Disruptive issues through time: Brief “Ad libitum” genealogy on the margins manifested by schools (Argentina, 1970-2010)

  • José Trainer Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220210

Keywords:

educational issues, borders, new boundaries, school, teaching training.

Abstract

The aim of this paper is to address some educational issues regarding some school´s transformations that have irrupted into the scholar field on this specially chosen conjuncture from our Recently History. In order to do this, we will be interested in asking which kind of educational problematics have effectively taken place at school and have also operated as a sort of “before and after” starting point for re thinking daily life at school and the teaching training as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Trainer, Universidad Nacional de Rosario

Doctor en Ciencias de la Educación  por la Universidad Nacional de Rosario
(UNR). Docente e Investigador en la misma Casa de Estudios. Argentina |

References

Ascolani, A (Comp.); 2009. El Sistema Educativo en Argentina. Civilidad, derechos y autonomía, dilemas de su desarrollo histórico, Rosario: Laborde Editor.

Biesta, G. y Säfström, C.A. (2011). A Manifiesto for Education. Policy Futures in Education Año. 9 Nº 5, pp.540-547

Bleichmar, S. (2002). Dolor País. Buenos Aires: El Zorzal.

Crespo, J. (2007). Las Maestras de Sarmiento. Buenos Aires: Grupo Abierto Comunicaciones

Deleuze, G.; Guattari, F. (1983). Rizoma. Introducción. Puebla: Premiá.

Duby, G. (1995). Las huellas de nuestros miedos, Buenos Aires: Andrés Bello.

García, N. (2017). La Educación Clandestina. Espiar, colaborar y depurar. Santa Fe (1966-1983). Buenos Aires: Prohistoria.

Grinberg, S. (2006). “Educación y Gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento”. Revista Argentina De Sociología Año 4 Nº6, pp. 67-87.

Kaufman, C.; Doval, D. (1997). Una Pedagogía de la Renuncia. El Perennialismo en Argentina. Paraná: Cuadernos. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de Entre Ríos.

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. La herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa.

Young, J. C. (2006). “¿Qué es la crítica Poscolonial?”. Pensam Jurid, Año 5, Nº27, pp. 281-294.

Published

2018-05-31

How to Cite

Trainer, J. (2018). Disruptive issues through time: Brief “Ad libitum” genealogy on the margins manifested by schools (Argentina, 1970-2010). Praxis Educativa, 22(2), 112–132. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2018-220210

Issue

Section

Artículos