Co-training in the field of teaching practices: meanings of a role under construction. Who are my Others in the investigation?
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270317Keywords:
teacher training, co-training, senses, clinical approach, othernessAbstract
In this presentation I expose some of the advances of a research carried out within the framework of the Master's Degree in Teaching in Higher Education. I investigate the meanings that the teachers of the associated schools construct about the role of co-trainer that they officiate in the Pedagogical Residence of the Teachers of Initial Education and Primary Education in a Higher Institute of Teacher Training in the province of La Pampa. My objective is to know and interpret the meanings that the faculty of the associated school give to the role of co-trainer who carries out the training of the Pedagogical Residence student during the pandemic. For this I adopt the clinical approach, typical of ideographic sciences. Here I also express some reflections that (me) were (con)moving about who the other is in the research itself.
Downloads
References
Alliaud, A. (2013). Formar buenos docentes en la artesanía de enseñar en VIII Foro Latinoamericano de Educación. Saberes docentes: ¿Qué debe saber un docente y por qué? Fundación Santillana.
Canova, A. V. (2020). Percepciones de estudiantes de cuarto año del Profesorado de Educación Inicial de la Universidad Nacional del Sur sobre la coformación [Tesis de Licenciatura]. Universidad Nacional del Sur, Departamento de Humanidades.
Cochran-Smith, M. (1999). Reinventar las prácticas de magisterio. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica. Akal.
Córdoba, M. E. y Vélez-De La Calle, C. (2016). La alteridad desde la perspectiva de la transmodernidad de Enrique Dussel. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1001-1015.
Equipo de Observatorio de Prácticas Santa Fe y Foresi, M. F. (2022). Informe de las 1as Jornadas Inter-Institucionales del Campo de la práctica. Hacia la construcción de un trabajo colaborativo entre profesores de residencias y docentes co-formadores. Subsecretaría de Educación Superior.
Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Ediciones Novedades Educativas.
Follari, R. (2020). Después del aislamiento. En R. Follari, P. Canelo, D. Sztulwark, D., V. Palermo, H. González, D. Barrancos, Boron, C. Alarcon, D. Maffia, M. Moreno, S. Valdetarro, M.López, A. Giunta, A. Grimson, R.Segato, B. Sarlo, J. Rebón, S. Waisbord, M. Casullo, W. Mignolo, R. et al., El futuro después del COVID-19. www.argentina.gob.ar/sites/default/files/el_futuro_despues_del_covid-19.pdf
Foucault, M. (1984). El juego de Michael Foucault, Saber y verdad. pp. 127-162 Ediciones de la Piqueta.
Foucault, M. (2004). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.
Lévinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Ediciones Sigueme.
Mazza, D. (2014). El proceso de construcción de sentido en un enfoque clínico en sentido amplio. Revista Educación, lenguaje y sociedad, XI(11), 93-113. Instituto para el Estudio de la Educación, el Lenguaje y la Sociedad.
Morin, E. (1994). Epistemología de la complejidad. En D. Fried Schnitman (Ed.), Nuevos Paradigmas, Cultura y Subjetividad. Paidós.
Morin, E. (1996). Introducción al Pensamiento Complejo. Editorial Gedisa.
Perrenoud, P. (2010). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Graó.
Souto, M. (2014). El enfoque clínico y su peculiar planteo de la relación sujeto-objeto en la investigación en ciencias de la educación. Revista Educación, lenguaje y sociedad, XI(11), 19-36. Instituto para el Estudio de la Educación, el Lenguaje y la Sociedad.
Souto, M. (2020). Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Homo Sapiens.
Souto, M., Barbier, J. M., Cattaneo, M., Coronel, M., Gaidulewicz, L., Goggi, N. y Mazza, D. (1999), Grupos y dispositivos de formación. Novedades Educativas.
Spivak, G. C. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, 3(6), 175-235. http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf
Trueba, S. (2022). El multivers corpóreo (o basta de poner el cuerpo-segunda parte-). Entramados, 9(11), 53-61. ISSN 2422-6459.
Trueba, S. (2023). ¡Basta de poner el cuerpo: seamos corporeidades! Reflexiones acerca de: corporeidad, cuerpo y sí misma/o. Praxis Educativa, 27(2), 1-11. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270212
UNESCO y IESALC. (2020). Covid-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2007). Estrategias de Investigación cualitativa. Gedisa.
Vezub, L. (Coord.). (2019). Estudio Nacional 2017-2018. El campo de las prácticas en la formación docente inicial. Organización, funciones y tensiones. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Paidós.
Ley de Educación Nacional N° 26.206 [Ministerio de Educación]
Ley N° 26.206 Ley de Educación Nacional. Boletín Oficial. Buenos Aires, Argentina. 6 de enero de 2007.
Resolución N° 23/07. Consejo Federal de Educación. Aprobación del Plan Nacional de Formación Docente 2007-2010. 2007.
Resolución N° 24/07. Consejo Federal de Educación. Aprobación del documento Lineamientos Curriculares Nacionales para la Formación Docente Inicial. 2007.
Resolución N° 101/10. Consejo Federal de Educación. Aprobación del Plan Nacional de Formación Docente. Objetivos y acciones 2010-2011 de FD II.
Resolución N° 140/11. Consejo Federal de Educación. Aprueba el documento “Lineamientos federales para el planeamiento y organización institucional del sistema formador”.
Disposición Provincial N° 115/15. Dirección General de Educación Superior. Aprueba el otorgamiento de un puntaje específico a la tarea del docente co-formador con el objetivo de jerarquizar el rol.
Disposición Provincial N° 116/15. Dirección General de Educación Superior. Establece los Lineamientos jurisdiccionales de Institucionalización de la figura del profesor co-formador de escuelas asociadas en los equipos de práctica de los Institutos Superiores de Formación Docente. 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).