Perception of conflict in students of the Francisco José Caldas School of Cúcuta from Galtung's theory
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280106Keywords:
social conflict; peaceful coexistence; peace; perception; violenceAbstract
The research explored school coexistence from the students' perception of conflict, and was developed under a mixed descriptive approach. The conceptual foundation included information associated with the construction of reality, conflict and violence, as seen from Galtung's theory. The fieldwork was based on a non-probabilistic sampling, corresponding to 24 students of the Francisco José Caldas School of Cúcuta in Norte de Santander, Colombia. The diagnosis showed that perceptions of conflict correspond to the notion of direct violence, are based on negative implicit appraisals, and are difficult to modify. In addition, students have a low capacity to develop explicitly grounded conceptions, since the cultural and social environment repeatedly presents conflict in a negative way. The results can contribute to the formulation of strategies for the construction of a healthy school coexistence.
Downloads
References
Aguilar Moreno, T. M. (2015). La resolución de conflictos escolares desde los derechos humanos: el gran viaje en el
aula [Trabajo de grado de maestría]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
http://hdl.handle.net/11349/2155.
Allport, F. (1974). El problema de la percepción. Nueva Visión.
Allport, G. (1935). Attitudes. En Murchison (Ed.), Handbook of social psychology. Clark University Press.
Álvarez Ovallos, A., Gélvez López, A. y Mosquera Téllez, J. (2020). Conflicto escolar en la educación rural del
nororiente de Colombia. Revista Docentes 2.0 CA, 9(2), 5-15. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.135
Arendt, H. (1996). ¿Qué es la autoridad? En Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política
(pp. 101-153). Península.
Aguilar, T. y Ariza, J. (2015). La Resolución de Conflictos Escolares desde los Derechos Humanos: El Gran Viaje
en el Aula [Trabajo de grado]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/2155
Asociación pro derechos humanos. (1994). Seminario de educación para la paz. Educar para la paz: una propuesta
posible. Los Libros de la Catarata.
Avendaño, I., Sandoval, O., Cardozo, A., Álvarez, A. y Martínez, M. (2018). Convivencia escolar: una mirada al
caribe colombiano. Editorial Educosta. http://hdl.handle.net/11323/5392
Avendaño, I., Soto, K. y Franco, M. (2016). Intervención de la convivencia escolar desde el uso de las TIC. Editorial
yoyobiz creativos.
Berger, P. y Luckmann, T. (1993). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Bohórquez, R. y Chaux, Y. (2017). El conflicto en la convivencia escolar: “Creencias y prácticas de los estudiantes,
padres de familia y docentes de una Institución Educativa Distrital” [Trabajo de grado de maestría]. Universidad de
La Sabana, Bogotá. https://doi.org/10.19052/ap.4087
Cabrera, A. y García, O. (2013). Concepciones de conflicto de los estudiantes de la Institución Educativa Luis
Carlos González Mejía de la ciudad de Pereira [Trabajo de grado]. Universidad Tecnológica de Pereira.
https://hdl.handle.net/11059/3388
Canal A., Mosquera, J. y Flórez, C. (2014). Estrategias para la mitigación de la violencia homicida en Cúcuta.
Revista Luna Azul, (38), 297-317. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.21
Cañas Jaimes, J. A. (2023). Percepción del concepto “conflicto” según la teoría de Johan Galtung en los estudiantes
de grado noveno del Colegio Francisco José Caldas, del Municipio de San José de Cúcuta –Norte de Santander
[Trabajo de grado]. Universidad de Pamplona, Colombia.
Cascón Soriano, P. (2012). Educar en y para el conflicto. Cátedra sobre Paz y Derechos Humanos. UNESCO.
https://pacoc.pangea.org/documentos/educarenyparaelconflicto.pdf
Del Barrio, C., Martín, E., Almeida, A. y Barrios, A. (2003). Del maltrato y otros conceptos relacionados con la
agresión entre escolares, y su estudio psicológico. Infancia y Aprendizaje, 26(1), 9-24.
Di Napoli, P. (2017). Jóvenes, violencia y escuela: un análisis de las relaciones entre grupos de pares en dos escuelas
secundarias de la Argentina. Revista Austral de Ciencias Sociales, (23), 25-45.
https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2012.n23-02
Di Pego, A. (2017). Autoridad. En C. Pereda, (Ed.), Diccionario de justicia. Siglo XXI.
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.589/pm.589.pdf
Escorcia, L. R., Cali, E. G., Arrieta, D. B. y Amell, G. L. (2020). Cultura de paz y formación ciudadana como bases
de la educación en Colombia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(11), 285-299.
http://doi.org/10.5281/zenodo.427836
Fernández, I. (1999). Prevención de la Violencia y Resolución de Conflicto. Narcea S. A de ediciones.
