Socio-community practices as bridges of encounter between knowledge

  • María Eugenia Comerci CONICET, Departamento de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam
  • Federico Schoenfeld Departamento de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-02

Keywords:

practices, university extension, knowledge, bakers

Abstract

Within the framework of Community Practices and the Field of Practices, we initiate learning spaces, among bakers, students and teachers, in the search for practical and theoretical knowledge; academic and empirical, with concrete actions for the reco-very, assessment and visibility of the work in artisan brick kilns. Likewise, we coordinate this meeting space with the Technical Secondary School to generate a meaningful educational exchange for students where academic and popular knowledge are combined with interdisciplinary knowledge of secondary education in order to express its practical application in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Eugenia Comerci, CONICET, Departamento de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam

Doctora en Ciencias Sociales. Magister en Estudios Culturales. Prof. y licenciada en Geografía. Investigadora Adjunta del CONICET/UNLPam, Departamento de Geografía. Profesora Asociada regular de Geografía.

Federico Schoenfeld, Departamento de Geografía, Facultad de Ciencias Humanas, UNLPam

Profesor de Geografía. Docente auxiliar interino de Geografía de Argentina y docente de nivel medio. UNLPam, Departamento de Geografía.

References

Anijovich, R. (2014). Estrategias de Enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires. Aique Grupo Editor.

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa. México. Editorial Trillas.

Consejo Superior, Resolución 297/2011. Reglamento del Campo de las Prácticas Comunitarias, Universidad Nacional de La Pampa (UNLPam). Santa Rosa, La Pampa.

Consejo Directivo, Resolución 483/2012. Reglamento del Campo de las Prácticas, Facultad de Ciencias Humanas (FCH), Universidad Nacional de La Pampa (UNLPam). Santa Rosa, La Pampa.

Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista México. Editorial McGraw Hill.

Escobar, A. (2015). “Presentación”. En Leyva Solano, X.; Alonso, J.; Hernández, R. A.; Escobar, A.; Köhler, A.; Cumes, A.; Laako H.; Mignolo, W. (Comp.). Prácticas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras. México. Cooperativa Editorial Retos.

Leyva Solano, X.; Alonso, J.; Hernández, R. A.; Escobar, A.; Köhler, A.; Cumes, A.; Laako H.; Mignolo, W. (2015). Prácticas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras. México. Cooperativa Editorial Retos.

Litwin, E. (2014). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Buenos Aires. Ediciones Paidós.

Rivas, A. (2014). Revivir las aulas. Buenos Aires. Editorial Debate.

Sousa Santos, B. (2008). El rol de la Universidad en la construcción de una globalización alternativa. http://hdl.handle.net/2099/7981

Published

2020-12-21

How to Cite

Comerci, M. E., & Schoenfeld, F. (2020). Socio-community practices as bridges of encounter between knowledge. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, (4), 35–58. https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-02

Issue

Section

Dossier