Recent variations in the Uruguayan higher education system: a belated and diffuse path to diversification with state control and private participation
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270215Keywords:
higher education system, Uruguay, university policies, State, privatizationAbstract
In this paper we try to analyze some recent and ongoing changes that are taking place in the Uruguayan higher education system. Based on a system historically conditioned by the presence of a single public university, we try to briefly review the changes at this educational level in recent years, hand in hand with different national governments. In a regional scenario of increasing privatization from which Uruguay was apparently on the sidelines at times, we examine the characteristics of some changes that are taking place now and may constitute advances in a certain wave of privatization. We use contributions from the educational field, higher education and public policies and we conclude the text problematizing how novel these changes are and their possible impact given certain national characteristics.
Downloads
References
Altbach, P. (2002). Research and Training in Higher Education: The State of the Art. Higher Education in Europe, 27, 153-168.
Arocena, R. y Sutz, J. (2016). The latin american university tradition. En J. C. Shin y P. Teixeira, Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions (pp. 1-6). https://doi.org/10.1007/978-94-017-9553-19-
Arim, R. (2022). La universidad latinoamericana. Argumentos. Estudios críticos de la sociedad, 35(100), 23-42.
Atairo, D., Trotta, L. y Saforcada, F. (2023). La privatización de la Universidad Latinoamericana y los mecanismos de financiamiento como estrategia política. Un estudio de casos. Revista Española de Educación Comparada, (42), 261-283.
Bentancur, N. (2001). Las Políticas Universitarias en América Latina en los años noventa: del Estado Proveedor al Estado Gerente. Pensamiento Universitario, 9(9).
Bentancur, N. y Clavijo, E. (2016). Entre la dependencia de la trayectoria y la expansión institucional. Características del desarrollo de un sistema de educación superior en Uruguay (2005-2015). En Fávero y G. Tauchen (Orgs.), Politicas de Educacao Superior e docencia universitária: diálogos sul-sul. Editora CRV.
Bordoli, E. y Conde, S. (2020). El proyecto educativo conservador en Uruguay en los albores del siglo XXI: avance privatizador y tutela ministerial. Praxis Educativa, 15, 1-21.
Bordoli, E. (2022). Nuevo impulso del discurso neoliberal en la educación uruguaya. Nuevas formas de gobierno de los docentes. Revista Educación, Política y Sociedad, 7(2), 55-76.
Fontaine, G. (2015). El análisis de las políticas públicas. Conceptos, teorías y métodos. Anthropos. FLACSO Ecuador.
Giroux, H. A. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
Gobierno Nacional, Uruguay (2023). https://www.gub.uy/tramites/convocatoria-beca-economica-estudiantes-formacion-docente, recuperado el 6 de febrero de 2023.
Huisman, J. y Van der Wende, M. (2022). Reflections on a global agenda: on variety, fragmentation, change, and the big questions ahead. En A Research Agenda for Global Higher Education (pp. 1-18). Edward Elgar Publishing.
Krotsch, P. y Suasnábar, C. (2002). Los estudios sobre la Educación Superior: una reflexión en torno a la existencia y posibilidades de construcción de un campo. Pensamiento Universitario, 10(10), 35-54.
La Diaria, (2021). https://ladiaria.com.uy/articulo/2021/7/centro-de-investigacion-de-harvard-arriba-a-uruguay-en-2022/, recuperado el 6 de febrero de 2023.
La Diaria, (2022). https://ladiaria.com.uy/educacion/articulo/2022/3/pablo-martinis-dijo-que-la-luc-genera-condiciones-para-la-privatizacion-educativa-y-lo-ilustro-con-proyecto-sobre-universidades-extranjeras/, recuperado el 6 de febrero de 2023.
Landinelli, J. E. (1989). La Universidad como problema político (1968-1973). Revista Uruguaya de Ciencia Política, 3, 73-86.
Landinelli, J. (2013). La construcción institucional de la UTEC: contexto, oportunidades y riesgos. En Observatorio Político/2013, Instituto de Ciencia Política-Facultad de Ciencias Sociales-UDELAR. Editorial Cauce.
Landoni, P. (2010). El debate sobre la creación de una Agencia de Acreditación en Uruguay: influencias externas y tensiones internas. Revista Argentina de Educación Superior, (2), 96-110.
Levy, D. (Coord.). (1994). La educación superior dentro de las transformaciones políticas y económicas de los años noventa. Informe del grupo de trabajo sobre la educación superior de la Asociación de Estudios Latinoamericanos. CEDES.
Ley Nacional N° 12.549. (1958). Diario Oficial de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, Uruguay. 16 de octubre de 1958.
Ley Nacional N° 18.437. (2008). Diario Oficial de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, Uruguay. 12 de diciembre de 2008.
Ley Nacional Nº 19.043. (2012). Diario Oficial de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, Uruguay. 28 de diciembre de 2012.
Ley Nacional Nº 19.889. (2020). Diario Oficial de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, Uruguay. 9 de julio de 2020.
Ley Nacional Nº 20.096. (2022). Diario Oficial de la República Oriental del Uruguay. Montevideo, Uruguay. 29 de noviembre de 2022.
Mancebo, M. E. (2019). Navegando entre la tradición normalista y la universitaria: la institucionalidad de la formación docente inicial en Uruguay (2005-2019). Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 85-104.
Martínez Larrechea, E. M. y Chiancone, A. (2021). La construcción del campo de investigación sobre educación superior en Uruguay: desafíos políticos e investigación. Educación Superior y Sociedad, 33(1), 235-261.
MEC-UDELAR-COMISIÓN NACIONAL UNESCO. (2022). Informe sobre la educación superior: Uruguay. Comisión Nacional de la UNESCO.
MEC. Uruguay (2023) https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/comunicacion/convocatorias/nuevos-rumbos-seminario-preparatorio-para-diseno-carreras-universitarias, recuperado el 6 de febrero de 2023.
Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Jossey-Bass Inc. Publishers.
Oszlak, O. (mayo de 2013). La gestión pública post- NGP en América Latina: balance y desafíos pendientes.Jornada inaugural en la IX Conferencia de la INPAE: "Enseñanza y Pedagogía de la Gestión de Políticas Públicas: Desafios y Actualidad para un Nuevo Servicio Público". Santiago, Chile.
Petit, S. (2019). El déficit de docentes de educación media en Uruguay: un problema postergado por las políticas educativas [Tesis de maestría en Sociología]. Universidad de la República.
Rodríguez Almada (2022). https://ladiaria.com.uy/opinion/articulo/2022/12/la-inconstitucionalidad-de-la-ley-que-modifica-la-gobernanza-de-la-utec/ recuperado el 7 de marzo de 2023.
Saforcada, F., Atairo, D., Trotta, L. y Golisano, A. R. (2019). Tendencias de privatización y mercantilización de la universidad en América Latina. CONADU.
Trotta, L. y Atairo, D. (2021). El rol de los actores tecnológicos en la privatización de la universidad en contexto de pandemia: respuestas inmediatas para grandes transformaciones. Trayectorias Universitarias, 7(12). https://doi.org/10.24215/24690090e048
UTEC. (2023). https://utec.edu.uy/es/educacion/posgrado/maestria-profesional-en-ciencia-de-datos/, recuperado el 6 de febrero de 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).