University admission: from selective examination to unrestricted admission. Comparative study of academic performance according to the admission modality of an Argentinian national university. Democratization or massification?

  • Gloria Isabel González Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Macarena del Valle Universidad Nacional de Mar del Plata - CONICET - Instituto de Investigación en Psicología Básica, Aplicada y Tecnología
  • Florencia Nogueira Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Carolina Grossi Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240207

Keywords:

academic admission, university, educational policy, democratization of education, academic dropout.

Abstract

There has been an increase in enrollment in higher educationas a result of educational democratization.Consequently, university admission criteria have been affected. However, in Argentina, where national public universities are completely free, graduation rates have not shown increases proportional to those observed in enrollment. Thus, the aim of the study was to compare the educational trajectory of two cohorts of students of an Argentine national university based on the characteristics of their admission: eliminatory (traditional examination modality) or unrestricted (without exam). A probabilistic sample of 445 students was used: 198 of the students entered through the traditional examination modality (2014) and 245 entered through the unrestricted modality (2015). The results indicate a divergence in educational trajectories, with higher performance indicators for the 2014 cohort. The findings represent a contribution to the study of the democratization policies of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial (2017). Tertiary Gross Enrollment Ratio. Recuperado de: http://data.worldbank.org/indicator/%20SE.TER.ENRR

Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carlino, P. (2004). La distancia que separa la evaluación escrita frecuente de la deseable. Universidad de Los Andes (ULA).

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Coschiza, C. C., Fernández, J. M., Redcozub, G. G., Nievas, M. E., y Ruiz, H. E. (2016). Características socioeconómicas y rendimiento académico. El caso de una universidad argentina. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 51-76.

Ezcurra, A. M. (coord.) (2019). Derecho a la educación. Expansión y desigualdad: tendencias y políticas en Argentina y América Latina. Buenos Aires: UNTREF.

Ezcurra, A. M. (2011). Masificación y Enseñanza Superior: una inclusión excluyente. En N. Fernández Lamarra y M. F. Costa de Paula (Comps.), La democratización de la educación superior en Américo Latina (pp. 60-72). Buenos Aires: EDUNTREF.

Fernández Lamarra, N., y Costa de Paula, M.F. (coords.) (2002). La democratización de la educación superior en América Latina. Límites y Posibilidades. Buenos Aires, Argentina: EDUNTREF.

García de Fanelli, A. M. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: Modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior, 8, 9-38.

López Segrera, F. (2016). Educación Superior Comparada: tendencias mundiales y de América latina y Caribe. Revista de Avaliacao Superior, 21(1), 13-32. https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000100002

Martínez, S. (2011). ¿Igualdad de oportunidades? Un desafío de la Enseñanza Superior. Estudiantes y mediaciones para la enseñanza. En Martínez, S. (comp.), Democratización de la universidad: investigaciones y experiencias sobre el acceso y la permanencia de los/as estudiantes (pp. 19-54). Neuquén: EDUCO - Universidad Nacional del Comahue.

Parrino, M. C. (2010). Deserción en el primer año universitario. Dificultades y logros. X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Mar del Plata, Argentina.

Perrenoud, Ph. (2006). El oficio de ser alumno y el sentido del trabajo escolar. Madrid: Popular.

Plotno, G. S. (2009). Un estudio sobre ingreso y deserción en la uba. In XXVII Congreso alas. Latinoamérica Interrogada. UBA. Facultad de Ciencias Sociales. Buenos Aires.

Tinto, V. (2012). Completing College: Rethinking Institutional Action. Chicago: University of Chicago Press.

Published

2020-05-10

How to Cite

González, G. I., del Valle, M., Nogueira, F., & Grossi, C. (2020). University admission: from selective examination to unrestricted admission. Comparative study of academic performance according to the admission modality of an Argentinian national university. Democratization or massification?. Praxis Educativa, 24(2), 1–15. https://doi.org/10.19137/DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240207

Issue

Section

Artículos