Gabriela Mistral and her sociohistorical educational praxis
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270305Keywords:
sociohistorical, orality, mythology, culture, dimensionsAbstract
The purpose of the following article is to establish that the educational proposal that Gabriela Mistral put forward through various poems and prose should, from now on, be understood as praxis, since many of the proposals she made, when analyzed as a whole, allow us to propose a socio-historical Mistralian pedagogy, which is based on the rescue and respect for the cultural elements of the other and which has orality and mythology as central components of a Mistralian ethos. On the other hand, it is also observed that her educational praxis is framed within four dimensions: ethical, political, aesthetic, and pedagogical. The working methodology was based on the analysis of prose and poems, using as a selection criterion everything that was related to pedagogy, but also that the approach represented in his prose or poem was related to her educational experience.
Downloads
References
Araya, V., Alfaro, M., & Andonegui, M. (2007). Constructivismo: orígenes y perspectivas. Laurus. Revista de Educación, 13(24), 76-92.
Ávila, A. (2018). Enfoque sociocultural y algunas aproximaciones en la enseñanza de las ciencias. In Proyectos investigativos en educación en ciencias: articulaciones desde enfoques histórico-epistemológicos, ambientales y socioculturales (pp. 125-147). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Baeza, A. (2018). Escuela y acto didáctico en el pensamiento pedagógico de Gabriela Mistral: 1904-1925. Educação e Pesquisa, 44, 1-17. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844182847
Boff, L. (2004). Genealogías de la ética. In Ética y moral (pp. 26-55). Sal Terrae.
Braslavsky, B. (2009). ¿Primeras Letras o primeras lecturas? Una Introducción a la alfabetización temprana. Fondo de Cultura Económica.
Bruner, J. (2017). La psicología cultural. SALVAT.
Bruner, J. S. (1986). El habla del niño: aprendiendo a usar el lenguaje. Ediciones Paidós.
Clemente, J., Polanco, M., Mancilla, J., & Flores, E. (2019, December 21). Gabriela Mistral y la Inclusión Social en la Educación Chilena. Opción. Retrieved March 9, 2023, from https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/30477
Disla, J., Aranda, C., & Almánzar, R. (2019). Aporte de la ética levinisiana al cuidado en la terapia contextual. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14, 1-14.
Foucault, M. (1991). Microfisica del Poder. La Piqueta.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (Quincuagésima ed.). Siglo Veintiuno Editores.
Freire, P. (2008). La importancia de leer y el proceso de liberación. Siglo Veintiuno Editores.
Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental (2 edicición ed.). Sur.
Huidobro, M. (2022). Por una educación más humana, humanista y femenina: Gabriela Mistral y los clásicos Grecorromanos. Historia, II(55), 303-327.
Kerényi, K., & Jung, C. G. (2004). Introducción a la esencia de la mitología: el mito del niño divino y los misterios eleusinos (B. Kiemann, Trans.). Ediciones Siruela.
Kusch, R. (2012). Esbozo de una antropología filosófica americana ; Cultura y liberación. Editorial Fundación Ross.
Lara, J. (2020). La infancia y la adolescencia como experiencias de vida determinantes en el pensamiento pedagógico Gabriela Mistral. EDUCERE, (80), 45-58.
Lévinas, E. (1991). Etica e infinito (J. M. Ayuso Diez, Trans.). Visor.
Marín, D., & Noguera, C. (2017). Dimensões éticas, estéticas e políticas da Pedagogia: para além da epistemologização. Perspectiva, 4(4), 840-859. doi.org/10.5007/2175-795X.2016v34n3p840
Mistral, G. (1924). Lectura para mujeres destinadas a la enseñanza del lenguaje. SEP.
Mistral, G. (2008). Lucila Gabriela: la voz de la maestra. Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos.
Mistral, G. (2017). Pasión de enseñar (pensamiento pedagógico) (C. Warnken & E. Pfeiffer, Eds.). Editorial UV de la Universidad de Valparaíso.
Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen (Y. Hernández Vázquez, Trans.). Ediciones Akal.
Moraga, F. (2013). "Lo mejor de Chile ahora está en México", ideas políticas y labor pedagógica de Gabriela Mistral en México (1922-1924). Historia de México, LXIII(2), 1181-1247.
Ocampo, J. (2002). Gabriela Mistral. La maestra de escuela, premio nobel de literatura. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (4), 221-246.
Ong, W. J. (1996). Oralidad y Escritura (A. Scherp, Trans.). Fondo de Cultura Económica.
Patiño, L. (2007). Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Investigación Pedagógica, 10(1), 53-60.
Rubilar, L. (2010). El imaginario pedagógico nacional y latinoamericano en Gabriela Mistral. Memoria Chilena. Retrieved March 9, 2023, from http://www.memoriachilena.gob.cl/602/articles-123217_recurso_2.pdf
Scarpa, R. (1979). Gabriela Mistral. Magisterio y niño. Andrés Bello.
Sepúlveda, C. (2021). Gabriela Mistral y la educación rural. IRICE, (40), 283-306.
Siebert, F. (2015, mayo). Gabriela Mistral y la educación: una historia en las sombras. El Paracaídas, (7), 21-27.
Sosa, E. (2009). La otredad: una visión del pensamiento latinoamericano contemporáneo. Letras, 41(3), 349-372.
Torres Santomé, J. (1991). El curriculum oculto. Morata.
Uribe, R., Montoya, J., & García, J. (2019). Oralidad: fundamento de la didáctica y la evaluación del lenguaje. Educación y Educadores, 22(3), 471-486.
Vieira, A. (2007). Educación estética y actividad creativa: herramientas para el desarrollo humano. PEPSIC, 6(3), 483-492.
Vigotsky, L. S. (2006). La imaginación y el arte en la infancia : ensayo psicológico. Ediciones Coyoacán.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).