Language, gender, and violence in Turreo Místico, by Cumbi Bustinza
DOI:
https://doi.org/10.19137/la-aljaba-v292-2025-8Keywords:
theatre, language, violence, gender, marginalityAbstract
Cumbi Bustinza's theatre play takes the tragic architecture of Shakespeare's Macbeth – ambition, destiny, crime, guilt and fall – and relocates it in the Buenos Aires suburbs, transforming it into an urban tragedy with street language, aesthetics of cumbia and marginal logic. This geographical and cultural transposition directly affects the language that -in the form of slang, insult, compliment or threat- takes a central place as an instrument for asserting identity, power and submission. Far from being just a means of communication, it is the field where gender hierarchies and social position are negotiated. Understood in this way, the word not only names violence, but also exercises it, preceding or accompanying physical violence.
From the perspective of gender theory and contemporary critical thinking, this article aims to analyse how in Turreo místico language produces precarious subjectivities, vulnerable bodies and bonds marked by the conflict between desire and domination.
Downloads
References
Referencias
BLOOM, Harold. (2001). Shakespeare. La invención de lo humano. Bogotá: Editorial Norma.
BUTLER, Judith. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.
BUTLER, Judith. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Síntesis.
BUTLER, Judith. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
DUBATTI, Jorge. (2021). Reescrituras argentinas de Shakespeare, política de la diferencia: potenciar la percepción del presente. En Fundación Shakespeare Argentina, web site. Recuperado de
https://shakespeareargentina.org/wpx/wp-content/uploads/2021/08/Shakespeare-Dubatti-para-PagWeb.pdf
DUBATTI, Jorge. (2019). Reescrituras teatrales, políticas de la diferencia y territorialidad. En Investigación Teatral. Revista de Artes escénica y performatividad. Vol. 9 N° 14, Universidad Veracruzana. Octubre 2018- marzo 2019, pp.6-29.
DUBATTI, Jorge. (2013). Teatro Comparado, reescrituras, política de la diferencia: potenciar la percepción del presente. En Palos y piedras N° 19. Centro Cultural de la Cooperación. Recuperado de
EUBANKS, Olivia. (2024). Subversion of Traditional Gender Roles in Macbeth. En Merge, vol. 8, Iss. 1 2024. Recuperado de https://athenacommons.muw.edu/merge/vol8/iss1/4
HUTCHEON, Lidia y O’FLYNN, Siobhan. (2006) A Theory of Adaptation. New York: Routledge.
MENDEZ, Mercedes. (16/7/2021). Jorge Dubatti: El libro es un gran aliado del teatro, configura una memoria del pasado. Infobae. Recuperado de
MONTENEGRO-BONILLA, Joe. (2018). Representaciones masculinas tradicionales y no tradicionales en Macbeth (el de Shakespeare y el de Kurzel). En Revista InterSedes, N°40. Vol XIX, pp. 103-110.
PALACIOS, Rodolfo. (23/4/2018). Rana, drone, marrocas y fitito: el nuevo diccionario tumbero para sobrevivir entre rejas. En Infobae. Recuperado de
ROMERO-OTERO, Sara (2023). “Unsex me here!”: Figuraciones del Sujeto femenino en la tragedia shakespeariana. En Raudem, Revista de Estudios de las Mujeres. Vol. 11, pp. 101-118. Recuperado de https://doi.org/10.25115/raudem.v11i1.9321
SANDERS, Julie (2016). Adaptation and Appropriation. London: Routledge. Recuperado de
SHAKESPEARE, William. (s/f). Macbeth. Edición digital bilingüe de la Universidad de Duke. Traducción Miguel Garci-Gómez. Recuperado de
https://people.duke.edu/~garci/cybertexts/SHAKESPEARE-WILLIAM/MACBETH/TRANSLATE/MACBETH.HTM#Act-01
SHAKESPEARE, William (s/f) Macbeth. Versión digital. Caja de Jubilaciones y pensiones bancarias del Uruguay. Recuperado de www.cjpb.org.uy/Shakespeare-Macbeth












4.jpg)



