Act pro-childhood in and from the university in Manicaragua. Pedagogical conception

  • Mario Rolando Pérez Gómez Centro Universitario Municipal (CUM) de Manicaragua de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
  • Susana Rufina Arteaga González Sede Varela de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
  • Noevia Torres Díaz Universidad Central Marta Abreu de Las Villas
  • Arián Sánchez Vigoa Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

DOI:

https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-06

Keywords:

pedagogical conception, act pro-childhood, educational agents, dysfunctional families, contexts.

Abstract

The article proposes a pedagogical conception that enhances pro-childhood action
in its different contexts of action in Manicaragua. Its construction, in and from the
university, fosters transformations in the Cuban educational system in response to
vulnerabilities related to family dysfunction, responsible for the occurrence of child abuse.
Educational agents, such as teachers who are graduates or in training and outside the
educational sector, are trained through the municipal community pedagogical project For a
Happy Childhood, the main setting where they get involved cooperatively. The spaces for
analysis, reflection, exchange, and decision-making that take place there generate a
multiplicity of learning about preventive culture and rights, peaceful environments, well-
being and satisfaction as an expression of happiness. These postulates of the conception are
consistent with the university-society articulation in its relationship with children, families,
communities, the role of teaching and the determination of university content.

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Author Biographies

Mario Rolando Pérez Gómez, Centro Universitario Municipal (CUM) de Manicaragua de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Centro
Universitario Municipal (CUM) de Manicaragua de la Universidad Central Marta Abreu de
Las Villas.

Susana Rufina Arteaga González, Sede Varela de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Sede Varela de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.

Noevia Torres Díaz, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Noevia Torres Díaz. Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Sede Varela de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Cuba

Arián Sánchez Vigoa, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Trabajador cuentapropista.

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Published

2020-12-21

How to Cite

Pérez Gómez, M. R., Arteaga González, S. R., Torres Díaz, N., & Sánchez Vigoa, A. (2020). Act pro-childhood in and from the university in Manicaragua. Pedagogical conception. Cuadernos De Extensión Universitaria De La UNLPam, (4), 133–154. https://doi.org/10.19137/cuadex-2020-04-06

Issue

Section

Artículos