Contextual, socio-institutional and subjective factors that shape educational youth transitions between and intra-educational levels in the city of Bahía Blanca
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280312Keywords:
educational transitions, socio-institutional factors, contextual factors, subjective factorsAbstract
The student groups that face educational transitions, from secondary school to the higher level as well as those that take place within this last school phase, enter into personal, institutional and academic learning processes to achieve affiliation and inhabit new academic spaces. This article proposes, in light of current theoretical-normative contributions, a characterization of the educational transitions experienced by young people, which are divided into two groups, namely: those that occur inter-levels (secondary school - university) and those that take place intra-higher level (university - higher institutes). Based on the recovery of findings located in two recent investigations carried out in the city of Bahía Blanca, province of Buenos Aires, it is proposed to characterize these transitional youth educational passages. For this, the student voices of those who offer us their views on the diversity of contextual, socio-institutional and subjective factors that configured these transitions as bets to continue studying at this last level.
Downloads
References
Alliaud, A. y Feeney, S. (2014). La formación docente en el nivel superior en Argentina: hacia la conformación de un sistema integrado. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, 1(1), 125-134.
Aisenson, D., Polastri, G. y Virgili, N. (2014). Transformaciones subjetivas de los jóvenes en la transición de la escuela a los estudios superiores y/o el trabajo. Anuario de Investigaciones, 21, 55-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369139994005
Álvarez, M. y Dávila, M. (2005). La articulación entre la educación superior universitaria y no universitaria en la Argentina. Universidad de Belgrano.
Araujo, S. (2020). El desarrollo del currículum universitario en tiempos de COVID 19: oportunidad y contrariedad. Trayectorias universitarias, 10(6), 1-12. Universidad Nacional de La Plata.
Bidut, V. (mayo-junio de 2007). El ámbito doméstico: lugar de trabajo, afectos y discordias. I Jornadas Nacionales de Historia Social. La Falda, Córdoba. Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9584/ev.9584.pdf
Buchbinder, P. (2005). Historia de las Universidades Argentinas. Editorial Sudamericana.
Boquin, M. S. (noviembre de 2018). Notas sobre el devenir de la educación terciaria en Argentina. Ensayo de una periodización en el marco de las políticas educativas y los factores socio-económicos que incidieron en su génesis. XV Encuentro del Corredor de Ideas del Cono sur. X Coloquio Internacional de Filosofía Política. UNS-CONICET.
Boquin, M. S. (2020). ¿Y ahora qué sigue? Las expectativas de inserción laboral y/o educativa de las juventud(es) próximas a egresar de las escuelas secundarias comunes de gestión estatal de Bahía Blanca [tesis de maestría en Sociología]. Departamento de Economía. Universidad Nacional del Sur.
Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1989). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Laia.
Cardenal de la Nuez, M. E. (2006). El paso a la vida adulta. Dilemas y estrategias ante el empleo flexible. Siglo XXI.
Casal, J. (1996). Modos emergentes de transición a la vida activa en el umbral del siglo XXI: aproximación sucesiva, precariedad y desestructuración. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 75, 295-316.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Paidós.
De Gatica, A., Romero, M., Bort, L. y De Gatica, N. (2019). Representaciones contrapuestas: la escuela secundaria piensa a la universidad. InterCambios. Dilemas Y Transiciones De La Educación Superior, 6(2), 1-10.
Enrico, R. C. (2019). La construcción del oficio de estudiante universitario en ingresantes a la Facultad de Ciencias Químicas en dos universidades de Córdoba. Diálogos Pedagógicos, 17(34), 18-36. https://doi.org/10.22529/dp.2019.17(34)02
Fernández-Abascal, E. G., García Rodríguez, B., Jiménez Sánchez, M. P., Martín Díaz, M. D. y Domínguez Sánchez, F. J. (2010). Psicología de la emoción. Editorial Universitaria Ramón Areces.
Frigerio, G., Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). Las instituciones educativas. Cara y Seca. Elementos para su comprensión. Troquel.
Gallart, M. A. (2006). Los desafíos de la formación profesional. Dirección general de cultura y educación de la provincia de Buenos Aires. Anales de la educación común, tercer siglo, 2(5).
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63. Universidad de Costa Rica San Pedro.
Gimeno Sacristán, J. (1997). La transición a educación secundaria. Morata.
Giddens, A. (1997). Modernidad e identidad del yo. El yo y la sociedad en la época contemporánea. Península Ediciones.
Manuale, M. (2013). El oficio de estudiante universitario y el problema del ingreso: miradas y aportes desde el Gabinete Pedagógico de la Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. Revista Aula Universitaria, 15, 23-34.
Miralles, B. (2024). Representaciones sociales sobre las transiciones escuela secundaria-universidad de estudiantes jóvenes migrantes internos de la Universidad Nacional del Sur [tesis de grado]. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/handle/123456789/6714
Otero, A. y Corica, A. M. (2018). Jóvenes y Educación Superior en Argentina. Evolución y tendencias. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39(1), 11-28.
Panaia, M. (2013). Abandonar la Universidad: ¿decisión premeditada o imprevista? En M. Panaia, Abandonar la universidad con o sin título. Miño y Dávila.
Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Morata.
Santos Diniz, A. V. y Cardenal de la Nuez, M. E. (2012). Los Sujetos, la Educación Superior y los Procesos de Transición. Aportaciones del enfoque biográfico. Revista Lusófona de Educação, 21(21), 121-138.
Sigal, V. y Wentzel, C. (2005). Aspectos de la educación superior no universitaria. La formación técnico-profesional: situación nacional y experiencias internacionales. En V. Sigal y M. Dávila (Coords.), La educación superior no universitaria argentina. Siglo Veintiuno editores.
Silvestri, L. I. (2012). La transición a la cultura universitaria en la interpretación y las vivencias de estudiantes de Ciencias de la Educación. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, (3), 77-108.
Tenti Fanfani, E. (Coord.). (2010). Estudiantes y profesores de la formación docente. Opiniones, valoraciones y expectativas. Ministerio de Educación de la Nación.
Tinto, V. (2012). Completing College. Rethinking Institutional Action. University of Chicago Press. http://dx.doi.org/10.7208/chicago/9780226804545.001.0001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Soledad Boquin, Bianca Miralles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).