Flores, M. (2009). Interpretaciones fenomenológicas sobre el sentido de la violencia escolar. En C. Berger y C.
Lisboa (Eds.), Violencia escolar. Estudios y posibilidades de intervención en Latinoamérica (pp. 211-232). Editorial
Universitaria S. A.
Forestello, R. (2022). La formación docente en clave contemporánea. Praxis educativa, 26(2), 1-20.
https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260210
Freund, J. (1995). Sociología del conflicto. Editorial del Ministerio de Defensa.
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Gernika Gogoratuz.
Galtung, J. (2003). Violencia Cultural. Gernika Gogoratuz, 14.
https://www.gernikagogoratuz.org/wp-content/uploads/2019/03/doc-14-violencia-cultural.pdf
Galtung, J. (1981). Hacia una definición de la investigación sobre la paz. Investigación sobre la paz. Tendencias
recientes y repertorio mundial, 7-18.
Galtung, J. (2010). Trascender y transformar. Quimera.
Gamboa, A., Ortiz, J. y Muñoz, P. (2017). Violencia en contextos escolares: percepción de docentes sobre
manifestaciones de violencia en instituciones educativas en Cúcuta-Norte de Santander. Psicogente, 20(37), 89-98.
http://doi.org/10.17081/psico.20.37.2420
García Pastene, P. S. (2021). Caracterización de las prácticas y estrategias de resolución de conflictos en relación a la
convivencia escolar y clima en el aula. Revista Educación las Américas, 11(1), 44-56.
https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.141
Grassetti, E. (2018). satisfacción de necesidades y modelo social. Psocial, 4(1), 6-29.
file:///D:/Usuario/Downloads/2874-8640-1-PB.pdf
Hernández, D. A. (2019). Nociones de paz: una revisión teórica del concepto. Ciudad Paz-ando, 12(1), 78-88.
https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/cpaz/article/view/13951/14859
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación.
_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Hirsch, A. (2011). Dilemas, tensiones y contradicciones en la conducta ética de los profesores. Sinéctica, (37),
-124. www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=37art=37_00
Hombrados-Mendieta, I. y Castro-Travé, M. (2013). Apoyo social, clima social y percepción de conflictos en un
contexto educativo intercultural. Anales de Psicología, 29(1), 108-122. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.123311
Kòjeve, A. (2004). La noción de autoridad. Nueva Visión.
López, C. (2014). Comportamiento humano y valores (Determinación y Medición). Omnia, 40(1).
file:///D:/Usuario/Downloads/6997-Texto%20del%20art%C3%ADculo-7145-1-10-20141010.pdf
Maslow, A. H. (1943). Una teoría de la motivación humana. Psychological Review, 50(4), 370-96.
Ley N° 20536 sobre Violencia Escolar, que promueve la creación de un comité de Buena Convivencia Escolar, y
creación de un reglamento interno de convivencia. Ministerio de Educación, República de Chile. Santiago, 8 de
septiembre de 2011. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1030087
Obaco Soto, E. F. (2020). Competencias docentes para la resolución de conflictos en el ámbito escolar. Educere,
(77), 37-46. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/46642
Ramón Pineda, M. A., García Longoria Serrano, M. P. y Olalde Altarejos, A. J. (2019). Algunas consideraciones
sobre la resolución de los conflictos escolares. Conrado, 15(67), 135-142.
https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/933
Sandoval, J. y Leal, A. (2017). Violencia en la escuela: creencias y percepciones de docentes y estudiantes.
Congreso Nacional de Investigación Educativa. Centro chihuahuense de estudios de posgrado. San Luís Potosí,
México.
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: claves de la gestión del conocimiento. Última Década, (41), 153
-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007
Schnitman, D. (Coord.). (2000). Nuevos paradigmas en la resolución de conflictos: perspectivas y prácticas.
Ediciones Granica.
Soto, H. y Trucco, D. (2015). Inclusión y contextos de violencia. En Trucco y Ullmann (Eds.), Juventud: realidades
y retos para un desarrollo con igualdad (LC/G.2647-P). Publicación de las Naciones Unidas.
Trucco, D. e Inostroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. CEPAL.
https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41068/1/S1700122_es.pdf
Vallerand, R. J. (Dir.). (1994). Les fondements de la psychologie sociale. Gaëtan Morin.
Vargas, L. (1995). Los colores lacandones: un estudio sobre percepción visual [Trabajo de grado]. Escuela Nacional
de Antropología e Historia, México. http://www.mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/tesis:1446
Watson, J. B. (1924). Behaviorism. W.W. Norton. (Traducción en Paidós, Buenos Aires, 1961).
Watson, J. B. (1955). El conductismo. Buenos Aires: Paidós. (Trabajo original publicado en 1924).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).