Evaluation of perception of social network from the technological acceptance model in Mexican online Psychology students

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260106

Keywords:

social media, Internet, perception, attitude, Communication technology

Abstract

The objective was to evaluate and describe the perception of social networks from the Technological Acceptance Model to describe the attitude, perceived usefulness, ease of use, trust, and perceived risk of social networks used by online psychology students. The study was non-experimental, transactional, with correlational scope. It was a non-probabilistic sample of 74 students from different regions of Mexico with an average age of 35 years, of which 56 were women. The Technological Acceptance Instrument (TAM) adapted to virtual social networks was used. The results show that Facebook is the most widely used social network. The Risk and Trust scales showed moderate means, the rest showed high means. It was found that at an older age the perception of Ease of use decreases. Women showed a higher perception of Risk and Facebook users showed a lower perception of Utility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alhabash, S. y Ma, M. (2017). A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students? Social Media + Society. https://doi.org/10.1177/2056305117691544

Asociación de Internet MX. (2019). 15° Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2018. Movilidad en el usuario de internet mexicano. Estadística digital. https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios/habitos-de-internet

Cabero, A. J., Barroso, O. J. y Gallego, P. O. (2018). La producción de objetos de aprendizaje en realidad aumentada por los estudiantes. Los estudiantes como prosumidores de información. Tecnología, Ciencia y Educación, (11), 15-46.

Cabrera, E. (2017). Redes sociales libres en la universidad pública. Revista Digital Universitaria, 18(1). http://www.revista.unam.mx/vol.18/num1/art06/

Cetinkaya, L. y Sütçü, S. S. (2018). The effects of Facebook and WhatsApp on success in English vocabulary instruction. Journal of Computer Assisted Learning, 34(5), 504-514. https://doi.org/10.1111/jcal.12255

Condor, B. A. (2020). Violencia de género en los espacios virtuales en los estudiantes de pregrado de la Facultad de Ciencias Administrativas de la Escuela Politécnica Nacional [Tesis de licenciatura]. Escuela Politécnica Nacional, Quito, Ecuador. https://bibdigital.epn.edu.ec/handle/15000/20925

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008

Díaz, M. (2015). Importancia de las redes sociales en la educación. Medicina preventiva. http://medicinapreventivavn.blogspot.com/2015/08/importancia-de-las-redes-sociales-en-la.html

Flores, L. G., Chancusig, C. J., Cadena, M. J., Guaypatín, P. O. y Montaluisa, P. R. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín Redipe, 6(4), 56-65. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/468338

Domínguez, R., Vargas, E., Castro, R., Medina, R. y Huerta, C. G. (2019). Ciberacoso como factor asociado al malestar psicológico e ideación suicida en adolescentes escolarizados mexicanos. Acta universitaria, 29. https://doi.org/10.15174/au.2019.2295

García, M., Del Olmo, B. y Del Hoyo, H. (2018) Jóvenes, privacidad y dependencia en las redes sociales. En Actas del II Congreso Internacional Move. net sobre Movimientos Sociales y TIC (pp. 128-138). Grupo Interdisciplinario de Estudios en Comunicación, Política y Cambio Social (COMPOLÍTICAS). https://hdl.handle.net/11441/70629

Guzmán, S. C. (2019). Seguridad aplicada en la utilización de redes sociales. Repositorio Institucional Universidad Piloto de Colombia. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/6951

Guzmán-Heras, A. y Figueroa-Sacoto, T. (2020). Redes sociales en jóvenes y adultos mayores cuencanos. En A. Torres-Toukoumidis y A. De Santis (Coord.), Los morlacos y las redes sociales (pp. 90-107). Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19319/1/LOS%20MORLACOS%20Y%20LAS%20REDES%20SOCIALES.pdf#page=90

IFT (Instituto Federal de Telecomunicaciones). (2019). Uso de las TIC y actividades por internet en México. Impacto de las características sociodemográficas de la población (versión 2019). http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternetenmexico.pdf

INAI. (2021). INAI llama a usuarios de whatsapp a revisar a detalle nuevos términos de política de privacidad y tratamiento de datos personales. https://home.inai.org.mx/wp-content/documentos/SalaDePrensa/Comunicados/Comunicado%20INAI-014-21.pdf

Kemp, S. (2020). Digital in 2020: New Decade, New Milestone. We Are Social. https://wearesocial.com/digital-2020

Liu, M., Gehl, R. W. y Zulli, D. (2020). Rethinking the ‘Social’in ‘Social Media’: Insights into Topology, Abstraction, and Scale on the Mastodon Social Network. New Media and Society. http://dx.doi.org/10.17613/1mwy-vp43

Lorenzo, C., Alarcón, M. y Gómez, M. (2011). Adopción de redes sociales virtuales: ampliación del modelo de aceptación tecnológica integrando confianza y riesgo percibido. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(3), 194-205. https://doi.org/10.1016/j.cede.2010.12.003

Luna, G. (2016). Las redes sociales virtuales como fuente de información y su influencia en el consumo simbólico de la experiencia turística [Tesis de doctorado]. Universidad de Sevilla. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=61028

Peña, E. y Sánchez, A. (2017). La integración de las redes sociales para el desarrollo de la competencia digital en la educación superior. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 50-65. http://dx.doi.org/10.17345/ute.2017.1.1782

Sánchez-Franco, M. J., Buitrago-Esquinas, E. M. y Hernández-Mogollón, J. M. (2012). Antecedentes sociales y psicológicos del compromiso comunitario. Un análisis del comportamiento del usuario de una red social de relaciones. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15(4), 205-220. http://dx.doi.org/10.1016/j.cede.2012.04.007

Sánchez-Franco, M. J. y Roldán, J. L. (2015). The influence of familiarity, trust and norms of reciprocity on an experienced sense of community: an empirical analysis based on social online services. Behaviour & Information Technology, 34(4), 392-412. https://doi.org/10.1080/0144929X.2014.959455

Suárez, R., Tijerina, A., Salas, G. y Escalona, M. (2019). Factores que influyen en la aceptación de la plataforma de enseñanza-aprendizaje Nexus en la Facultad de Filosofía y Letras de la UANL. Innovaciones de Negocios, 15(30). http://revistainnovaciones.uanl.mx/index.php/revin/article/view/253

UNESCO. (2014). Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the twenty-first century. http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002277/227729E.pdf

Varchetta, M., Fraschetti, A., Mari, E. y Giannini, A. (2020). Adicción a redes sociales, Miedo a perderse experiencias (FOMO) y Vulnerabilidad en línea en estudiantes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1). https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1187

Vidal, M. E. (2018). Determinantes de la aceptación del mobile learning como elemento de formación del capital humano en las organizaciones [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/46166/

Published

2022-01-07

How to Cite

Meza Cano, J. M. ., & González Santiago, E. . (2022). Evaluation of perception of social network from the technological acceptance model in Mexican online Psychology students. Praxis Educativa, 26(1), 1–16. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260106

Issue

Section

Artículos