Questioning the word. Oral communication and learning in the Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230302

Keywords:

academic discourse, university, education, oral communication, conversation

Abstract

Centered on oral communication in the Academy, the paper sets a dialogue between two voices: on the one hand, the practises and concerns of the students of a workshop on communicational abilities offered in the National University of Cordoba in 2018; and, on the other hand, contributions from language sciences (Barthes, 2003; Todorov, 2008; Van Dijk, 1983) and philosophy (Foucault, 1996; Skliar, 2015).
Which are the challenges on oral academic communication for those who teach and learn? How do students learn when teachers give their lessons and how do they take the word in order to say their knowledge? From those starting points and in a flexible essay, the papertext unfolds reflections on philosophical, psychological, and socio-anthropological concepts --social control, power and self-care - as well as representations of technical concepts —conceptual precision, the adjustment to the communication situation, the discipline lexical realm, and the macro-structure —in order to consider some social and didactic implications of oral communication in the university environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (2003). Variaciones sobre la escritura. Buenos Aires: Paidós.

Bidiña, A. yZerillo, A. (Coords.). (2013). La lectura y la escritura en el ingreso a la universidad. Experiencias con alumnos y docentes de la UNLaM. San Justo: Universidad Nacional de La Matanza.

Bombini, G. yLabeur, P. (Coord.). (2017). Leer y escribir en zonas de pasaje. Buenos Aires: Biblos.

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid: Akal.

Cárdenas, V.(Coord.). (2007). La puesta en palabras. Reformulación oral y escrita en estudiantes universitarios de primer año. Salta: Editorial de la Universidad Nacional de Salta.

Corominas, J. (1976). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.

Foucault, M. (1996). La hermenéutica del sujeto. La Plata: Altamira.

Navarro, F. (2014). Manual de escritura para carreras de humanidades. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Buenos Aires. Recuperado de: http://biblioteca.cefyl.net/node/29586.

Todorov, T. (2008). La vida en común. Ensayo de antropología general. Buenos Aires: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara. Van Dijk, T. (1983). La ciencia del texto. Buenos Aires: Paidós.

Published

2019-09-28

How to Cite

Borioli, G. (2019). Questioning the word. Oral communication and learning in the Universidad Nacional de Córdoba. Praxis Educativa, 23(3), 1–9. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230302