Valuable Educational Experiences in Difficult Times: Meanings of UNPSJB Students Regarding Their Learning Experiences in the Context of the Covid-19 Pandemic

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270303

Keywords:

students; valuable experiences; university; learning; pandemic

Abstract

This research examines the reflections that university students valued regarding teaching and learning experiences during the Covid-19 Pandemic in the context of the degree programs at the National University of Patagonia San Juan Bosco (UNPSJB). The research team specifically asked, "What were the teaching practices that, as specific 'classroom' situations turned into comprehensive support processes, and which students perceive as valuable and can be concretely recognized?" To address this, the authors worked with a category they termed "valuable experiences" as a way to explain which practices students considered significant in that context, both in terms of pedagogical approaches and social-emotional support practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J. y De Laurentis, C. (2016). La buena enseñanza de los docentes universitarios desde la perspectiva de los estudiantes: combinación de formación profesional y valores morales. Revista Entramados- Educación y Sociedad, 3(9), 143-153.

Alvares Rojo, V., García Jimenez, E. y Gil Flores, J. (1999). Características de la docencia mejor evaluada por los alumnos en las diferentes áreas de enseñanza universitaria. Revista Española de Pedagogía, 214, 445-464.

Álvarez, Z., Porta, L. y Sarasa, M. C. (2011). Buenas Prácticas docentes en la formación del profesorado: Relatos y modelos entramados. Revista Curriculum y Formación de Profesorado, 15(1), 229-240. Universidad de Granada.

Balsa, J. (2023). Identidades, experiencias y discursos sociales en conflicto en torno a la pandemia y pospandemia. En PISAC COVID-19: La sociedad argentina en postpandemia: Tomo II: Trabajo, comunicación y territorios. CLACSO.

Carli, S. (2023). Prólogo. En PISAC COVID-19: la sociedad argentina en post pandemia: tomo III: salud y género, educación. CLACSO.

Consejo Interuniversitario Nacional. (año). La universidad argentina: hacia el desarrollo económico y el progreso social. editorial

Fernández March, A., Maiques March, J. M. y Abalos Galcera, A. (2012). Las buenas prácticas docentes de los profesores universitarios: estudio de casos. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 43-66.

Juárez Hernández, A. (2013). Buenas Prácticas docentes en Educación Superior. Caso Facultad de Ciencias de la Educación de la UATX. Congreso internacional de Educación.

Melgar, M. F. y Elisondo, R. (2017). Metacognición y buenas prácticas en la universidad ¿Qué aspectos valoran los estudiantes? Innovación Educativa, 17(74).

Peña, M. G. C. y Santin, M. V. C. (2017). Buenas practicas docentes: una visión desde los maestros. Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis Potosí, México.

Persia, M. (2017). Estancias en común. Ediciones la Zebra.

Rodríguez, D. J. (2008). Buenas prácticas en el ámbito educativo y su orientación a la gestión del conocimiento. Educación, 17(32), 29-48.

Salguero Myers, K. A. (2016). El concepto de experiencia para pensar la educación secundaria urbana. Universidad Nacional de Villa María.

Zabalza Beraza, M. A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10, 17-42.

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2023-09-08

How to Cite

Pichl, P. V., & Muriete, R. N. (2023). Valuable Educational Experiences in Difficult Times: Meanings of UNPSJB Students Regarding Their Learning Experiences in the Context of the Covid-19 Pandemic. Praxis Educativa, 27(3), 1–12. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270303