A study on creativity, gender, age and multiple intelligences in students of Compulsory Secondary Education in

  • Yolanda Ramírez Díaz Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).
  • María Navas Prados Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).
  • Verónica López Fernández Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).

Keywords:

creativity, age, gender, multiple intelligences, students.

Abstract

In Education, it is important to know the potential of students to offer an educational response tailored to their needs. The objective of the article is to study the relationship between: creativity, gender, age and multiple intelligences. A quasi-experimental and correlational design was followed, applying a sample of 100 students of Compulsory Secondary Education (ESO), the RIBS Test of Runco, Plucker and Lim (2000-2001) for creativity and the Armstrong Multiple Intelligences Questionnaire (1999), along with age and gender. The results obtained verify that there are significant differences between creativity and multiple intelligences (IM) according to gender. And that there is a significant relationship between creativity and some of the multiple intelligences. As a conclusion, it is necessary to continue researching in order to offer an educational quality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yolanda Ramírez Díaz, Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).

Yolanda Ramírez Díaz. Departamento de Neuropsicología y Educación, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), La Rioja, España. Profesora en la etapa de Educación Primaria y Secundaria. Autora de correspondencia. yolhanda_ramirez@hotmail.com

 

María Navas Prados, Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).

María Navas Prados. Departamento de Neuropsicología y Educación, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), La Rioja, España. Profesora en la etapa de Educación Secundaria.

 

 

Verónica López Fernández, Departamento de Neuropsicología y Educación de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR).

Verónica López Fernández. Departamento de Neuropsicología y Educación, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), La Rioja, España. Profesora de la UNIR.

References

Amabile, T.M. (1983). The social Psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of personality and social psychology, 45 (2), 357.

Antunes, C.A. (2006). Estimular las inteligenciasmúltiples. Qué son, cómo se manifiestan y cómo funcionan. Madrid, España: Narcea.

Armstrong, T. (1999). Las inteligencias múltiples en el aula. Buenos Aires, Argentina: Manantial.

Belmonte, V. M. (2013). Inteligencia Emocional y creatividad: factores predictores del rendimiento académico (tesis doctoral). Universidad de Murcia, Murcia, España.

Bennett, M. (1996). Men’s and women’s self-estimates of intelligence. Journal of Social Psychology, 136, 411- 412.

Bennett, M. (1997). Self-estimates of ability in men and women. Journal of Social Psychology,137, 540-541.

Chan, D. W. (2001). Assessing giftedness of Chinese secondary students in Hong Kong: A multiple intelligences perspective. High AbilityStudies, 12(2), 215-234.

Chan, D. W. (2006). Perceived Multiple Intelligences Among Male and Female Chinese Gifted Students in Hong Kong: The Structure of the Student Multiple Intelligences Profile. Gifted Child Quarterly, 50(4), 325-338.

Collard, P. y Looney, J. (2014). Nurturing Creativity in Education. European Journal of Education, 49 (3), 348–364.

Csikszentmihalyi, M. (1998/2006). Creatividad. El Fluir y La Psicología del Descubrimiento y La Invención. Barcelona, España: Paidós.

De Zubiría, J; Marlés, R. y Ramírez, A. (2003). Prueba de creatividad: manual. Bogotá, Colombia: Instituto Alberto Merani.

Ferrando, M., Prieto, M., Ferrándiz, C., y Sánchez, C. (2005). Inteligencia y creatividad. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa 7 (3), 21-50. Recuperado de http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/articulos/7/espannol/Art_7_101.pdf

Gabrieli, J.D. (2016). The promise of educational neuroscience: Comment on “The practical and principled problems with educational neuroscience”. Psychological Review.

Gardner, H (1996). La nueva ciencia de la mente. Historia de la revolución cognitiva. Barcelona, España: Paidós.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona, España: Paidós.

Gardner, H. (2003). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.

Gil, R. (2007). Neuropsicología. Barcelona, España: Elsevier Masson

Guilford, J.P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454.

Homsi, S.H.V. (2006). Temperamento e sua relação com estilos de pensar e criar [Temperament and its relationships with thinking and creating styles]. Unpublishedmaster’sdissertation. Pontificia Universidade Católica de Campinas, Campinas, Sao Paulo, Brazil

Howard-Jones, P., Varma, S. Ansari, D., Butterworth, B. De Smedt, B., Goswami, U., Laurillard, D., & Thomas, M. (in press). The principals and practices of educational neuroscience: Commentary on Bowers (2016). Psychological Review.

Humphreys, L. G. (1994). Intelligence from the standpoint of a (pragmatic) behaviorist. Psychological Inquiry, 5, 179-192

Navarro, J. (2008). Mejora de la creatividad en el aula de primaria (Tesis doctoral). Universidad de Murcia, Murcia, España.

Palomares, A., y García, R. (2016). Innovación y creatividad para favorecer la intervención educativa del alumnado con altas capacidades. Revista nacional e internacional de educación inclusiva 9 (1), 90-100.

Prieto, S. y Ferrándiz, C. (2001). Inteligencias múltiples y currículum escolar. Málaga, España: Aljibe

Runco, M. A., Plucker, J. y Lim, W. (2000–2001). Development and psychometric integrity of a measure of ideational behavior. Creativity Research Journal, 13, 393–400

Sánchez, C., Fernández, M. C., Rojo, A., Sainz, M., Hernández, D., Ferrando, M. y Prieto, M. D. (2008). Inteligencias Múltiples y Superdotación. Sobredotaçao, 9, 87-105.

Sisto, F. F. (2006). Teste de Raciocínio Inferencial - RIn. Manual. Sao Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica Ltda.

Spearman, C. (1927). Las habilidades del hombre: su naturaleza y medición. Buenos Aires, Argentina: Paidós, MacMillan.

Sternberg, R.J. (1988). A three-facet model of creativity. The nature of creativity. Contemporary psychological perspective (pp. 125- 147). Cambridge University, Cambridge: MA.

Suazo, S.N. (2006). Inteligencias múltiples. Manual práctico para el nivel elemental. Puerto Rico: La Editorial Universidad de Puerto Rico.

Wechsler, S. M. (2009). Age and gender impact on thinking and creating styles. European Journal of Education and Psychology, 2 (1), 37-48.

Wright, B. y Stone, M. (1998). Diseño de mejores pruebas: utilizando la técnica de Rasch. México: CENEVAL.

Wyse, D. y Ferrari, A. (2015). Creativity and education: comparing the national curricula of the states of the European Union and the United Kingdom.British Educational Research Journal, 41(1), 30–47.

Published

2019-01-31

How to Cite

Ramírez Díaz, Y., Navas Prados, M., & López Fernández, V. (2019). A study on creativity, gender, age and multiple intelligences in students of Compulsory Secondary Education in. Praxis Educativa, 23(1), 1–16. Retrieved from https://ojs.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/2321

Issue

Section

Artículos