Between the completion of compulsory secondary education and the defunding of a completion plan. Analysis of the National Plan for the Completion of Primary and Secondary Studies in the Province of La Pampa, Argentina (2008-2018)
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260316Keywords:
FinEs Plan, educational termination, Youth and Adult Education, underfunding, precariousnessAbstract
The article problematizes the enactment of the National Plan for the Completion of Primary and Secondary Studies in the province of La Pampa, Argentina. From a socio-political perspective, we analyze the jurisdictional strategy promoted by ministerial actors to sustain, within the framework of the national underfunding of politics, their schooling proposal. We propose that the precariousness that marks the FinEs Plan and its financing also produces the precarious, but more efficient conditions to make the right to education an act of provincial will that enables us to sustain the meaning of the Plan, but without the allocation of resources.
Downloads
References
Abritta, A. (2018). “Limar desde el borde”: el desmantelamiento del Plan FinEs en la Ciudad de Buenos Aires. Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación, 1-6. http://iice.institutos.filo.uba.ar/sites/iice.institutos.filo.uba.ar/files/Abritta.pdf
Acosta, F. (2019). Las políticas para la escuela secundaria: análisis comparado en América Latina. SITEAL, IIPE-UNESCO OEI.
Atkinson, R., y Flint, J. (2001). Accessing hidden and hard-to-reach populations: Snowball research strategies. Social Research Update, 33, 1-5.
Ball, S. J. (1990). Politics and making in education: explorations in policy sociology. Routledge.
Ball, S. J. (2012). Global education inc.: New policy networks and the neo-liberal imaginary. Routledge.
Ball, S.J., Maguire, M., y Braun, A. (2012). How Schools Do Policy: Policy Enactments in Secondary Schools. Routledge.
Bargas, N. (2019). El Plan Fines II. Una propuesta alternativa de finalización de estudios secundarios. En 1º Congreso Internacional de Ciencias Humanas. Humanidades entre pasado y futuro. San Martín, pp. 1-7.
Barroso, J. (2005). Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. https://www.scielo.br/j/es/a/TVLjsSNcwyChwwYkxtGX7YD/?format=pdf&lang=pt
Autora (2019)
Autoras (2018)
Autoras (2020a)
Autoras (2020)
Autoras (2021)
Bowe, R., Ball, S. J., y Gold, A. (1992). Reforming education and changing schools: Case studies in policy sociology. Routledge.
Braun, A., Ball, S. B., Maguire, M. y Hoskins, S. (2017). Tomando el contexto escolar seriamente: hacia una explicación de la puesta en práctica de las políticas en la escuela secundaria. En Miranda, E. y Lamfri, N. (Org.) La educación secundaria. Cuando la política llega a la escuela (pp. 45-61). Miño y Dávila.
Burgos, A. (2014). Educación de jóvenes y adultos, y nuevos dispositivos de inclusión ¿continuidad o ruptura? En V Jornadas Nacionales y III Jornadas Latinoamericanas de Investigadores/ras en Formación en Educación. Buenos Aires, pp. 386-395.
Castel, R. (2004). Encuadre de la exclusión. En Karsz, S. (Coord.), La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices (pp. 55-86). Gedisa.
Autora (2020).
Autora (2021).
Fernández-Ríos, M. y Sánchez, J. (1997). Eficacia Organizacional. Ediciones Díaz de Santos.
Finnegan, F. (2012). Educación de Jóvenes y Adultos. Políticas, instituciones y prácticas. Aique Educación.
Finnegan, F. y Brunetto, C. (2015). Contexto, gobierno y actores sociales en la producción de la política de Educación de Jóvenes y Adultos: el Plan FinEs Secundaria. En Prácticas pedagógicas y políticas educativas. Investigaciones en el territorio bonaerense (pp. 379-400). UNIPE Editorial Universitaria.
Finnegan, F. y Pagano, A. (2007). El derecho a la Educación en la Argentina. Fundación Laboratorio de Políticas Públicas.
Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el Siglo XXI. Gubernamentalidad y Pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Miño y Dávila.
Krieger, M. (2015). La educación en los barrios: El plan FinEs. Un estudio de caso en la periferia platense [Trabajo final de grado]. Universidad Nacional de La Plata.
Llobet, V. (2013). Estado, categorización social y exclusión de niños/as y jóvenes. Aportes de los debates sobre la exclusión social a los estudios de infancia y juventud. En Llobet, V. (Ed.), Sentidos de la exclusión social. Necesidades y prácticas en políticas sociales para la inclusión de niños, niñas y jóvenes (pp. 23 50). Biblos.
Lorey, I. (2016). Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Traficantes de sueños.
Maturo, Y. y Bocchio, M. C. (2021). ¿El retorno de las políticas de desconcentración? Mutaciones en el Programa Nacional de Formación Permanente (PNFP). Córdoba, Argentina. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 30, 1-19. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902804
Mekler, I. (2015). Plan FinEs 2 Secundaria. Apuntes para analizar la territorialización de un programa de inclusión educativa en el Conurbano Bonaerense. En XI Jornadas de Sociología. Coordenadas Contemporáneas de la Sociología: tiempos, cuerpos, saberes. Buenos Aires, pp. 1-16.
Míguez, M. E. (2020). El espacio, el tiempo y los otros: experiencias de formación en el Plan FinEs 2 en la Provincia de Buenos Aires. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 15 (1), 53-62. http://www.scielo.org.ar/pdf/rece/v1n15/v1n15a07.pdf
Miles, M. y Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
Ministerio de la Producción (2014). La Pampa, una mirada al horizonte. Gobierno de La Pampa.
Miranda, E. (2011) Una caja de herramientas para el análisis de la trayectoria de la política educativa. La perspectiva de los ciclos de la política (Policy Cycle Approach). En E. Miranda y N. Paciulli Bryan (Re.) Pensar la Educación Pública. Aporte desde Argentina y Brasil (pp.105-126). Editorial FFYH-UNC.
Neiman, G. y Quaranta, G. (2007). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-237). Gedisa.
Paolasso, Y. (2021). Educación de jóvenes y adultos: el caso del plan FinEs en Caleta Olivia, Santa Cruz. UniRío Editora.
Resolución N° 425/10. Implementación del Plan FinEs en la provincia de La Pampa. Ministerio de Cultura y Educación, La Pampa, 8 de abril de 2010.
Resolución N° 66/08. Plan de Finalización de Estudios Primarios y Secundarios- “FinEs”. Consejo Federal de Educación, Buenos Aires, 28 de octubre de 2008.
Schiavinato, N. (2016) La implementación del Plan FinEs 2 en la Región VI de Gran Buenos Aires. Tensiones y aciertos de una política. En V Jornadas Nacionales y III Jornadas Latinoamericanas de Investigadores/as en Formación en Educación. Buenos Aires, pp. 1-11.
Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Strauss, A. y Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Sage.
Tilly, C. (2005). Historical perspectives on inequality. En Romero, M. y Margolis, E. (Eds.), Blackwell Companion to Social Inequalities (pp. 15-30). Blackwell.
Vega, N. (2009). La entrevista como fuente de información: orientaciones para su utilización. En Alonso, L. y Falchino, A. (Eds.), Memoria e Historia del pasado reciente. Problemas didácticos y disciplinares (pp. 34-55). Universidad Nacional del Litoral.
Viego, V. (2015). Políticas públicas para la terminalidad educativa: el caso del Plan Fines en Argentina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23(116), 1-21. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.1929
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).