2019). Universidad en movimiento. Curricularizar la extensión. UNDAV Ediciones.
Tommasino, H. y Cano, A. (2016). Modelos de Extensión Universitaria latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Revista científica Universidades.
Sánchez Vázquez, A. (2003) [1980]. Filosofía de la praxis. México-Argentina. Editorial Siglo XXI.
Ventura, A. (2011). Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad. Un binomio que sustenta la calidad educativa. Perfiles Educativos (septiembre 2020) 142-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13221258013
Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Barcelona. Ediciones Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Comité Editorial de la Revista Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam:
Por la presente, declaro que soy autor/a del artículo titulado (nombre del artículo), de carácter original e inédito. En caso de que este artículo fuera aceptado para su publicación en Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLPam, autorizo a la revista a publicarlo en forma digital y a difundirlo en sus redes sociales.
Asimismo, adhiero a la licencia Creative Commons denominada “Atribución - No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual se permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original.