Three performative (re) inscriptions: to dislocate pedagogy, to expand teaching and to stop social pain
DOI:
https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230308Keywords:
science, social pain, narrative research, pedagogy.Abstract
In Argentina during 2018 in different universities, institutes and schools sharp interruptions came up in defense of the public education –secular and free of charge. In this text, three performative (re)inscriptions are derived, inquiring into categories,or narratives as we prefer to call them, which we share in the scientific production of our academic community–Research Group on Cultural Studies of the National University of Mar del Plata-. Thus, based on our own interruptions and with our publicly legitimated institutional capacity to produce knowledge in the field of education sciences, we state three performative (re)inscriptions: to dislocate pedagogy, to expand teaching and to stop social pain. To do so, we recover the urge for an epistemological eviction of our (self)arrogance and we restore a first person as a condition of a friendlier coexistence.
Downloads
References
Arfuch, L. (2013).Memoria y autobiografía: exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Báez, J. y Fainsod, P. (2018).¡Qué sea ley! Excusas, paradojas y desafíos de la Educación Sexual Integral (ESI). Buenos Aires: Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Butler, J. (2015).Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del ‘sexo’. Buenos Aires: Paidós.
Flores, V. (2017).Interruqciones: Ensayos de poética activista, Escritura, política, pedagogía. Córdoba: Asentamiento Fernseh.
Giroux, H. (2018). Por qué importan los docentes en tiempos oscuros. Revista de Educación, Facultad de Humanidades, (13), 13-19. Recuperado de:https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2735/2715
Greco, M. B. (2015).La autoridad pedagógica en cuestión. Una crítica al concepto de autoridad en tiempos de transformación. Buenos Aires: Homo Sapiens.
Halberstam, J. (2011).El arte queer del fracaso. Madrid:Egales.
Hartnett, S. y Engels, J. (2017).Aria en tiempos de guerra: la poesía investigativa y la política del testimonio. EnDenzin, N. y Lincoln, Y. (comp.), El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación. Gedisa: Barcelona.
Mariposas Mirabal. (2018).Doce años de la Ley de Educación Sexual Integral. Las políticas, el movimiento pedagógico y el discurso anti ESI recargado. Buenos Aires:Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Mbembe, A. (2018).Necropolítica: Biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1edições.
Merodo, A. (2017). De las dificultades de construir una “voz propia” en educación. Revista Páginas, 12(8) ,1-11.
Porta, L. (Director). (2018).Despegar la imagen del espejo: Exploraciones sensibles de la reforma universitaria del ’18. Mar del Plata: EUDEM.
Porta, L. y Yedaide, M. (Comp.). (2017).Pedagogía(s) vital(es): Cartografías del pensamiento y gestos ético-políticos en perspectiva descolonial. Mar del Plata: EUDEM.
Ramallo, F. (2018).¿Qué pasado narrar en la educación? Gestos descoloniales en la historia del bachillerato argentino. Revista Palobra, (18),234-247.
Ranciére, J. (2006).El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual.Buenos Aires: Tierra del Sur.
Salomón, S. (2014). La traducción como performance: lenguajes, creatividad y construcción. RECIAL: Revista del Ciffyh Área Letras, 5(5-6).
Segato, R. (2017).La guerra contra las mujeres. Buenos Aires: Traficantes de sueños.
Sontag, S. (2003).Ante el dolor de los demás. Madrid: Alfaguara.
Valença Alves, K. (2018).A guerra como uma forma não convencional de violencia. Material da Linha de pesquisa em Subjetividades Coletivas, MovimentosSociais e Educação Popular. Recife:Universidade Federal de Pernambuco.
Walsh, C. (2013). Pedagogías descoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Quito: Serie Pensamiento descolonial.
Yedaide, M. (2017). El relato “oficial” y los “otros” relatos sobre la enseñanza en la formación del Profesorado. Un estudio interpretativo en la Facultad de Humanidades, UNMDP (tesis doctoral en Humanidades y Artes, mención Educación). Universidad Nacional de Rosario (inédita).
Yedaide, M. (2018). “Procesos de (re)composición narrativa en la investigación educativa”. 4º Jornadas de Investigadores, Grupos y Proyectos en Educación. Mar del Plata, UNMdP, pp. 229-240.
Yedaide, M., Álvarez, Z. y Porta, L. (2015). La investigación narrativa como moción epistémico-política.Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(1), 27-35.
Yedaide, M., Aguirre, J., Ramallo, F. y Porta, L. (2018).Exploraciones con vocación performativa: viajes al sentido vivo de la reforma. En Porta, L. (coord) Despegar la imagen del espejo: Exploraciones sensibles de la reforma universitaria del ’18. Mar del Plata, EUDEM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Editorial Committee Educational Praxis Magazine:
I hereby declare that I am the author of the article titled (article name), that it is original and my own and that it was not previously published in any other format or medium. I declare to know that the magazine will not charge me any type of fee under any circumstances, nor will I receive any type of monetary compensation If it were accepted for publication in Educational Praxis, I authorize the aforementioned magazine to publish it digitally and to advertise it on its social networks.
If the work is published, I adhere to the Creative Commons license called "Attribution - Non-Commercial Share Alike CC BY-NC-SA", through which it is allowed to copy, reproduce, distribute, publicly communicate the work and generate derivative works, as long as when the original author is cited and acknowledged. This license has been used since September 2018. In 2016 CC BY NC ND 4.0 was adhered to; and in the years 2017 and 2018 (January-August) CC BY NC 4.0.
This CC BY-NC-SA Share Alike license does not, however, permit commercial use of the work. As an author, the journal may establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal, it allows me to self-archive the published articles, in their post-print version, in institutional, thematic repositories, personal web pages or any other relevant use. with the recognition of having been first published in this journal.
Educational Praxis adheres to DORA (Declaration on Research Assessment) signed in San Francisco, California, on December 16, 2012, and to the Declaration of Mexico (Joint Declaration LATINDEX - REDALYC - CLACSO - IBICT).