Delay in the retirement of Chilean academics: a vision of their perceptions of the future
Keywords:
university professors, university, labor pensions, retirement, working conditions.Abstract
Theobjective of thisarticleis to reporttheresults of a doctoral researchcurrentlycompletedwhoseobjectiveis to knowthe causes whyuniversityacademics in Chile, havingretiredornotfromtheacademicwork,
delaythebeginning of theretirementstage;specifically, theperceptionstheyhaveregardingtheirfuture are exposed. Theresearch of a mixednatureinvolves a quantitative and a qualitativephase. Theresults of
thequalitativedeepeningphase are presented in thisarticle. Forthesepurposes, 21 academicsbetween 55 and 76 yearsbelonging to nine public and private universities in the country and working in nine differentcareershavebeeninterviewed.
Theresults show thatChileanacademicswould be delayingthestart of theirretirementperiodmainlydue to vocational, economic, health and legal factors.
Downloads
References
Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. (2ª ed). Barcelona: Publicaciones Universidad de Valencia.
Berríos, P. (2008). Normas y percepciones sobre carrera académica en Chile. Revista calidad en la educación, (28), 41-52. Recuperado de http://www.cned.cl/public/secciones/seccionrevistacalidad/doc/59/cse_articulo685.pdf
Blaxter, L., Huges, C. y Tighjt, M. (2008). Como se investiga. Barcelona: Graó.
Bolívar, A. y Caballero, K. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. Revista de Docencia Universitaria, 13 (1), 57-77. Recuperado de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/900/public/900-3924-1-PB.pdf
Brunner, J.J, González, S. y Salami, J. (2013).Comparación internacional de remuneraciones académicas: un estudio exploratorio. Calidad en la educación, 39, 21- 42. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652013000200002&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-45652013000200002.
Burden, P. R. (1980). Teachers' perceptions of the characteristics and influences on their personal and professional development. Manhattan, KS. Recuperado de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED198087.pdf
Campos de Souza, Mª de J. (2015). Ciclo de vida profesional del profesor universitario: la metamorfosis de la carrera docente desde el relato biográfico. (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/16721/1/Tesis948-160407.pdf
Centro interuniversitario de desarrollo CINDA. (2011). Educación Superior en Ibero América: Informe 2011. Santiago de Chile. Recuperado de https://cinda.cl/wp-content/uploads/2011/10/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2011.pdf
Comisión Asesora Presidencial sobre el Sistema de Pensiones. (2015). Informe final. 1 Ed, septiembre de 2015. Recuperado de http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetInforme
Corral, A. (2009). El desarrollo psicológico durante la vida adulta, en Delgado, B. (coord.) Psicología del desarrollo, Volumen 2, Desde la infancia a la vejez (pp. 169 -183). Madrid: McGraw-Hill / Interamericana.
Cruz, F, y Sánchez, M. (2009). Etapas de desarrollo profesional y carrera magisterial en Tlaxcala. X Congreso nacional de investigación educativa. México. Recuperado de http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/9E7972E11D10A02705257AFA0071004B/$FILE/0046-F.pdf
Day, C., Stobat, G., Sammons, P., Kingston, A., Gu, Q. & Smees, R. (2007). Variations on teachers’ work, lives and effectiveness. London: Department for Education and Skills. Research Report RR743. Recuperado de http://dera.ioe.ac.uk/6405/1/rr743.pdf
Domínguez-Fabián, I., Del Olmo, F. y Herce, J. (2017). Reinventando la seguridad social. Hacia un sistema mixto de pensiones “por etapas”. Documentos de trabajo. IAES-Instituto Universitario de Análisis Económico y Social, Universidad de Alcalá, N. 6. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/30318/reinventando_dominguez_IAESDT_2017_N06.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Federación Internacional de Administradoras de Fondos de Pensiones. FIAP. (2017). Sistemas de pensiones. Recuperado de https://fiapinternacional.org/reformas-a-los-sistemas-de-pensiones/
Fernández Cruz, M. (1995). Ciclos en la vida profesional de los profesores. Revista de Educación, 306, 153-203. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:fa4a7f36-c3ea-4ae3-b065-3cafb694628a/re3060500494-pdf.pdf
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación Cualitativa. 2ª edición. Madrid: Morarta.
Fullan, M. (2012). Los nuevos significados del cambio en educación. (2ª ed.). Barcelona: Octadero.
Fuller, F y Brown, O. (1975). Becoming a teacher. In: REHAGE, Kevin; RYAN, Kevin. Teacher Education: The seventy-fourth Yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 25-52) University of Chicago, Chicago.
Gainza, A. (2006). Metodologías de investigación social, Manuel Canales Cerón (coord.). 1ª ed. Santiago: Lom.
Galaz, J. y Viloria, E. (2014). La carrera del académico mexicano a principios del siglo XXI: una exploración con base en la encuesta RPAM 2007-2008. Revista de la Educación Superior, XLIII, (171). 37-65. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60432070003
Gimeno Sacristán, J. (2010). La carrera profesional para el profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 243-260. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/congresos/1296516384.pdf
Guil, A. (2013). El malestar docente: Estrés, Mobbing, Burnout. En N. Serrano (Coord.), Dossier y Guía de Autoayuda para la Mejora del Malestar Docente. (pp.11 – 25). España: Universidad de Cádiz. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Jose_Mestre2/publication/257936164_Dosier_y_guia_de_autoayuda_para_el_malestar_docente/links/0c96052654fca48965000000/Dosier-y-guia-de-autoayuda-para-el-malestar-docente.pdf
Hernández, R. y Coello, S. (2011). El proceso de investigación científica. La Habana: Editorial Universitaria.
