A commitment to the collective: dictionary of words and phrases from the Santa Fe coast

DOI:

https://doi.org/10.19137//praxiseducativa-2018-220108

Keywords:

ethical act, dialect, dictionary, identity, teaching narration

Abstract

This text is a teaching narration about the theoretical and experimental exercise of  the project “Dictionary of words and phrases from the Santa Fe coast”, which was  developed by the subject Language and Literature in a secondary school in Santa  Rosa de Calchines (Garay department, Santa Fe). As the author suggests, thinking about the teaching practice within the ethical act, a class narrative writing was adopted  (Bajtín, Bubnova). This project covers the study of concepts such as; identity (Hall),  understood as a collective construction in relation to otherness, and dialect (Halliday, Zambrano Castro), understood as a regional variety which enables the self-recognition. The goals of this work are to make known the project and to debate  on lessons and teaching narrations as a thinking strategy

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Alejandro Aranda, Universidad Católica de Santa Fe

Profesor y Lic. en Letras (Universidad Católica Santa Fe), Prof. en la educación secundaria en la ESOPI N° 2020 “San Isidro Labrador”, Prof. Titular de Introducción a los estudios literarios y Teoría Literaria en el ISPI N° 4031 “Fray Francisco de Paula Castañeda” de la ciudad de Santa Fe.

Mail: solari_00@hotmail.com

References

Una vergüenza menos y una libertad más (17 de junio de 2008). Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-106152-2008-06-17.html

Antelo, E. (2010) Notas sobre la (incalculable) experiencia de educar. En Frigerio y Diker (comps.) Educar: ese acto político (pp. 173-182). Paraná: EditorialFundación La Hendija.

Aranda, P. (2017). [2015]. Diccionario de palabras y frases de la costa santafesina. Santa Fe: Ediciones del campamento.

Bajtín, M. (1999). [1979]. El problema del texto en la lingüística, la filología y otras ciencias humanas. En Bajtín, Estética de la creación verbal (pp. 294-323). Siglo XXI editores: México. Trad. de T. Bubnova.

Larrosa, J. (2000) Elogio de la risa o de cómo el pensamiento se pone, para bailar, un gorro de cascabeles. En Larrosa, J. Pedagogía profana: Estudios sobre lenguaje, subjetividad, formación (pp. 149-164). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Raiter, A. (2015) “Voloshinov: construcción dialéctica del sujeto individual y social en y por el lenguaje”. Texturas, núm. 14, UNL: Santa Fe. Recuperado de https:// bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Texturas/article/view/4788

Zambrano Castro, W. (2008) “La lengua: espejo de la identidad”. Investigación, revista del Consejo de Desarrollo Cienotífico, Humanístico y Tecnológico de la Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela, pp. 63-65. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/27675/1/articulo19.pdf.

Bixio, B. (2012) Consideraciones sociolingüísticas. Lenguaje y discurso en las instituciones escolares. En Bombini, G. (coord.) Lengua y literatura. Teorías, formación docente y enseñanza (pp. 23-49). Buenos Aires: Biblios.

Bubnova, T. (1997) “El principio ético como fundamento del dialogismo en Majaíl Bajtín”. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, Número 15-16, enero-diciembre de 1997, pp. 259-273.

Defagó, C. (2011) El lenguaje como conocimiento: aportes para la didáctica de la lengua. En Gerbaudo, Analía [et.al.] La lengua y la literatura en la escuela secundaria (pp. 187-202). Santa Fe: UNL.

Freire, P., (2014). [1993] Octava carta: identidad cultural y educación. En Freire, P., Cartas a quien pretende enseñar (pp. 115-122). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Gerbaudo, A. (2011) El docente como autor del currículum: una reinstalación política y teórica necesaria. En Gerbaudo, Analía [et.al.] La lengua y la literatura en la escuela secundaria (pp. 17-27). Santa Fe: UNL.

Hall, S. (2003) Introducción: ¿quién necesita <>? En Hall, S. y Du Gay, P. (comps.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Buenos Aires: Amorrortu.

Halliday, M. A. K. (1982) El lenguaje como semiótica social: La interpretación del lenguaje y del significado. México: Fondo de Cultura Económica

Published

2018-04-05

How to Cite

Aranda, P. A. (2018). A commitment to the collective: dictionary of words and phrases from the Santa Fe coast. Praxis Educativa, 22(1), 82–91. https://doi.org/10.19137//praxiseducativa-2018-220108

Issue

Section

Artículos