The articulation in the transition from secondary education to higher education, the colombian case: University in your School
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108Keywords:
educational transition, articulation, secondary education, higher education, universityAbstract
Education is fundamental in learning the necessary skills for the social, economic and cultural development of every nation. The 2030 Agenda establishes in SDG 4, "Ensure inclusive and equitable quality education, and promote lifelong learning opportunities for all" (UNESCO, 2018). Lifelong learning is understood throughout life, and this implies improving the transition processes between educational levels, from primary education to higher education and the labor market, thus generating articulation processes. In Colombia, the articulation of secondary education with higher education has been defined since the General Education Law of 1994. However, one of the biggest challenges in this transition is the articulation of the state university and the productive sector. Clear policies of the Ministry of National Education are necessary, articulation with the labor market and opportunities for technical and technological training.
Downloads
References
Aristizábal M., Piedrahita E., Moreno G., y Reason E. (2013). El sentido de la educación para los y las jóvenes en
la transición media técnica-educación superior. Tesis Maestría. Universidad de Manizales. Colombia
Banco Mundial (2018). Informe sobre el desarrollo mundial 2018: Aprender para hacer realidad la promesa de la
educación, cuadernillo del “Panorama general”, Banco Mundial, Washington, DC. Licencia: Creative Commons de
Reconocimiento CC BY 3.0 IGO.
Calvo S, A., y Manteca C, F. (2016). Barreras y Ayudas Percibidas por los Estudiantes en laTransición entre la
Educación Primaria y Secundaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación,
(1),49-64 DOI: 10.15366/reice2016.14.1.003
Fernández R. (2018). Planificación del periodo de adaptación en cuarto de Educación Infantil. RELAdEI. Revista
Latinoamericana De Educación Infantil, 5(2), 177-185. Recuperado a partir de
https://revistas.usc.es/index.php/reladei/article/view/4925
Fundación Luker. (12 julio de 2022). El Banco Mundial conoce la Iniciativa La Universidad en Tu Colegio.
https://www.youtube.com/watch?v=DAqQM9foF9c
Gaviria N. (01 de Junio de 2022) Por cada 100 niños en primaria, 44 se gradúan y 39 acceden a educación superior.
La República.
on-superior-3374954
González A., M (2013). Acerca del estado de la cuestión o sobre un pasado reciente en la investigación cualitativa
con enfoque hermenéutico. Uni-pluriversidad, 13(1), 60-63.
Lemaitre et al., M. J. (2018). La educación superior como parte del sistema educativo en América Latina y el
Caribe. Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe.
Lemaitre, M., Aguilera, R., Dibbern, A., Hayte, C., Muga, A., Téllez, J. (2018). La educación superior como parte
del sistema educativo de América Latina y el Caribe. Calidad y aseguramiento de la calidad. Conferencia Regional
de Educación Superior 2018 (CRES). http://www.iesalc.unesco.org. ve/
Ley 115. Por la cual se expide la ley general de educación (1994).
Ley 749. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior en las modalidades de formación
técnica profesional y tecnológica (2002).
Malagón P. L. (2010). Los Nuevos Escenarios de la Educación. Doc. De Trabajo, UT.
Ministerio de Educación Nacional (2009). Orientaciones para la articulación de la educación media. Bogotá,
Colombia.
Ministerio de Educación Nacional (2010). Lineamientos para la articulación de la educación media. Bogotá,
Colombia.
Ministerio de Educación Nacional (2012). Caracterización de procesos de articulación. Bogotá, Colombia. Misas,
G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá, Colombia:
Universidad Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1994). Decreto 1860. Por el cual se reglamenta parcialmente la
Ley 115 de 1994.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2003). Articulación de la educación con el mundo productivo. La
formación en competencias laborales.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2006). Guía 21. Aportes para la construcción de currículos
pertinentes. Articulación de la educación con el mundo productivo.
Ministerio de Educación Nacional, (2006). Diario Oficial 46341.Ley 1064. Por la cual se dictan normas para el
apoyo y fortalecimiento de la educación para el trabajo y el desarrollo humano establecida como educación no
formal en la Ley General de Educación.
Ministerio de Educación Nacional, (2015). Decreto 1075. Por medio del cual se expide el decreto único
reglamentario del sector educación.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Articulación de la educación con el mundo productivo. Competencias
Laborales Generales.
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América
Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Rosales R., M. (2018). The impact of early life shocks on human capital formation: evidence from El Niño floods in
Ecuador, Journal of Health Economics, 62, 13- 44, ISSN 0167-6296.
https://doi.org/10.1016/j.jhealeco.2018.07.003.
Rosero, A., Montenegro, G. y Trejo, H. (2016). Políticas frente al proceso de articulación de La Educación Media
con la Superior. Revista UNIMAR, 34(2), 27-41.
Rubio, R. G., Mejía, H. E. & Huer tas, V. M. (2015). Ar ticulación de la educación media con la educación
superior: instrumento administrativo para el sector educativo de la ciudad de Ibagué. Praxis. 11, 76 – 88
Sáez F. (2015). Articulación curricular entre educación de párvulos y educación general básica: diseño de
propuesta de intervención para la articulación curricular efectiva entre NT2 y 1EGB Tesis Maestría 2015.
Pontificia Universidad Católica de Chile (Chile) https://repositorio.uc.cl/handle/11534/15651
Sánchez J., C. y Gutiérrez C., C. (2013). Estudios sobre Educación Media en Bogotá. Experiencias sobre
articulación y emprendimiento escolar. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico
-IDEP- Editorial Jotamar Ltda.
Sayago, S. (2014). El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias
sociales. Cinta de Moebio 49, 1-10. www.moebio.uchile.cl/49/sayago.html.
Sebastián, V. (2015). Una reflexión sobre las transiciones educativas. De primaria a secundaria ¿traspaso o
acompañamiento? Edetania, 48, 159-183.
Sierra, M., y Parrilla, A. (2019). Haciendo de las transiciones educativas procesos participativos: desarrollo de
herramientas metodológicas. Publicaciones, 49(3), 191–209. doi:10.30827/publicaciones.v49i3.11409
Sierra, S. (2017). Hacia una Pedagogía de la Transición: Caminando de Infantil a Primaria. Tesis doctoral (2017).
Universidad de Vigo. España. http://hdl.handle.net/11093/665
SITEAL (2019). Documento Sub eje Nivel Secundario. Recuperado de
http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_se cundaria_20190521.pdf
Tamayo, S. (2014). La transición entre etapas educativas: de Educación Infantil a Educación Primaria. Participación
Educativa, 3(5), 131-137.
UNESCO (2017), Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en
UNESCO (2019). Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina (2019). Educación y
formación técnica profesional. Documento Eje. Buenos Aires, IIPE UNESCO.
UNESCO 2016, Declaración de Incheon Educación y Marco de Acción para la realización del Objetivo de
Desarrollo Sostenible 4, "garantizar una educación de calidad inclusiva y equitativa y promover oportunidades de
aprendizaje a lo largo de toda la vida para todos".
Vogler, P., Crivello, G., y Woodhead, M. (2008). La investigación sobre las transiciones en la primera infancia:
Análisis de nociones, teorías y prácticas. Cuadernos sobre Desarrollo Infantil Temprano N° 48. La Haya, Países
Bajos: Fundación Bernard Van Leer.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).