Academic Profession and Doctoral Training. The Argentine case in the framework of the international study APIKS
Keywords:
higher education, academic profession, postgraduate, doctoral training, APIKS Argentina.Abstract
Doctoral training is presented as one of the aspects that constitutes the academic profession as an object of study. Although the possession of a doctorate is not a general condition among Argentine academics, today it continues to be one of the most important professional and educational credentials in the labor field at the university level. The article that we present describes the main links that are intertwined between said doctoral training and the national academic profession based on the data obtained in the framework of the international APIKS (Academic Profession in the Knowledge-Based Society) research that is being carried out in more than 30 countries on all continents. The research methodology involved conducting a selfadministered survey to a representative sample of professors from national universities, whose data allow a statistical approach to the main features of the academic profession in our country.Downloads
References
Aguirre, J. (2020) “Profesión, posgrado y pedagogía. La formación doctoral desde el enfoque biográfico-narrativo”. Revista Communitas. 4(7), 218-233.
Aguirre, J. (2021) “La formación de posgrado en la profesión académica argentina. Exploraciones a partir del proyecto APIKS y los anuarios estadísticos universitarios.” Revista de Educación. 23(2), 1-15.
Aguirre, J. Marquina, M. Porta, L. y Foutel, M. (2020) “Formación de posgrado y profesión académica en Argentina desde las biografías de los docentes universitarios. Preludio de una investigación posdoctoral a partir del proyecto APIKS”. VII Congreso Nacional E Internacional De Estudios Comparados En Educación. Ciudad de Buenos Aires. 30 de agosto al 2 de septiembre.
Aiello, M. y Pérez Centeno, C. (2010) “La formación de posgrado de los académicos argentinos desde una perspectiva internacional y comparada” en I Congreso Argentino y Latinoamericano de Posgrados en Educación Superior. Universidad Nacional de San Luis. San Luis, mayo.
Altbach, P.G. (2005). The Decline of the Guru: The Academic Profession in Developing and Middle-Income Countries. Boston: Center for International Higher Education Lynch School of Education.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.
Bolívar, A, Domingo, J & Fernández, M (2001) La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Bourdieu, P. (2003) Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Buenos Aires. Ed. Cuadrata.
Bourdieu, P. (2008). Homo Academicus. Buenos Aires: Siglo XXI Editores
Chiroleu, A. (2002) “La Profesión Académica En Argentina”. Revista (Syn)Thesis, 7(1), 41-52.
Clark, B. (1983). The Higher Education System. Academic Organization in Cross-National Perspective. California: University of California Press
Clark, B. (1987). The academic life: small words, different words. Carnegie Foundation for Advanced of Teaching, Princenton, NJ.
Fanelli, A. M. (2009) “La docencia universitaria como profesión y su estrcutura ocupacional y de incentivos”. En. Profesión Académica en Argentina: Carrera e incentivos a los docentes en las Universidades Nacionales. Buenos Aires: CEDES.
Fernández Lamarra, N. y Marquina M. (2013) “La Profesión Académica en America Latina: Tendencias actuales a partir de un estudio comparado”. Espacios en Blanco 23(1), 99-117.
Fernández, A. (2015) “Formación de posgrado y profesión académica: impacto de un programa de posgrado (Pro.In.Bio) en la trayectoria profesional y académica de sus egresados” Tesis de Maestría en Enseñanza Universitaria. Universidad de la República de Uruguay. Noviembre de 2015.
Fernández Lamarra, N. Pérez Centeno, C. Marquina, M. y Aiello, M. (2018) La educación superior universitaria argentina. Situación actual en el contexto regional. Tres de Febrero: UNTREF.
Fernández Fastuca, L. (2018) Pedagogía de la formación doctoral. Buenos Aires: Teseo-UAI.
Fontana, A y James, H. (2015) “La entrevista”. En Denzin, N y Lincoln, I. M Manual de investigación cualitativa, IV: métodos de recolección y análisis de datos. México: Gedisa
Mancovsky, V. (2013) “La dirección de tesis de doctorado: Tras las huellas de los saberes puestos en juego en la relación formative”. Revista Argentina de Educación Superior.6(6). 50-71.
