Transfer of an Information System and Monitoring of Psychological Well-being in Educational Contexts: A Collaborative Experience between a research center and schools in the Tarapacá region – Chile
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270120Keywords:
transfer, school psychological well-being, information and monitoring system, education.Abstract
The objective of this article is to describe the process of transferring the Psychological Wellbeing Information and Monitoring System (hereinafter SIS-BP) in secondary schools in Tarapacá, northern Chile. First, theoretical and contextual background on psychological well-being in education and on transfer in the Chilean school context are exposed. Second, following the Bozeman transfer model, the SIS-BP transfer process carried out with the schools is described. At the end, we reflect on the implications of the transfer from the social sciences to the educational context based on SIS-BP experience.
Downloads
References
Agencia de la Calidad de la Educación. (2021-2022). Diagnóstico Integral de Aprendizajes. Recuperado el 27 de enero de 2021 de https://diagnosticointegral.agenciaeducacion.cl/
Agencia de la Calidad de la Educación. Aprueba evaluación Diagnóstico Integral de Aprendizajes (DIA)., (2021). Recuperado de https://archivos.agenciaeducacion.cl/618_2021_Aprueba_Evaluacion_Diagnostico_Integral_de_Aprendizajes_DIA_.pdf
Biblioteca del Congreso Nacional. (2020). Reportes Estadísticos 2020 de Iquique Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado el 23 de julio de 2021 de https://www.bcn.cl/siit/reportescomunales/comunas_v.html?anno=2020&idcom=1101
Bozeman, B. (2000). Technology transfer and public policy: a review of research and theory. Research Policy, 29(4-5), 627-655. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00093-1
Castro, E., Fernández, I. y Pérez, M. (2008). La transferencia de conocimientos desde las Humanidades: posibilidades y características. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, (732), 619-636. https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/211/212
CEPAL. (2018). Monitoreo de la Agenda Digital para América Latina y el Caribe eLAC2018. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43444/1/S1800256_es.pdf
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (2019). Compendio Estadístico CONICYT Año de Referencia 2018 | CONICYT. https://www.conicyt.cl/documentos-y-estadisticas/estadisticas/estadisticas-generales/compendio-estadistico-conicyt-ano-de-referencia-2018/
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (2021). Macrozona Norte. Retrieved July 23, 2021, from Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación website: https://www.minciencia.gob.cl/macrozonas/macrozona-norte/
Conesa, F. (2019). Transferencia versus transmisión de conocimiento. Recuperado el 25 de junio de 2021 de https://www.universidadsi.es/transferencia-versus-transmision-de-conocimiento-los-nuevos-sexenios/
Consejo Nacional de Educación. (2018). Informe regional índices tendencias región de Tarapacá educación superior.
Donoso Díaz, S. y Rojas, Ó. A. (2012). Distribución desigual de las oportunidades educativas en el territorio y migración de la matrícula escolar: el caso de la región de Los Lagos (Chile).
Fernández, M. P. (2018). Mapa del estudiantado extranjero en el sistema escolar chileno (2015-2017).
Frisancho, S. (2018). La Psicología Educacional desde una perspectiva ética: su rol en la formación moral de ciudadanos. En Noveduc (Ed.), Psicólogos en la escuela. El replanteo de un rol confuso. Temas en Psicología Educacional. Contribuciones para la formación de especialidad (pp. 237-255).
Leal-Soto, F. y Cuadros, O. (2021). Revisión del concepto de calidad educativa y modelos de bienestar desde una perspectiva psicológica. Pensamiento Psicológico, 19(1), 1-28. https://doi.org/10.11144/JAVERIANACALI.PPSI19.RCCE
López, V., González, P., Manghi, D., Ascorra, P., Oyanedel, J. C., Redón, S., Leal, F. y Salgado, M. (2018). Policies of educational inclusion in Chile: Three critical nodes. Education Policy Analysis Archives, 26. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3088
Manghi, D., Conejeros Solar, M. L., Bustos Ibarra, A., Aranda Godoy, I., Vega Córdova, V., Diaz Soto, K. y Gómez, A. L. (2020). Comprender la educación inclusiva chilena: Panorama de políticas e investigación educativa. Cadernos de Pesquisa, 50(175), 114-134. https://doi.org/10.1590/198053146605
Martínez, R., Palma, A. y Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social Reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina 233 POLÍTICAS SOCIALES. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45901/1/S2000401_es.pdf
Ministerio de Ciencia, T. C. e I. (2020). Caracterización de los participantes de la Transferencia Tecnológica en Chile. https://doi.org/10.1080/10400435.1999.10131981
Ministerio de Desarrollo Social y Familia. (2021). Observatorio Social - Resultados Encuesta CASEN 2020. Recuperado el 23 de julio de 2021 de ://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-en-pandemia-2020
Molina, S. y Christou, M. (2009). Inclusión educativa y pedagogía crítica. Teoría de La Educación: Educación y Cultura En La Sociedad de La Información, 10(3), 31-56. https://doi.org/10.14201/eks.3943
OCDE. (2015). Chile: Prioridades de políticas para un crecimiento más fuerte y equitativo. www.oecd.org/countries/chileTel.:+33145248200
Prats, J. (2020). Libro Ciencias Sociales, Ciudadanía y Sociedad Digital: Reflexiones desde la educación. Ediciones Trea, S.L.
Stezano, F. (2018). The Role of Technology Centers as Intermediary Organizations Facilitating Links for Innovation: Four Cases of Federal Technology Centers in Mexico. Review of Policy Research, 35(4), 642-666. https://doi.org/10.1111/ROPR.12293
Touriñán, J. (2019). La transferencia de conocimiento como proceso: de la universidad al sector educativo. Una mirada desde la pedagogía. Revista Boletín Redipe, 8(3), 19-58. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/695/648
United Nations y Oficina de Educación Iberoamericana. (2018). Iberoamérica inclusiva: guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación en Iberoamérica. OIE-UNESCO.
Vergara, F. J. G. (2019). Inclusión educativa en Chile: un camino político – histórico con una ruta de empedrados, curvas y colinas. Revista Estudios En Educación, 2(2), 143-167. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/53
Zahler, A. y Balbontín, R. (2020). Presupuesto de ciencia, tecnología e innovación: miopía sin tratamiento. Recuperado el 23 de enero de 2021 de CIPER Chile website: https://www.ciperchile.cl/2020/10/17/presupuesto-de-ciencia-tecnologia-e-innovacion-miopia-sin-tratamiento/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).