Pedagogical Practice System Diagnosis: The Case of the Faculty of Education and Humanities of the University of Bio-Bio, Chile
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260108Keywords:
teacher education, individualized instruction, research work, teaching method innovations, educational qualityAbstract
This article gives an account of the diagnosis to the process of pedagogical practices, from the study plans of pedagogy of the Faculty of Education and Humanities oriented to continuous improvement and which has allowed to compile the evidence that accounts for the diverse perceptions of the training, mentoring, collaborating, and graduated teachers from the University of Bio-Bio. This information is constituted from the training experience of the graduated cohorts in 2017, 2018 and 2019. The results were obtained from the participation and contributions of all the participating actors.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación. (s.f.). Estudios sobre Formación Docente (FID) en Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2131?show=full
Castro, F. (2005). Gestión Curricular: Una nueva mirada sobre el currículum y la institución educativa. Horizontes Educacionales, 10, 13-25.
Castro, J. (2015). Incidencia de los Talleres de Práctica en la formación inicial docente de la Carrera de Pedagogía en Educación General Básica [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante.
Centro de Estudios Mineduc. (2017). Revisión de las políticas educativas en chile desde 2004 a 2016. Ministerio de Educación.
Centro de Perfeccionamiento Docente-CPEIP. (2008). Marco Para la Buena Enseñanza. Ministerio de Educación.
Cisternas, T. (2011). La investigación sobre la formación docente en Chile. Territorios explorados e inexplorados. Calidad en la Educación, 35, 131-164.
Comisión Nacional de Acreditación. (2018). Carreras de pedagogía: análisis de fortalezas y debilidades en el escenario actual. http://www.investigacion.cnachile.cl/
Comisión Nacional de Acreditación de Pregrado. (s.f.). Criterios de evaluación de carreras de educación. https://www.cnachile.cl/Paginas/pregrado-criterios-especificos.aspx
Consejo Nacional de Educación. (s.f.). Lineamientos estratégicos. http://cned.cl/lineamientos-estrategicos
Gaete, M. (2015). La práctica como lugar o el lugar de la práctica. Antinomia de temporalidades en la formación inicial docente. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/130691
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.
Ministerio de Educación. (s.f.). Ficha Programa Inicia. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/programa-inicia-5
Ministerio de Educación. (2005). Informe comisión sobre formación inicial docente. Selección Bicentenario.
Morales Vallejo, P. (2013). El análisis factorial en la construcción e interpretación de test, escalas y cuestionarios. Universidad Pontificia Comillas. http://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf
Universidad del Bío-Bío. (s.f.). Misión Departamento de Ciencias de la Educación. http://www.ubiobio.cl/miweb/web2012.php?id_pagina=5324
Vaillant, D. (2007). Mejorando la formación y el desarrollo profesional docente en Latinoamérica. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 207-222.
Vezub, L. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11(1), 1-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).