The learning in food production. A study on the knowledge built collectively in an organization of agroecological producers in the area of Luján, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260306Keywords:
learning, productive practices, colective processes, agroecological producers, cooperative workAbstract
This article addresses the learning that occurs in the context of the productive practices developed
by a group of agroecological producers organized in the Orillerxs Collective. Is part of the initiatives of a university team that proposed forms of co-production of knowledge, and of a doctoral research project. In this framework, a qualitative methodological strategy was carried out, taking some tools from the current of ethnography with the aim of inquiring about the knowledge built by the producers in the collective work process.
The research findings show that there is a multiplicity of learning that has been built in the collective work process. Among them, we highlight four types: technical-productive learning; the operations put into play, the learning about agroecological production and the collective learning.
Downloads
References
Agüero Servín, M. M. (2011). Conceptualización de los saberes y el conocimiento. Decisio. Saberes para la acción en educación de adultos, (30), 16-20.
Baraona, R. (1986). Conocimiento campesino y sujeto social campesino. FLACSO.
De Mingo,AC (2016) “Movimientos sociales, educación popular y agroecología: una mirada acerca de un grupo de
pequeños productores. Informe final de Beca de investigación. Universidad Nacional de Luján.
De Mingo, AC, Di Matteo, J, Michi, N y Rossi, MV (en prensa) Conocimiento y formación entre productores agroecológicos. Edunlu. Universidad Nacional de Luján
Díaz Tepepa, M. G,Ortiz Baez, P.A y Nuñez Ramirez, I (2004). Interculturalidad, saberes campesinos y educación. Un debate con la diversidad cultural. El colegio de Tlaxcala. Fundación Boll.
Di Matteo,J, De Mingo, AC y Vila, D. (2012) “La recuperación del saber y la cultura: algunos debates en educación popular a partir de la experiencia del MOCASE-VC”. En Actas de las III Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.
Guelman, A. (2015). Pedagogía y política: la formación para el trabajo en los movimientos sociales. El caso de la Escuela de Agroecología del MOCASE-V (2009-2012) [Tesis de doctorado]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Palumbo, M. M. (2017). Dinámicas de construcción de subjetividades políticas y epistémicas en dispositivos pedagógicos de formación política: Un estudio en movimientos populares multisectoriales del Área Metropolitana de Buenos Aires (2011-2015) [Tesis de doctorado]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Michi, N. (2013). Reflexiones sobre las prácticas de producción colectiva de conocimientos. VI Congreso Nacional y IV Internacional de Investigación Educativa. Universidad Nacional del Comahue, Neuquén.
Padawer, A. (Comp.). (2020). El mundo rural y sus técnicas. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Palumbo, M. M. (2020). Operatorias epistémicas en talleres de formación política de movimientos populares en Argentina. EntreDiversidades. Revista de ciencias sociales y humanidades, 7(1), 276-305.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Paidós.
Sevilla Guzmán, E. y Montiel, M. S. (2009). Del desarrollo rural a la agroecología. Hacia un cambio de paradigma. Documentación social, 155, 23-39.
Sevilla Guzmán, E. y Woodgate, G. (2013). Agroecología: fundamentos del pensamiento social agrario y teoría sociológica. Revista Agroecologia, 8(2). Sociedad Española de agricultura ecológica y Universidad de Murcia.
Vasco Uribe, C. (2012). Distintas formas de producir conocimiento en la Educación Popular. Revista Educación y Ciudad, (22), 113-128.
Vila, D, Di Matteo, Jy De Mingo AC (2012) “Producción de conocimientos en movimientos sociales y populares”. En Actas de las III Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).