Epistemologies of Care as a Pedagogical Project
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2025-290103Keywords:
epistemologies of care, hierarchies, possible worlds, resistanceAbstract
This essay, in continuity with Epistemology of Care (González Burgos, 2020), proposes a political, ethical and spiritual reflection that places care as the central matrix of human practices. Through a relational approach, this work articulates notions such as reciprocity, relationality and complementarity, principles of the Andean worldview, to configure an epistemic turn towards community, plural and social justice horizons. The Epistemology(ies) of Care, in this text, expands its philosophical, aesthetic, ethical, political and pedagogical foundations, anchored in the community, peasant and popular feminisms of Abya Yala. This approach, deeply anti-capitalist, anti-patriarchal and anti-colonial, seeks to dismantle epistemic hierarchies and reconcile historically fractured dimensions such as economy and ecology, politics and spirituality, and the human and the non-human. The essay underlines the centrality of care as a political and epistemic praxis to sustain life in the face of extractivist and hegemonic logics. The Epistemologies of Care are consolidated as an open political and pedagogical project, where memory, spirituality and epistemic justice are pillars of transformation. Through a philosophical and literary style, this essay invites us to imagine other possible worlds where care is not only resistance, but also the creation of more just and plural communities, deeply connected with Pachamama and us.
Downloads
References
Achocalla, C. (2020). Reciprocidad vs. Acumulación por Félix Layme Pairumani – Círculo Achocalla. Circuloachocalla.org. Retrieved 2 November 2020, from https://circuloachocalla.org/reciprocidad-vs-acumulacion-por-felix-layme-pairumani/.
Ayllón, V. (2019). La estética del pensamiento en la poesía boliviana. La Paz: Editorial 3600.
Caffentzis, G., & Federici, S. (2015). Comunes contra y más allá del capitalismo. El Apantle. Revista de Estudios Comunitarios, (1), 51–72.
Crenshaw, K. (2012). Cartografiando los márgenes: interseccionalidad, políticas identitarias y violencia contra las mujeres de color. En L. Platero (Coord.), Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada (pp. 87-122). Madrid: Ediciones Bellaterra.
Del Río, S. (1999). Cuidar de los dem@s: un problema ético. Nodo50.org. (2020). Retrieved 2 November 2020, from https://www.nodo50.org/maast/cuidar.htm
El País. (2024, 31 de octubre). La ONU da la razón a las peruanas víctimas de esterilizaciones forzadas de la época de Fujimori. Recuperado de https://elpais.com/america-futura/2024-10-31/la-onu-da-la-razon-a-las-peruanas-victimas-de-esterilizaciones-forzadas-de-la-epoca-de-fujimori.html
Eliade, M. (1957). Lo sagrado y lo profano: La esencia de las religiones. Madrid: Guadarrama.
Escobar, A., Osterweil, M., & Sharma, K. (2024). Relacionalidad: Una política emergente de la vida más allá de lo humano. Tinta Limón Ediciones.
Federici, S. (2010). Calibán y la bruja: Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.
Federici, S. (2019). Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. - 1ra ed. Cochabamba: La Libre- Mujeres, territorio y resistencias-Excepción.
Félix Layme Pairumani. (2020). La reciprocidad andina frente al intercambio capitalista. Editorial Andina.
Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Harvard University Press.
González Burgos, A. (2020). Epistemología del cuidado. En C. Barbato (Comp.), El cuidado es político: Reflexiones transversales en tiempos de precariedad (pp. xx-xx). Poliedro Editorial de la Universidad de San Isidro. https://www.usi.edu.ar/wp-content/uploads/2020/12/El-cuidado-es-pol%C3%ADtico.pdf
González Burgos, A. (2024). Ensayo político sobre la espiritualidad. El encuentro como camino. Recuperado de https://adrianagonzalezburgosifaobanla.wordpress.com/
Gutiérrez, R., & Salazar, H. (2015). Reproducción comunitaria de la vida. Pensando la trans-formación social en el presente. El Apantle. Revista de Estudios Comunitarios, (1), 15–50.
Haraway, D. (1991-1993). Saberes situados: El problema de la ciencia en el feminismo y el privilegio de una mirada parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza (pp. 313-346). Madrid: Cátedra.
Heidegger, Martin. (1997). Ser y Tiempo. Trad. Jorge Eduardo Rivera. Santiago: Editorial universitaria.
Higinio, Gayo Julio. (2009). Fábulas. Trad. Javier del Hoyo y José Miguel García Ruiz. Madrid: Gredos.
Hooks, b. (2017). El feminismo es para todo el mundo: Políticas apasionadas. Madrid: Traficantes de Sueños.
Kusch Rodolfo (1978) Esbozo de una antropología filosófica americana. Ediciones Castañeda.
Kusch, R. (1970). El pensamiento indígena y popular en América. Buenos Aires: Editorial Hachette.
Kvyeh, R. (1998). La tierra llora. Temuco: Ediciones Mapu Ñuke.
Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa, (9), 73-101. Recuperado de https://www.scielo.org.co/pdf/tara/n9/n9a04.pdf
Mill, John y Tylor, Harriet. (2001). Ensayos sobre la igualdad sexual, trad. De Carmen Martinez, Cátedra, col. Feminismos, Madrid.
Muraro, L. (1994). El orden simbólico de la madre. Madrid: horas y HORAS.
Nicol, E. (2008). Metafísica y poiesis: La creación del ser. México: Fondo de Cultura Económica.
Nicol, E. (1957-2008): Metafísica de la expresión, nueva versión, México, Fondo de Cultura Económica.
Rich, A. (2019). Nacemos de mujer: La maternidad como experiencia e institución. Madrid: Traficantes de Sueños.
Rivera Cusicanqui, S. (2019). Prólogo. En S. Federici, Calibán y la bruja: Mujeres, cuerpo y acumulación originaria (pp. 5-8). Madrid: Traficantes de Sueños.
Ruddick, S. (1989). El pensamiento maternal: Hacia una política de la paz. Boston: Beacon Press.
Segato, R. (2018). La contra-pedagogía de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Trabucco Zerán, A. (2020). Imaginar. Oculta Lit. (2020). Retrieved 22 October 2020, from https://www.ocultalit.com/ensayo/imaginar/.
Vallejo, I. (2024, 20 de octubre). La soledad del cuidador de fondo. El País. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2024-10-20/la-soledad-del-cuidador-de-fondo.html
Wiethüchter, B. (1994). El rigor de la llama. La Paz: Editorial Los Amigos del Libro.
Ziadah, R. (2011). Las tonalidades de la ira. Recuperado de https://papelbordesquemados.blogspot.com/2013/01/las-tonalidades-de-la-ira-de-rafeef.html.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana González Burgos Ifaobanla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).