Environmental sciences and knowledge construction within current challenges

DOI:

https://doi.org/10.19137/semiarida.2025(Supl.).193-197

Keywords:

complex thinking, socio-ecological systems, environmental epistemology, knowledge co-production, transdisciplinary

Abstract

The socio-environmental crises of the 21st century reveal the limits of a scientific tradition that maintains the separation between nature and society. This dichotomy, inherited from modern thought, has fragmented knowledge production and hindered the understanding of environmental processes in their complexity. In this context, Environmental Sciences cannot be reduced to the sum of disciplines or to impact assessment techniques, but must affirm themselves as an autonomous field of knowledge. The central task is to rethink how knowledge is produced, moving beyond the supposed neutrality of “normal” science and recognizing the plurality of knowledges and values that traverse environmental conflicts. In this way, the environmental field becomes a critical space for reflection and action, where the interdependence of the social and the ecological demands specific frameworks. In conclusion, the challenge is to consolidate an environmental epistemology capable of transcending modern logics, affirming the autonomy of the field, and contributing to sustainable and habitable futures for communities and territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricio José Solimano, Universidad Nacional de Río Negro

Dr. En Cs Naturales, Lic. En Biología ambos de la UNLP. Profesor adjunto de la Lic, en Cs, del Ambiente de la UNRN, director de carrera de dicha licenciatura por 8 años y actualmente sec. de Investigación de la sede ATL. De la UNRN. Trabajo temas relacionados al manejo de recursos naturales, ambiente, ecología acuática y pesquerías. He formado recursos humanos, y he escrito trabajos científicos, libros y capítulos en relación al ambiente con énfasis en manejo.

Catalina Guidi, Centro de Investigaciones y Transferencia de Río Negro, Rotonda Cooperación y Ruta Provincial N° 1, Universidad Nacional de Río Negro, Viedma C.P 8500, Río Negro, Argentina

Lic. en Cs. del Ambiente por la UNRN, estudiante de Doctorado en la UNCO, especialista en socio ecosistemas, manejo pesquero y conocimiento ecológico local. Donde he trabajado en las pesquerías de San Blas Argentina

Fiorella Buglione Rodriguez, Consultora ambiental

Lic. en Cs. del Ambiente por la UNRN, sede ATL. especialista en gestión ambiental, actualmente me desempeño en el área ambiental de INVAP en Bariloche. Trabajo por más de 5 años en el sector privado: especialmente en relación al Análisis ambiental en área de Gestión Ambiental, me especializo en gestión ambiental relación empresa sociedad y me preocupa la relación de las ciencias, la industria y el ambiente.

Ariana Caren Lang, Universidad Nacional de Río Negro. Centro de Investigaciones y Transferencia de Río Negro

Licenciada en Ciencias del Ambiente, Doctoranda en ciencias exactas y naturales (UNRN). Trabajo en el CIT Río Negro. Actualmente desarrollo mi actividad científica en el estudio de la estructura poblacional y la conectividad ecológica de peces costeros patagónicos, con el objetivo de aportar información relevante para el manejo y la conservación de los ecosistemas marinos.

References

Berkes, F., & Folke, C. (1998). Linking social and ecological systems: Management practices and social mechanisms for building resilience. Cambridge University Press.

Carpintero, O., & Riechmann, J. (2010). Economía, poder y sostenibilidad. Los significados de la sostenibilidad y sus implicaciones prácticas. Revista de Economía Crítica, 9, 82-118.

Casas, R., Dettmer, J. y Gándara, G. (2017). Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en América Latina. Editorial UNAM.

Descola, P. (2005). Par-delà nature et culture. Gallimard.

Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Ediciones UNAULA.

Funtowicz, S., & Ravetz, J. (1993). Science for the post-normal age. Futures, 25(7), 739–755. https://doi.org/10.1016/0016-3287(93)90022-L

IPBES. (2019). Global assessment report on biodiversity and ecosystem services. Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. https://ipbes.net/global-assessment

Jasanoff, S. (2004). States of knowledge: The co-production of science and the social order. Routledge.

Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions. University of Chicago Press.

Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental: La reapropiación social de la naturaleza. Siglo XXI Editores.

Levin, S. A. (1998). Ecosystems and the biosphere as complex adaptive systems. Ecosystems, 1, 431-436. https://doi.org/10.1007/s100219900037

Marchini, T. (2022). El efecto invernadero. En T. MArchini, Clima: El desafío de diseño más grande de todos los tiempos, El Gato y La Caja. https://elgatoylacaja.com/libros/clima/el-efecto-invernadero

Martínez Alier, J. (2002). The environmentalism of the poor: A study of ecological conflicts and valuation. Edward Elgar Publishing.

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Ostrom, E. (2009). A general framework for analyzing sustainability of social-ecological systems. Science, 325(5939), 419–422. https://doi.org/10.1126/science.1172133

Spinosa, C., Lariguet, G., & otros. (2020). Sistemas científico-territoriales adaptativos. Enfoques para la gestión de la complejidad ambiental. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 15(44), 1–22.

Varsavsky, O. (1971). Ciencia, política y cientificismo. Centro Editor de América Latina.

Rio Viedma

Published

2025-12-23