A cartography of Antonio Gramsci's pedagogical itinerary between Italy and Latin America (1968-1991). Disparate effects of the crisis of Marxism

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280114

Keywords:

Antonio Gramsci; education; crisis of Marxism; Italy; Latin America

Abstract

The article deals with Antonio Gramsci's itinerary in the Italian and Latin American pedagogical field between 1968 and 1991, that is, between the protest movements of 1968 and the dissolution of the USSR. The most dynamic phase of the educational study of the Sardinian in the peninsula occurred between 1968 and 1976, while in Latin America it took place from the mid-1970s to 1991. As a hypothesis, it is suggested that the crisis of Marxism in the 1970s had disparate effects on the two regions and on the pedagogical study of the sardinian: in Italy it provoked a retraction, but in Latin America, intellectuals continued to reflect within the paradigm in crisis and resorted to Gramsci to renew educational research. The article concludes that the regime of Gramsci's pedagogical circulation between the two regions during the period was not exempt from a double condition: center-periphery dynamics and a patriarchal logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Gómez, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Doctor en Ciencias de la Educación por la UBA. Licenciado en Ciencias de la Educación (UBA) y Magister en Pedagogías Críticas y Problemas Socioeducativos (UBA). Director de la Maestría en Educación de la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). 

References

Althusser, L. (1977 [1980]). ¡Por fin la crisis del marxismo! En Karol, Poder y oposición en las sociedades

postrevolucionarias (pp. 11-21). Laia.

Álvarez Solís. (2015). Gramsci en México. En O. Cabezas (Comp.), Gramsci en las orillas (pp. 221-236). Cebra.

Azzolini, G. (2021). Culture marxiste e politiche culturale. En S. Pons, Il comunismo italiano nella storia del

Novecento (pp. 251-268). Viella.

Anderson, P. (1977). The Antinomies of Antonio Gramsci. New Left Review, 100, 5-78.

Anderson, P. (1986). Tras las huellas del materialismo histórico. Siglo XXI.

Baldacci, M. (2017). Oltre la subalternitá. Prexis e educazione in Gramsci. Carocci editore.

Betti, G. (1976). Escuela, educación y pedagogia en Gramsci. Martinez Roca.

Bianchi, A. (2011). Gramsci in Brasile. En D. Kanoussi, G. Schirru y G. Vacca, Studi gramsciani nel mondo.

Gramsci in America latina (pp. 131-150). Il Mulino.

Bianchi, A. (2016). O Brasil dos gramscianos. Crítica Marxista, 43, 117-132.

Bobbio, N. (2001 [1978]). ¿Teoría del Estado o teoría del partido? En N. Bobbio, Ni con Marx ni contra Marx

(pp. 243-251). Fondo de Cultura Económica.

Botti, A. (2016). El PCI y la izquierda en la Italia de los años 70. En P. Ysás y C. Molinero, Las izquierdas en

tiempos de transición (pp. 15-32). PUV.

Broccoli, A. (1972). Antonio Gramsci e l’educazione como egemonia. La Nuova Italia.

Buci-Glucksmann, C. (1978 [1974]). Gramsci y el Estado: hacia una teoría materialista de la filosofía.

SigloXXI.

Buci-Glucksmann, C. (1979 [1978]). ¿Crisis del marxismo o crisis del reformismo? En L. Althusser, O. del

Barco; L. Colleti; C. Buci-Glucksmann. (comp.). La crisis del marxismo (pp. 55-59). Universidad Autónoma de

Puebla.

Burgos, R. (2021). Uma escola latino-americana de hegemonia? Elementos para uma proposta interpretativa. O

Social em Questão, 24(51), 15-66.

Casco, J. (2017). De la revolución a la democracia: cuarenta años de cultura y política en la obra de Juan

Carlos

Portantiero [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de San Martín.

Chiarotto, F. y D'Orsi, A. (2011). Operazione Gramsci: Alla conquista degli intellettuali nell'Italia del

dopoguerra. Mondadori.

Colletti, L. (1979). El problema de la política. En L. Althusser, O. del Barco; L. Colleti; C. Buci-Glucksmann.