Mancovsky, V. y Moreno Bayardo, G. (2015) La formación para la investigación en el posgrado. Buenos Aires. Ed. Novedades Educativas.
Marquina, M. y Rebello, G. (2012). The academic work in the periphery: why argentine faculty is satisfied despite all?. En: Bentley, P., Coates, H., Dobson, I., Goedegebuure, L. & Meek, V. (Eds.), Job satisfaction around the academic world. Rotterdam: Springer
Marquina, M. (2013). “¿Hay una profesión académica Argentina? Avances y reflexiones sobre un objeto en construcción”. Pensamiento Universitario, 15(1), pp.35-58.
Marquina, M. Yuni, J. y Ferreiro M. (2017) “Trayectorias académicas de grupos generacionales y contexto político en Argentina: hacia una tipología”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 118(25), 1-25.
Marquina, M. (2020). “Between the global and the local: The study of the academic profession from a Latin American perspective”. Higher Education Governance & Policy, 1(1), 63-75.
Nosiglia, M. C. y Fuksman, B. (2020). “El lugar de la investigación en la profesión académica argentina: hallazgos del estudio internacional APIKS”. RELAPAE, (12), 61-81.
Nosiglia, M. C. Fuksman, B. y Januszevsky, S. (2021) “La profesión académica en Argentina: el caso de los auxiliares docentes en las universidades nacionales. hallazgos del estudio internacional APIKS”. Integración y Conocimiento. 10(1), 210-232.
Pérez Centeno, C. (2013) “El ejercicio de la profesión académica universitaria argentina en el nivel de posgrado y la educación a distancia, en el contexto nacional e internacional” Integración y conocimiento. 2(2),179-195.
Pérez Centeno, C. (2017) “El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas”. Integración y conocimiento. 7(2), pp.226-255
Pérez Centeno, C. (2019). “El estudio de la Profesión Académica: consideraciones y problemas metodológicos del proyecto internacional APIKS”. II Encuentro Internacional de Educación. Educación pública: democracia, derechos y justicia social. Universidad Nacional del Centro de la Pcia. de Buenos Aires. Tandil 4, 5 y 6 de diciembre.
Perkin, H. (1994) The academic profession in the UK. En: Clark, B. The academic profession: National, Disciplinary and institutional Setting. University of California Press.
Piovani, J. M. (2018) “Triangulación y métodos mixtos” en: Marradi, A. Archenti, N. y Piovani, J. I. Manual de Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
Porta, L & Aguirre, J (2019a) “Aportes del enfoque biográfico-narrativo a la comprensión de la docencia y la profesión académica en la universidad”. Revista Faces. 25(53), 71-89
Porta, L. y Aguirre, J. (2019b.) “Narrativas (auto)biográficas en la pedagogía doctoral. Formas otras de habitar los cotidianos de la formación en el posgrado universitario”. Revista Ponto de Interrogação. 9(1), 1-39.
Porta, L. Aguirre, J. Borges, Y. (2020) “Las pedagogía(s) doctoral(es) en clave narrativa. Cartografías biográficas e investigativas en la formación de posgrado”. Revista de Educación. 11(19), 9-16.
Rockwell, E. (2009) La experiencia etnográfica. Buenos Aires: Paidós.
Teichler, U, Arimoto, A. y Cummings, W. (2013). The Changing Academic Profession: Major Findings of a Comparative Survey. Switzerland: Springer Netherlands.
Teichler U. (2017) “Academic Profession, Higher Education”. In: Shin J., Teixeira P. (eds) Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9553-1_290-2
Taylor, S. &Bogdan, R. (2007) Introducción a los métodos cualitativos de investigación (2a. ed.). Buenos Aires: Paidós.
Yuni, J & Urbano C. (2006). Técnicas para investigar I y II. Córdoba: Brujas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).