Subject, teaching and education: senses and tensions in the Argentine curricular policy (2015-2019)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260309Keywords:
curriculum, subject, teaching, educationAbstract
The objective of this work is to present an analysis of two discourses that would build the curriculum issued by the Ministry of Education of the Nation during the government of Mauricio Macri, to uncover these hidden areas, those knowledges and relationships that provide their conditions of possibility and allow us understand why certain rules, concepts, practices and other modes of relationship among subject, education and teaching were established. It tries to ask us: what are the foundations of the new curriculum and what is left of it? What education and what teaching was designed and for which discipline? In other words, it is about understanding the discourses that establish or sense two curricular documents, or the place that the subject occupies, or teach and education.
Downloads
References
Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza: otra mirada al quehacer en el aula. Aique.
Arfuch, L. (2015). El giro afectivo. Emociones, subjetividad y política. Revista deSignis, (24), 245-254.
Ball, S. J. (Comp.). (2001). Foucault y la educación. Disciplinas y saber. Morata.
Behares, L. (2008). Saber, sujeto y acontecimiento de la enseñanza. Departamento de Enseñanza y Aprendizaje: Instituto de Educación de la Universidad de la República.
Behares, L. (2013). Sobre las éticas de lo imposible y la enseñanza. En M. Southwell y A. Romano (Comps.), La escuela y lo justo. Ensayos acerca de la medida de lo posible (pp. 245-260). UNIPE, Editorial universitaria.
Behares, L. (2015). Enseñanza y Educación: La contribución de Herbart a su distinción y a sus relaciones. Didáskomai, (6), 13-36.
Castorina, J. A. y Sadovsky, P. (2016). El significado de los conocimientos en los procesos de enseñanza y aprendizaje escolares. UNIPE.
Crisorio, R. (2006). Saber y ser competente no es lo mismo. Educación Física y Deporte, 25(2), 95-103.
Coromias, J. Pascual, A. (1999). Diccionario Crítico Etimológico Castellano Hispano, Gredos.
Dogliotti, P. y Torrón, A. (2015). Algunas notas sobre el concepto de instrucción en Herbart. Didáskomai, (6), 37-322.
Dussel, I. (2006). Filosofía política del currículum. Anales de la educación común, Tercer siglo, 4(2), 95-105.
Egan, K. (2000). Mentes educadas: cultura, instrumentos cognitivos y formas de comprensión. Paidós.
Eidelsztein, A. (2012). El origen del sujeto en psicoanálisis. Del Big Bang del lenguaje y el discurso en la causación del sujeto. El Rey está desnudo. Revista para el psicoanálisis por venir, 4(5), 7-55.
Emiliozzi, V. (2016). El sujeto como asunto. Las tramas curriculares de la Educación Física contemporánea. Miño y Dávila.
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2008a). La arqueología del saber. Siglo XXI.
Foucault, M. (2008b). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI.
Foucault, M. (2013a). La inquietud por la verdad: Escritos sobre la sexualidad y el sujeto. Siglo XXI.
Foucault, M. (2013b). ¿Qué es usted, profesor Foucault?: Sobre la arqueología y su método. Siglo XXI.
Grimberg, S. (2011). Gubernamentalidad y educación en tiempos de gerenciamiento. Reflexiones en torno de la experiencia de los dispositivos pedagógicos en contextos de extrema pobreza urbana. VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas: teoría, formación e intervención en Pedagogía. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.
Grimberg, S. y Levy, E. (2009). Pedagogía, currículum y subjetividad: entre pasado y futuro. Universidad Nacional de Quilmes.
Grinberg, S. (2015). El gobierno de sí recargado: educación, pedagogía y gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento. Textura, Revista de educação e letras, 17(34), 10-31.
Herbart, J. F. (1935). Bosquejo para un curso de pedagogía [Traducción por Lorenzo Luzuriaga]. Ediciones de la Lectura.
Laclau, E. y Mouffe, C. (1985). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Siglo XXI.
Libera, A. (2007). Archéologie du sujet-Naissance du sujet, Vol. 1. Vrin.
Maureira, F. (2010). La Neurociencia Cognitiva. ¿Una ciencia base para la Psicología? Psiquiatría Universitaria, 6, 449-453.
Ministerio de Educación [MdE]. (2017ª). Marco de Organización de los Aprendizajes para la Educación Obligatoria Argentina. Argentina: Secretaría de Innovación y Calidad Educativa. https://www.argentina.gob.ar/educacion/secundaria-federal-2030/marcos-pedagogicos
Ministerio de Educación [MdE]. (2017b). Marco Nacional de integración de los aprendizajes: hacia el desarrollo de capacidades. Argentina: Secretaría de Innovación y Calidad Educativa. https://www.argentina.gob.ar/educacion/secundaria-federal-2030/marcos-pedagogicos
Ministerio de Educación [MdE]. (2018a). Saberes emergentes. Argentina: Secretaría de Innovación y Calidad Educativa. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/saberes_emergentes.pdf
Ministerio de Educación [MdE]. (2018b). Marco para la Implementación de la Secundaria Federal 2030. Argentina: Secretaría de Innovación y Calidad Educativa. https://www.argentina.gob.ar/educacion/secundaria-federal-2030/marcos-pedagogicos
Palamidessi, M. (2000). Currículum y problematizaciones: moldes sobre lo cotidiano. En S. Gvirtz (Comp.), Textos para repensar el día a día escolar. Sobre cuerpos, vestuarios, espacios, lenguajes, ritos y modos de convivencia en nuestra escuela. Santillana.
Real Academia Española (RAE). (2021). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. http://www.rae.es/rae.html.
Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge University Press.
Rose, N. (2007). The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century. Princeton University Press.
Sacristán, G. J. (Comp.). (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Morata.
Sáez, C. (2014). Neuroeducación, o cómo educar con cerebro. Revista Quo, (6), 74-79.
Sen, A. (1982). Choice, Welfare and Measurement. Blackwell.
Sen, A. (1985). Commodities and Capabilities. North-Holland.
Sen, A. (1993). Capability and Well-being. En Nussbaum y Sen (Eds.), La calidad de vida. Fondo de Cultura Económica.
Sen, A. (2003). Development as Capability Expansion. Journal of Development Planning, 19, 41-58.
Southwell, M. (2020). Posiciones docentes: interpelaciones sobre la escuela y lo justo. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología-Biblioteca Devenir Docente.
Terigi, F. (2016). Sobre aprendizaje escolar y neurociencias. Propuesta Educativa, 2(46), 50-64.
Tiramonti, G. (2007). La trama de la desigualdad educativa: mutaciones recientes en la escuela media. Manantial.
Vassiliades, A. (2020). Impugnaciones de la enseñanza y desplazamientos de la pedagogía: políticas docentes y discursos estandarizados e Argentina durante la presidencia de Mauricio Macri (2015-2019). Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 247-262.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).