Digital skills in middle and university students. Homogeneous or heterogeneous?

  • Analía Claudia Chiecher Universidad Nacional de Río Cuarto, CONICET

DOI:

https://doi.org/10.19137/DOI:%20https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Keywords:

digital skills, students, middle level, university, self-perceptions

Abstract

Today's work world demands a set of competencies that are key and highly valued, among them, digital skills. Within this framework, the paper presents data about the digital skills of current students. A total of 454 students from different university degrees (engineering, economics and humanities) and from a secondary school participated in the research. They responded to a questionnaire on ICT uses and self-perceptions of their digital competencies for the performance of activities that require the use of technology. The results show different levels of mastery (high, medium and low) with respect to 18 activities consulted. In the same way, 10 of the 18 activities showed differences when groups where compared. Engineering students generally
reported greater mastery. Discussion revolves around highlighting the importance of generating, from academic contexts, opportunities for the development of different digital skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Área, M. y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido. Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 38, 13-20.

Recuperado de:https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/01-PRE-12378.pdf

Área, M. (2011). ¿Qué es la competencia digital? [Archivo de video].Recuperado de:

https://www.youtube.com/watch?v=V_HOIsP-Ix8

Bennett, S. y Maton, K. (2010). Beyond the 'digital natives' debate: towards a more nuanced understanding of students' technology experiences. Journal of Computer Assisted Learning, 26(5), 321-331. Recuperado de:http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2330&context=edupapers

Bossolasco, M. L., ChiecherA. C. y Dos Santos, D. (2020). Perfiles de acceso y apropiación de TIC en ingresantes universitarios. Estudio comparativo en dos universidades públicas argentinas. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 57, 151-172. Recuperado

de:https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/72199/48044

Comisión Europea. (2007).Competencias clave para el aprendizaje permanente un marco de referencia europeo. Recuperado

de:https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidadeuropa/ competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Chiecher, A.(2018).Competencias digitales de jóvenes que inician sus trayectorias universitarias ¿Desafíos para la docencia en la era digital?. Recuperado

de:https://virtualeduca.red/ISO/2018/data/ponencias/Ponencias2018/Foro%20Educadores%20para%20la%20Era%20Digital/VEBR18.0096.pdf

Chiecher, A. (2019). Culturas juveniles y prácticas docentes ¿Sintonía o desajuste?. Conferencia presentada en el VIII Seminario Internacional de Educación a Distancia. Universidad Nacional de Jujuy, Tilcara.

Chiecher, A. y Riccetti, A. (2019). ¿Jugando con WhatsApp en la universidad? Habilidades y emociones frente a una tarea inusual. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y R. Martín (comps.), Yo, tu… ellos y nosotros .Competencias socioemocionales en la construcción de identidades profesionales (pp. 135- 150).Córdoba: Editorial Brujas.

Chiecher, A. y Melgar, M. F. (2018). ¿Lo saben todo? Innovaciones educativas orientadas a promover competencias digitales en universitarios. Revista Innovación Educativa, 10, 110-123. Recuperado

de:http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1374

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP. A framework for Developing and Understanding Digitals Competence in Europe.

Recuperado de:https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035- enn.pdf

Gallardo, E., Marqués, L. y Bullen, M. (2016). Hablemos de aprendices digitales en la era digital. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 8(15), 148-182. Recuperado

de:http://bdistancia.ecoesad.org.mx/?articulo=lets-talk-about-digital-learners-in-thedigital-era

Gisbert, M. y Esteve, F. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria,7, 48-59. Recuperado

de:http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359/3423

Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631

Kennedy, G., Judd, T., Dalgarno, B. y Waycott, J. (2010). Beyond natives and immigrants: exploring types of net generation students. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 332–343.

Morduchowizc, R. (2013). Los adolescentes del siglo XXI. Consumos culturales en un mundo de pantallas. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Morduchowizc, R. (2016). Ruidos en la web. Cómo se informan los adolescentes en la era digital. Buenos Aires: Cúspide.

Paoloni, P. (2019). Competencias socio, emocionales antes, ahora ¿y mañana qué?. En P. Paoloni, M. C.

Rinaudo y R. Martín (comps.), Yo, tu… ellos y nosotros. Competencias socioemocionales en la construcción de identidades profesionales (pp. 103-134). Córdoba: Editorial Brujas.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Recuperado de:http://marcprensky.com/writing/Prensky%20-

%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Viñals Blanco, A. y Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(30), 103-114. Recuperado

de:http://ucsj.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325008

Published

2020-05-10

How to Cite

Chiecher, A. C. (2020). Digital skills in middle and university students. Homogeneous or heterogeneous?. Praxis Educativa, 24(2), 1–14. https://doi.org/10.19137/DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Issue

Section

Artículos