Mapping of admission devices to national universities in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270302Keywords:
university; university entrance; right to education; educational policyAbstract
The problems linked to the training trajectories of those who enter the university are not limited to social issues, personal history or the mere transition between levels, but have strong institutional conditioning factors. This paper questions the devices that national universities have designed to regulate access to the level. The objective is to present a mapping of these devices in the national universities in Argentina built from a comparative perspective. A survey of institutional regulations was carried out, as well as information available on the official website of the institutions. After the construction of a systematized data matrix, trends are identified from a cross-sectional reading of the constructed map. There is a high presence of regulatory devices for admission in national universities, with variable characteristics regarding their mode of organization, curricular components, duration and planned evaluation methodology.
Downloads
References
Adrogué, C. y García de Fanelli, A. (2021). Brechas de equidad en el acceso a la educación superior argentina. Páginas de Educación, 14(2), 28-51.
Agamben, G. (2011). ¿Qué es un dispositivo? Sociológica, 26(73), 249-264.
Bourdieu, P. (1977). La ilusión biográfica. En Razones prácticas. Anagrama.
Brachi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiante universitario: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Revista Trayectorias Universitarias, 2(3).
Bray, M. y Thomas, R. (1995) Levels of comparison in Educational Studies: different insights form different literatures and the value of Multilevel analysis. Harvard Educational Review, 65(1-2), 472-490.
Cambours de Donini, A. y Gorostiaga, J. (2019). Acceso y permanencia en universidades del Conurbano: logros y límites de las políticas institucionales. En A. M. Ezcurra (Coord.), Derecho a la educación. Expansión y desigualdad: tendencias y políticas en Argentina y América Latina (pp. 71-83). Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Capelari, M. I. (2009). Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, v49(8), 1-10. Charlot, B. (2014). La relación de los jóvenes con el saber en la escuela y la universidad, problemáticas, metodologías y resultados de investigaciones. Polifonías, 4, 15-35.
Charlot, B. (2015). Conferencia: “La relación con el saber de los alumnos y de los estudiantes”. En Benvegnu (Comp.), Ingreso universitario, políticas y estrategias para la inclusión: nuevas complejidades, nuevas respuestas. EdUnLu.
Chiroleu, A., Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Universidad Nacional de General Sarmiento, IEC-CONADU.
Choy, S. (2001). Studens whose parents did not go to college: postsecondary acces, persistence and attainment. National Center for Edcation Statistics. Coulon, A. (2005). Le métier d’étudiant. L’entrée dans la vie umvemtaire. Anthropos.
De Gatica, A., Bort, A., Romero, L. y De Gatica, N. (2019). La formación en el ingreso a la Universidad. Revista Educación, Política y Sociedad Número, 4(2), 54-75.
Díaz López, C. y Pinto Loría, M. (2017). Vulnerabilidad educativa: Un estudio desde el paradigma socio crítico. Praxis educativa, 21(1), 46-54.
Ezcurra, A. M. (2011). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. IEC y Universidad Nacional de General Sarmiento.
Fernández Lamarra, N. (2022). Iniciativa de políticas sobre el derecho a la educación superior: Argentina (Seguimiento de buenas prácticas de Derecho a la Educación Superior alrededor del mundo). UNESCO IESALC. Fernández Lamarra, N., Pérez Centeno, C., Marquina, M. y Aiello, M. (Eds.). (2018). Educación superior universitaria Argentina. Situación actual en el contexto regional. Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Frassa, J. (2007). Rupturas y continuidades en el mundo del trabajo. Trayectorias laborales y valoraciones subjetivas en un estudio de caso. Cuestiones de sociología, (4), 243-266.
García, P. (2023). El acceso a la Universidad en Argentina: dispositivos y regulaciones de ingreso en las Universidades del Conurbano bonaerense. Revista Internacional de Educación Superior (RIESUP) Campinas, SP, v. 10, 1-30.
García de Fanelli, A. M. (2014). Educación superior en la Argentina: Tendencias, políticas destacadas e incertidumbres. En J. J. Brunner y C. Villalobos (2004), Políticas de Educación Superior en Iberoamérica 2009-2013 (pp.133-168).
Juarros, M. F. (2006). ¿Educación Superior como derecho o como privilegio? Las políticas de admisión a la universidad en el contexto de los países de la región. Revista Andamios, 3(5), 69-90. Kaplan, C. y Fainsod, P. (2001). Pobreza urbana, diversidad cultural y escuela media. Notas sobre las trayectorias escolares de las adolescentes embarazadas. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la educación, 10(18), 25-36.
Lujambio, V., Ramos, S. y Santiviago, C. (2012). El ingreso a la universidad: cursos introductorios. Programas de admisión de Estudiante. Integración en la Institución. CLABES.
Nicastro, S. y Greco M. B. (2012). Entre trayectorias: Escenas y pensamientos en espacios de formación. Horno Sapiens Ediciones. Ortega, F. (2008). Saberes escolares y estrategias de evasión. Miño y Dávila Editores.
Pierella, M. P. (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional. Universidades, 51-62. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.
Pogré, P., De Gatica, A., García, A.L., Krichesky, G., Poliak, N, Romero, M.M. y Charovsky, M.M. (2018). Repensando los dispositivos y estrategias para acompañar el inicio de la educación superior. En P. Pogré, A. De Gatica, A. L. García y G. Krichesky (Coords.), Los inicios de la Universidad. Editorial Teseo. https://www.teseopress.com/iniciosvidauniversitaria
Pogré, P., De Gatica, A., García, A. L. y Krichesky, G. (2014). Los inicios de la vida universitaria: políticas, prácticas y estrategias para garantizar el derecho a la educación superior. Teseo.
Ramallo, M. y Sigal, V. (2010). Los sistemas de admisión de las Universidades en la Argentina. Documento de Trabajo N° 255. Universidad de Belgrano. http://www.ub.e.du.ar/ investigaciones/dt_nuevos/255_sigal.pdf
Raventós, F. y Prats, E. (2012). Sociedad del conocimiento y globalización. Nuevos retos para la educación comparada. Revista Española de Educación Comparada, 20, 19-40.
Ruiz, G. (2011). El lugar de la comparación en la investigación educativa. RELEC, 2(2), 84-93.
Sigal, V. (1995). El acceso a la educación superior. Serie Estudios y Propuestas. Ministerio de Cultura y Educación.
Sigal, V. (2003). La cuestión de la admisión a los estudios universitarios en Argentina. Documento de Trabajo N° 113. Universidad de Belgrano. http://www.ub.edu.ar/investigaciones/dt_nuevos/113_sigal.pdf
Terigi, F. (mayo de 2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Mimeo.
Tinto, V. y Engstrom, C. (2008). Access without support is not opportunity. Change, 40, 46-51. Zandomeni, N. y Canale, S. (2010). Las trayectorias académicas como objeto de investigación en las instituciones. Ciencias económicas, 2, 59-66. https://doi.org/10.14409/ce.v2i13.1152
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).