(comp.). La crisis del marxismo (pp. 33-52). Universidad Autónoma de Puebla.

Cormick, S. (2022). Mujeres intelectuales en América latina. SB.

Coutinho, C. (1976). Um certo senhor Gramsci. Caderno especial del Jornal do Brasil, 29, 3.

Coutinho, C. (1979). A democracia como volar universal. Encontros com a Civilização brasilera, 17, 19-49.

Covato, C. y Meta, C. (Eds.). (2020). Mario Alighiero Manacorda, un intellettuale militante. Tra storia,

pedagogia e politica. TrE-Press.

Daniele, C. (2005). Togliatti editore di Gramsci. Carocci.

Entwistle, H. (1979). Antonio Gramsci: conservative schooling for Radical Politic. Routledge & Kegan Pual.

Ezpeleta, J. y Rockwell, E. (1983b). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, 37, 70-80.

Fiori, G. (1979 [1966]). A vida de Antonio Gamsci. Paz e Terra.

Francioni, G. (1984). L'officina gramsciana: ipotesi sulla struttura dei" Quaderni del carcere". Bibliopolis.

Freitag, B. (1977). Escola, Estado e Sociedade. Ed. Edart.

Fresu, G., Aliaga, L. y Del Roio, M. (2022). Gramsci in Brasile. Meltemi Press.

García Huidobro, J. C. (1976). Educación, conciencia y sociedad. El pensamiento educacional de Antonio

Gramsci [Tesis de doctorado]. Universite Caholique de Louvain.

García Huidobro, J. C. (1980). La concepción gramsciana del Estado. Documento de trabajo N° 8. CIDE.

García Huidobro, J. C. (1984). Gramsci: educación y cultura. Cuadernos de educación.

Gargani, A. (1979). Crisi della ragione. Einaudi.

Gómez, S. (2015). La recepción y usos de Antonio Gramsci en el nacionalismo popular pedagógico y la nueva

izquierda pedagógica, 1959-1976 [Tesis doctoral]. Universidad de Buenos Aires.

Gómez, S. (2021). Una etnografía educativa gramsciana para develar la trama escolar”. En D. Fuentes y M.

Modonesi (Coords), Gramsci en México. Universidad Nacional de México.

Kanoussi, D. y Mena, J. (1985). La revolución pasiva: una lectura a los Cuadernos de la Cárcel. Universidad

Autónoma de Puebla.

Kanoussi, D., Schirru, G. y Vacca, G. (2011). Studi gramsciani nel mondo. Gramsci in America latina. Il

Mulino.

Keucheyan, R. (2013). Hemisferio izquierda. Siglo XXI.

Liguori, G. (2006). Sentieri gramsciani. Carocci.

Liguori, G. (2012). Gramsci conteso. Editori Riuniti.

Liguori, G. (2020). La morte del PCI. Bordeaux.

Lombardi, F. (1969). Gramsci. Ideas pedagógicas. Redondo.

Lombardi, J., Magalhaes, L. y Santos, W. (Orgs.). (2013). Gramsci no limiar do século XXI. Librorum Editora.

Macciocchi, M. (1975 [1974]). Gramsci y la revolución de Occidente. Siglo veintiuno.

Macciocchi, M. (1976 [1974]). A favor de Gramsci. Paz e Terra.

Maltese, P. (2010). Letture pedagogiche di Gramsci. Anicia.

Manacorda, M. (1970). Il principio educativo in Gramsci. Armando Armando.

Manacorda, M. (1972). Introduzione. En A. Gramsci, L’alternativa pedagogica. Antologia. La Nuova Italia.

Massholder, A. (2014). El Partido Comunista y sus intelectuales. Ediciones Luxemburgo.

Monasta, A. (1985). L’educazione tradita. Criteri per una diversa valutazione complessiva dei Quaderni del

cercere di Antonio Gramsci. Giardini Editori e Stampatori.

Morgenstern, S. (1975). Hegemonía y educación. Revista de Ciencias de la Educación, 13-14, 30-42.

Morgenstern, S. (1991). Antonio Gramsci: hegemonía y educación. En F. Gómez et. al., Socialismo y Sistema

Educativo. UNED.

