Guidelines for Argentine Theatre in the Era of the Masses: Theatre, People, and Public Formation

DOI:

https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2923

Keywords:

Theater, Argentine Literature, Cultural History, 20th Century, Argentina

Abstract

In the early decades of the 20th century, the dramatic scene became a privileged platform where artistic practices characterized by their experimental and popular nature circulated. It reveals how the spoken word became a point of contention between the desired harmony of Enlightened aesthetic expressions and the dissonant quality of the people's stage proposals. Through publications and the press of the time, the process by which the consolidation of national theater involved the intervention of certain agents to shape the use of vocal delivery in dramatic texts is analyzed. 

Comic monologues and poetic declamation are genres in which orality played a central role. The emergence of entertainment culture introduced a new way of circulating and disseminating these stage practices, challenging any form of regulation by cultural agents striving to stabilize the use of spoken language. Thus, theater functioned as a laboratory where artistic expressions negotiated the establishment of a national language. 

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Author Biography

Montserrat Borgatello, National Scientific and Technical Research Council

Licenciada en Letras de la Universidad de Buenos Aires. Se desempeñó como docente en la escuela primaria y también en la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Participó como adscripta entre el 2013-2015 en la cátedra de Literatura Argentina I (A) en la carrera de Letras de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Integra proyectos de investigación UBACyT sobre publicaciones periódicas con sede en el Instituto Ravignani. Actualmente, es becaria CONICET y está realizando su doctorado en Letras en la Universidad de Buenos Aires. Realizó la edición crítica de $300.000.000 y La isla desierta (2016) de Roberto Arlt y colaboró en El país del río. Crónicas de Roberto Arlt y Rodolfo Walsh (2016).

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Published

2025-05-06

How to Cite

Borgatello, M. (2025). Guidelines for Argentine Theatre in the Era of the Masses: Theatre, People, and Public Formation. Anclajes , 29(2), 31–45. https://doi.org/10.19137/anclajes-2025-2923