Huberman, M. (1999). Las fases de la profesión docente. Ensayo de descripción y previsión. Qurrículum, 2. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=2638
Iglesias, A. (2014). La promesa de mejores pensiones en los sistemas de ahorro individual reflexiones desde la experiencia chilena. En: Fortaleciendo los Cimientos del Sistema de Capitalización Individual para Asegurar su Sostenibilidad. (pp. 185 -197). Presentaciones del Seminario Internacional “Fortaleciendo los Cimientos del Sistema de Capitalización Individual para Asegurar su Sostenibilidad”, organizado por FIAP, los días 15 y 16 de mayo de, en Perú. 1ª ed. Santiago, Chile: Salesianos. Recuperado de http://www.fiapinternacional.org/wp-content/uploads/2016/01/peru_2014_esp_completo_-1.pdf
Instituto nacional de estadísticas INE. (2017). Resultados preliminares Censo 2017. CENSO. Recuperado de http://www.ine.cl/prensa/detalle-prensa/2017/12/22/primeros-resultados-definitivos-del-censo-2017-un-total-de-17.574.003-personas-fueron-efectivamente-censadas
Jiminián, M. (2014). Un estudio en profesoras jubiladas dominicanas. (Tesis Doctoral) Universidad de Valencia, España. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/37689
Larraín, F. (2012). El sistema privado de pensiones en Chile y sus resguardos constitucionales. Revista Chilena de derecho, 39(2), 541-551. Recuperado de
http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34372012000200015&lng=es&tlng=es. 10.4067/S0718-34372012000200015.
Larraín, G., Ballesteros, S. y García, S. (2017). Longevidad y Pensiones: una Propuesta de Seguro para la Cuarta Edad. Universidad de Chile, facultad de economía y negocios, serie documentos de trabajo N° 441.
Laudadío, J. (2015). Ser profesor universitario, desafío digno de ser emprendido. Perspectiva Educacional, 54(1). 163-177. doi: 10.4151/07189729-Vol.54-Iss.1-Art.271
Levinson, D. (1978). The seasons of man's life. New York: Alfred Knopi.
Ley N° 21.043. (2017). Otorga una bonificación adicional por retiro al personal académico, directivo y profesional no académico de las universidades del estado y faculta a las mismas a conceder otros beneficios transitorios. Santiago, Chile, 8 de noviembre de 2017. Recuperado de http://bcn.cl/22kwk
Martinez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3). 613-619, Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/csc/v17n3/v17n3a06.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2013).Clasificación Internacional Normalizada de la Educación. Recuperado de
http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-2011-sp.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2014). Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: el debate actual, Centro de Estudios de Políticas y Prácticas en Educación (CEPPE). Recuperado de http://cedle.cl/wp-content/uploads/2016/09/UNESCOTemasCriticosparaFormularNuevasPoliticasdocentes.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos OCDE. (2009). Los docentes son importantes atraer, formar y conservar a los docentes eficientes. Recuperado de http://www.waece.org/enciclopedia/2/Los%20docentes%20son%20importantes.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. OCDE. (2015). Reformulando la carrera docente en Chile. 1-16. Recuperado de www.oecd.org/education/school/Reformulando-la-carrera-docente-en-Chile.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (OCDE), Banco Mundial, Banco interamericano de desarrollo (BID). (2015). Panorama de las pensiones: América Latina y el Caribe. Recuperado de https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/6892/Panorama_de_las_Pensiones_America_Latina_y_el_Caribe.pdf
Otzen,T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://www.intjmorphol.com/wp-content/uploads/2017/04/art_37_351.pdf
Pérez, M., Morgado, I. y Ramos, O. (2017). Análisis del actual Sistema de Pensiones en Chile. Revista Argentina de Investigación en Negocios, 3 (2) 111 - 126.
Rivas, F. y Silva, M. (2017). La experiencia en Latinoamérica en el ámbito de las pensiones y jubilaciones como parte del sistema de seguridad social. Actualidad Contable Faces, 20 (34), 119-140.
Rodríguez, P., Campi, C., Mazacon, M. y Galarza, F. (2016). Una mirada crítica a la pedagogía universitaria. Revista Pertinencia Académica, 1 (1), 1-8.
Rolando, R. y Salamanca, J. (2010). Descripción y Análisis sobre el Personal Académico 2009 en la Educación Superior Chilena. Informe sobre Personal Académico 2009.
Ruiz-Tagle, J. y Tapia, P. (2011). Chile: Pensión anticipada, impaciencia y aversión al riesgo. Revista CEPAL, 105. Recuperado de http://www.cepal.org/publicaciones/xml/9/45199/RVE105RuizTagleTapia.pdf
Sánchez, M. y Mayor, C. (2006). Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica. Claves y controversias. Revista de Educación, 339, 923-946.
Servicio de información de educación superior. (SIES). (2019). Informes Personal Académico, Recuperado de http://www.mifuturo.cl/wp-content/uploads/2018/SIES/informes_anuales/academicos/informe%20personal%20academico_2017_sies.pdf?x78460
Uribe, A. (2013). La entrevista cualitativa: una perspectiva práctica desde la investigación social. En M. Canales (Ed.), Metodología de investigación en ciencias sociales, Aplicaciones prácticas. (pp. 213 – 241). Colima: Universidad de Colima.
Villardón-Gallego, L., Moro, A. y Atxurra, C. (2017). Percepciones sobre la jubilación en el profesorado universitario. El caso de la Universidad de Deusto. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 87-99. doi:10.6018/reifop.20.1.255161
Zabalza, M. A. (2011). Formación del profesorado universitario: mejorar a los docentes para mejorar la docencia. Revista Educação, 36(3), 397-423. doi: 10.5902/198464442969
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).