Massardo, J. (2011). A proposito dell’itinerario di Gramsci in Cile. En D. Kanoussi, G. Schirru y G. Vacca,

Studi gramsciani nel mondo. Gramsci in America latina. Il Mulino.

Massardo, J. (2012). Gramsci en Chile: apuntes para el estudio crítico de una experiencia de difusión cultural.

LOM Ediciones.

Nosella, P. (2004 [1992]). A escola de Gramsci. Cortez editora.

Ortega, J. (2015). Gramsci en México. En O. Cabezas (Comp.), Gramsci en las orillas. Cebra.

Paggi, L. (1970). Antonio Gramsci e il moderno príncipe. Editori Riuniti.

Palti, E. (2005). Verdades y saberes del marxismo. Fondo de Cultura Económica.

Pappagallo, O. (2017). Verso il nuovo mondo. Il PCI e l’America Latina (1945-1973). Franco Angeli.

Paramio, L. y Reverte, J. (1979). ¿Crisis del marxismo o crisis de los filósofos? En L. Althusser et.al., La crisis

del marxismo (pp. 79-91). Universidad Autónoma de Puebla.

Pendinelli, M. y Sorgi, M. (2020). Quando c’erano i comunista. Marsilio Specchi.

Pereyra, C. (1979). Antonio Gramsci: el concepto de bloque histórico. Controversia, 1, 23-30.

Pereyra, C. (1984). El sujeto de la historia. Alianza editorial.

Petra, A. (2017). Intelectuales y cultura comunista. Fondo de Cultura Económica.

Portantiero, J. C. (1979). El eurcomunismo: un síntoma. Nueva política, 7, 111-118.

Portantiero, J. C. (1981). Los usos de Gramsci. Folios.

Portelli, H. (1973). Gramsci y el bloque histórico. Siglo XXI.

Poulantzas, N. (1979). Le risposte che è difficile trovare. Rinascita, 25-26.

Ragazzini, D. (1976). Societá industriale e formazione unmana nel pensiero di Gramsci. Editori Riuniti.

Rockwell, E. (1987). Repensando la institución escolar: una lectura de Gramsci. DIE: Documento de trabajo.

Saviani, D. (1980). Educação: do senso comum à consciência filosófica. Autores Associados.

Saviani, D. (2017). A recepção de Gramsci na Educação brasilera. Entrevista com Dermeval

Saviani. Movimento-revista de educação, 6, 386-404.

Sazbón, J. (1995). "Crisis del Marxismo": un Antecedente Fundador. Estudios Sociales: Revista Universitaria

Semestral, 8, 9-29.

Scuderi, G. (1985). Antonio Gramsci e il problema pedagógico. CUECM.

Tavares, J. D. (1985). Educação e Hegemonia no pensamento de Antonio Gramsci [Tesis de doctorado].

Universidade Estadual de Campinas.

Tedesco, J. (1970). Educación y sociedad, 1880-1900. Pannendille.

Urbani, G. (1967). Egemonia e pedagogía nel pensiero de A. Gramsci. En A. Gramsci, La formazione

dell’uomo. Rinuti.

Vacca, G. (2015). La crisi del soggeto. Carocci.

Valdivia, T. (1979). Gramsci y el marxismo, otra forma de concebir la política. Mensaje, 277, 140-145.

Valdivia, T. (1979). Gramsci y la cultura. Mensaje, 285, 828-836.

Wallerstein, I (1998). Impensar las ciencias sociales. Siglo XXI.

Williams, R. (1977). Marxism and literatura. Oxford University.

Zuleta, E. (1980). Teoría socialista de la educación en las notas y apuntes de Antonio Gramsci [Tesis de

Maestría]. UNAM.

Infografía con presentación del tema, metodología y aportes del artículo

Published

2024-01-05

How to Cite

Gómez, S. (2024). A cartography of Antonio Gramsci’s pedagogical itinerary between Italy and Latin America (1968-1991). Disparate effects of the crisis of Marxism. Praxis Educativa, 28(1), 1–18. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280114

Issue

Section

Artículos