Methodological strategies to improve photographic capture of weeds at the cotyledon stage using continuous light and smartphone cameras

DOI:

https://doi.org/10.19137/semiarida.2025(Supl.).145-153

Keywords:

Botanical photography, plant morphology, species identification, photographic techniques

Abstract

The objective of this study was to apply and evaluate techniques to improve the quality of photographic images of weeds in their early phenological stages, given that their development competes with horticultural crops. The methodology consisted of field trips in different seasons of the year, in fruit and vegetable crop plots in the Lower Río Negro Valley (VIRN). Plant individuals in their cotyledonary stage were selected and prepared by clearing the environment, homogenizing the soil, and controlling natural light using reflective and diffusing screens. Photographs were taken with cell phones and a semi-professional camera in high resolution in JPG and HEIC formats for later editing. The results show that the application of simple strategies such as the use of a black background, soil homogenization, appropriate lighting selection, and the elimination of extraneous elements significantly improved image quality. Furthermore, the use of Photopea software allowed for the optimization of parameters such as brightness, contrast, and white balance while maintaining the visual fidelity of the specimens. The images obtained are suitable for use in educational materials and botanical identification. It is concluded that the combination of photographic, environmental, and digital editing techniques allows for the production of high-quality images that accurately capture the distinctive features of plants. These practices are especially useful for the development of plant recognition manuals and can be extended to other areas of biological and agricultural sciences, improving visual documentation in the early stages of plant development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastián Sabino Aguilar, Universidad Nacional del Comahue, Complejo Universitario Regional Zona Atlántica y Sur

Estudiante de la Licenciatura en Gestión de Empresas Agropecuarias de la Universidad Nacional del Comahue. Integra el proyecto de investigación “Impacto ambiental de la implementación de las Buenas Prácticas Agrícolas en los sistemas frutihortícolas del Valle Inferior del río Negro” (04/V125), en el marco del cual participa en las líneas “Identificación de malezas del Valle Inferior” y “Relación entre la calidad de los suelos y la implantación del cultivo de mijo perenne en el Partido de Patagones”.

Ludmila Castillo, Universidad Nacional del Comahue, Complejo Universitario Regional Zona Atlántica y Sur

Estudiante de la Licenciatura en Gestión de Empresas Agropecuarias de la Universidad Nacional del Comahue. Se desempeña como estudiante pasante en el proyecto de investigación “Impacto ambiental de la implementación de las Buenas Prácticas Agrícolas en los sistemas frutihortícolas del Valle Inferior del río Negro” (04/V125), donde colabora en tareas de fotografía e identificación de malezas.

Mariana Suarez, Universidad Nacional del Comahue, Complejo Universitario Regional Zona Atlántica y Sur

Estudiante del último año de la Licenciatura en Gestión de Empresas Agropecuarias de la Universidad Nacional del Comahue, con formación previa como Técnica en Higiene y Salud Animal. Participa en el proyecto de investigación “Impacto ambiental de la implementación de las Buenas Prácticas Agrícolas en los sistemas frutihortícolas del Valle Inferior del río Negro” (04/V125). Actualmente se desempeña como ayudante alumna en el ámbito de la docencia y realiza una pasantía en el Departamento Provincial de Aguas (DPA), donde colabora en proyectos vinculados a la gestión del recurso hídrico. Es becaria CIN, lo que impulsa su desarrollo académico y profesional en el campo de la Botánica.

Carolina María Borrazas, Universidad Nacional del Comahue

Profesora en Ciencias Agropecuarias y Técnica Superior en Producción Agropecuaria por la Universidad Nacional del Comahue. Actualmente se desempeña como Jefa de Trabajos Prácticos en las asignaturas Botánica Sistemática y Ecofisiología de la Producción, y como Profesora Adjunta en Práctica Docente II y III, Residencia del Profesorado en Ciencias Agropecuarias. Es Especialista en Educación mediada por Tecnología Digital y cuenta con amplia trayectoria docente en el nivel medio y universitario. Integra el proyecto de investigación “Impacto ambiental de la implementación de las Buenas Prácticas Agrícolas en los sistemas frutihortícolas del Valle Inferior del río Negro” (04/V125).

References

Gardner, R. y Wolfe, A. (2005). Manual básico de fotografía al aire libre (1.ª ed., 216 pp.). Ediciones Desnivel.

Grilli Silva, J., Laxague, M., & Barboza, L. (2015). Dibujo, fotografía y Biología: Construir ciencia con y a partir de la imagen. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 91–108. Repositorio CFE. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/402/Grilli%20Silva%3b%20Laxague%3b%20%20Barboza.%20art.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Juárez, M., Gajardo, A., Avilés, L., & Bezic, C. (2022). Weed community composition in onion crop in agroecological transition. Revista REDIUN, 4(1), e1–e17. https://doi.org/10.58755/rediun.v4i1.84

Mangandi, J. C. (2012). Fotografía: 10 pasos a seguir (1.ª ed., 44 pp.). Universidad Don Bosco. https://dokumen.pub/fotografia-10-pasos-a-seguir.html

Mishra, A. M., & Gautam, V. (2021). Weed species identification in different crops using precision weed management: A review. CEUR Workshop Proceedings, 2786, 1–7. http://ceur-ws.org/Vol-2786/Paper25.pdf

Naranjo-Moran, J., Vera-Morales, M., Solorzano-Muñoz, J., & Pino-Acosta, A. (2024). Fotografía botánica: Una herramienta para la educación artística en un remanente de bosque seco tropical, Guayaquil - Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 12(1), 23–32.

Pariente Fragoso, J. L. (1990). Composición fotográfica. Teoría y práctica. Sociedad Mexicana de Fotógrafos Profesionales, A.C. https://www.academia.edu/718448/Composici%C3%B3n_fotogr%C3%A1fica_Teor% C3%ADa_y_pr%C3%A1ctica

Springer, A. (2012). El gran libro de la fotografía (1.ª ed., 169 pp.). Axel Springer España S. A.

foto

Published

2025-12-23