Virtual teaching of postgraduate writing: analysis about the evaluation of practices
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260105Keywords:
academic writing, distance education, teaching practice, classroom tecniques, educational evaluationAbstract
Postgraduate writing teaching is an essential subject and rarely present in studies at that level.
In general, students experience great difficulties in producing their final writings. Different interventions have been implemented around this difficulty, including virtual writing courses. In the present work, the results of a qualitative study of conceptual generation are reported. The study focuses on a virtual workshop aimed at promoting the writing of the thesis. The analysis of this article is focused on the teacher's evaluation about the practices. The results systematize the teaching analyzes in two dimensions: the first, about the teaching modality and the technological resources used; the second, about the didactic-pedagogical project. The constructed dimensions are essential inputs to deepen the virtual teaching practices of postgraduate writing.
Downloads
References
Aitchison, C., & Lee, A. (2006). Research writing: Problems and pedagogies. Teaching in Higher Education, 11(3), 265-278. DOI: 10.1080/13562510600680574
Álvarez, G., & Difabio de Anglat, H. (2018). Retroalimentación docente y aprendizaje en talleres virtuales de escritura de tesis. Revista Apertura, 10(1), 8-23. Disponible en http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/996/900
Álvarez, G., & Difabio de Anglat, H. (2017). La actividad metalingüística en espacios de interacción entre pares: reflexiones en torno a un taller virtual orientado a la escritura de la tesis de posgrado. Perfiles educativos, XXXIX (155), 51-67. Disponible en http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2017-155-51-67
Álvarez, G., & Difabio de Anglat, H. (2016). Formación virtual en estrategias para la producción conceptual y escrita en el posgrado en Ciencias Sociales y Humanas. Revista Q, 10 (20). Disponible en http://revistaq.upb.edu.co/articulos/ver/543
Arnoux, E., Borsinger, A., Carlino, P., di Stefano, M., Pereira C., & Silvestri, A. (2004). La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de la Maestría en Salud Pública, 2(3), 1-16. Disponible en https://www.aacademica.org/paula.carlino/169
Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Universitat de València.
Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar (Vol. 4). Aique.
Basturkmen, H., East, M., & Bitchener, J. (2014). Supervisors’ on-script feedback comments on drafts of dissertations: socialising students into the academic discourse community. Teaching in Higher Education, 19 (4), 432-445. DOI: 10.1080/13562517.2012.752728
Bruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles (Vol. 19962001). Gedisa.
Carlino, P. (2009). Exploración de géneros, diarios de tesis y revisión entre pares. EN Arnoux, E. (Dir.), Escritura y producción de conocimientos en las carreras de posgrado (pp. 227-246). Santiago Arcos Editor.
http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v10n1/v10n1a1.pdf
Coll, C. (1995). Elementos para el análisis de la práctica educativa. Psicología de la Instrucción III. Nuevas perspectivas. Síntesis.
Coll, C., Maurí, T., & Onrubia, J. (2008) El análisis de los procesos de enseñanza y aprendizaje mediados por las TIC: una perspectiva constructivista. En Barberá, E., Maurí, T., & Onrubia, J. (Coords.) Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC: pautas e instrumentos de análisis. Graó
Colombo, L. (2013). Una experiencia pedagógica con grupos de escritura en el posgrado. Aula Universitaria, 15, 61-68. Disponible en https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/12283
Colombo, L., & Carlino, P. (2015). Grupos para el desarrollo de la escritura científico-académica: Una revisión de trabajos anglosajones. Lenguaje, 43(1), 13-34. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/leng/v43n1/v43n1a02.pdf
Delyser, D. (2003). Teaching graduate students to write: a seminar for thesis and dissertation writers. Journal of Geography in Higher Education, 27(2), 169–181. DOI: 10.1080/03098260305676
Difabio de Anglat, H., & Heredia, M. del V. (2013). El taller de tesis doctoral en educación desde un enfoque comprehensivo de escritura a través de la plataforma Moodle. En 6° Seminario Internacional de Educación a Distancia. Disponible en
http://www.uncu.edu.ar/seminario_rueda/upload/t234.pdf
Ferguson, T. (2009). The ‘Write’ Skills and More: A Thesis Writing Group for Doctoral Students. Journal of Geography in Higher Education, 33(2), 285-297. doi: 10.1080/03098260902734968
Finkel, D. (2008). Dar clase con la boca cerrada. Universitat de València.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine de Gruyter. Litwin, E. (2000). La educación a distancia. Amorrortu.
Maher, D., Seaton, L., McMullen, C., Fitzgerald, T., Otsuji, E., & Lee, A. (2008). ‘Becoming and being writers’: the experiences of doctoral students in writing groups. Studies in Continuing Education, 30(3), 263-275. DOI: 10.1080/01580370802439870
Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia (RED). Recuperado a partir de https://revistas.um.es/red/article/view/24721
Romero, R. R., & Saune, S. T. (1995). Grupo: objeto y teoría. Lugar
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Ministerio de Educación y Ciencia.
Schön, Z., & Guerra, S. (1998). El profesional reflexivo. Publicación académica de la Universidad de la Marina Mercante, 27.
Souto, M. (2000). Las formaciones grupales en la escuela. Paidós.
Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico-Técnica.
Zabala Vidiella, A (1995). La práctica educativa: cómo enseñar. Gráo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).