The singularity (and not so much) of the socio-community practices in the National School of Monserrat

  • Sandra Gezmet Colegio Nacional de Monserrat, Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-04

Keywords:

curricular inclusion, socio-education/socio-community practices, critical humanism, critical extensión, viable unpublished

Abstract

Pre-university high school Extension is permanently opening paths and setting academic school career. Although high school extension has its own specificities, it shares difficulties and concerns with the university extension.

Curricular inclusion of ‘viable unpublished’ socio-communitarian projects in the Monserrat National High School, shows that it is possible that extension is not any longer an isolated, voluntary action, developed outside the institutional margins, but a concrete integral, critical humanistic formation integrated to the curricula, and that it articulates classroom learning with learning in the territory through experience.

If we think humanism as the interculturality and universalization of human dignity, then PSC (socio-communitarian projects) are humanizing, sensing, historicizing, problematizing, articulating, democratizing, dialogical, rights promoting, curricular spaces. They also approach social problems critically as object of knowledge providing social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Gezmet, Colegio Nacional de Monserrat, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Ciencias de la Educación (UNC), Especialista en Gestión de la Educación Superior (UNSE) y Diplomada en Extensión Universitaria de la Red de Extensión Universitaria (REXUNI). Prosecretaria de Extensión y referente institucional de la implementación de los Proyectos Sociocomunitarios en el Colegio Nacional de Monserrat, Universidad Nacional de Córdoba. Docente del Plan de Formación en Extensión Universitaria, miembro del Banco de Evaluadores y miembro de la Comisión de Curricularización de Extensión, todos de la Secretaría de Extensión Universitaria (UNC). Directora de la Diplomatura en Diseño y Desarrollo de Proyectos Sociocomunitarios en la Educación Secundaria (en proceso de aprobación por el HCS), Colegio Nacional de Monserrat y Secretaría de Extensión Universitaria, Universidad Nacional de Córdoba.

References

De Sousa Santos, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Volumen I. Para un nuevo sentido común: La ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática. 18 Derechos Humanos y Desarrollo. Desclée de Brouwer.

Carballeda, A. J. M. (2013). La intervención en lo social como proceso. Una aproximación metodológica. Espacio Editorial. CABA, Argentina.

Fessia, R. (2018). Deodoro Roca; la inteligencia de la Reforma. Publicado el 8 de Junio de 2018 en el Blog oficial de la Cátedra de Historia del Derecho de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Santa Fe. (agosto de 2020) https://historiadelderechounl.wordpress.com/2018/06/08/deodoro-roca-la-inteligencia-de-la-reforma/

Freire, P. (2006) [1971]. Pedagogía del Oprimido. Editorial Siglo XXI Editores. Argentina.

Gezmet, S.; Díaz Gavier, M.F.; Chueca, M. (2019) Empezar antes: la curricularización de los proyectos sociocomunitarios en un Colegio dependiente de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). En 12° Jornadas Nacionales de Extensión Universitaria. Universidad Nacional de Jujuy y REXUNI-CIN. San Salvador de Jujuy - 14 y 15 de Noviembre de 2019.

Giralico, J. (2006). Del humanismo radical al humanismo crítico. Revista de filosofía y socio política de la educación. Teré número 4/AÑO 2/2006. Agosto de 2020. https://biblat.unam.mx/hevila/TereRevistadefilosofiaysociopoliticadelaeducacion/2006/vol2/no4/4.pdf

Plan de Estudios del Colegio Nacional de Monserrat – Aprobado por Resolución HCS 1665/2017.

Programa de la “1º Jornada de Equipos de Extensión de Escuelas y Colegios Preuniversitarios: Procesos de Curricularización de Proyectos Sociocomunitarios/Socioeducativos”, Córdoba, 2020.

Pronunciamiento de la “1º Jornada de Equipos de Extensión de Escuelas y Colegios Preuniversitarios: Procesos de Curricularización de Proyectos Sociocomunitarios/Socioeducativos”, Córdoba, 2020.

Sartori, F. (2018) [comp]. Gente del Monserrat. Perfiles socioculturales de un Colegio Sudamericano (siglos XVII y XVIII). Córdoba. Imprenta del Monserrat.

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires. 2da Edición. Prometeo libros.

Tarbine, M. E. (2019). Siempre Monserrat. 1º ed. Imprenta del Monserrat.

Tatián, D. (2018). Deodoro Roca y el pasamontañas. Revista la Tinta, publicado 22 de febrero de 2018. https://latinta.com.ar/2018/02/deodoro-roca-reforma-pasamontanas/

Published

2020-12-21

How to Cite

Gezmet, S. (2020). The singularity (and not so much) of the socio-community practices in the National School of Monserrat. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, (4), 79–102. https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-04

Issue

Section

Dossier